Den som har fantasi och någonting att berätta passar som författare. Arnoldsson, Bernadotte, Karsten, Masur m.fl. tycks ha haft det och/eller en mycket stark drivkraft för skrivande. En snabb skrivande dessutom. Deras skrifter är nästan biografier. Vad och vilka fanns bakom denna drivkraft att skriva, innan historien ens har kommit till sin slut. Boken av Bernadotte
Slutet som har givits ut (1 juni 1945) så fort så att motorer på de danska och svenska Vita bussarna har motorer nästan inte hunnit att kallna. Den första utgivna boken,
Slutet, skriven Bernadotte angav också tonen och påverkade nog flera andra som var med i Vita bussarnas aktion eller medverkade på annat sätt t.ex. i en del förhandlingar och skrev egna skildringar. Många av deras minnesbilder är oftast en kopia av vad som angavs i
Slutet.
Ovanstående borde vara en inledning till en vetenskaplig avhandling där man samtidigt projicerar tidsaxeln och kartor över de områden som Arnoldsson, Bernadotte, Karsten och Masur beskriver.
Tidsaxeln kan för enkelheten skull börja i mitten av 1944 då den ryska armén befriade förintelselägret Majdanek samt betänka att tyskar samtidigt fortsätter sopa igen alla spår efter Förintelsen. Under 1944 tjänstgjorde huvudsakligen Auschwitz som en dödsfabrik. Således var den Industriella Förintelsen över i slutet av 1944. I januari började evakuering av cirka 66 000 fångar från Auschwitz till Bergen-Belsen och Buchenwald. Samtidigt pågick en evakuering av Stutthof som pågick till april varifrån 50 000 fångar fördes till Neuengamme och läger vid Östersjökusten. Evakueringar var rena dödsmarscher och skördade många dödsoffer.
Den 16 april 1945 inleddes anfallet mot det nästan helt omringade Berlin och efter det avgörande slaget vid Seelowhöjderna den 19 april kunde ryssarna bryta sig igenom de tyska linjerna där. Ryssarna satte in hela 2,5 miljoner man i anfallet mot Berlin vars försvar var den 24 april endast 45 000 soldater och 40 000 från hemvärnet.
Tidslinje- juli 1943 Slaget vid Kursk - Krigslyckan vänder
- oktober 1943 - Danska judar tas emot i Sverige
- 22 juli 1944 - Befrielse av Majdanek
- 8 september 1944 - Kapitulerar Italien
- 26 november 1944 - Himmler beordrar sprängning av krematorier i Auschwitz.
- januari-april 1945 - Evakueringar av koncentrationsläger i öst.
- 13 april 1945 - Spöktåget från Bergen Belsen hittas av de amerikanska trupperna
- 15 april 1945 - Befrielse - övertagandet av Bergen Belsen
- 15 april 1945 - Theresienstadt byte - fångar körda från Neuengamme 450 mot 423 judar med danskt medborgarskap till Sverige.
- 16 april 1945 - Början av Slaget om Berlin
- 21 april 1945 - Masur m.fl. träffar Himmler
- 23 april 1945 - Rysk artilleri beskjuter Berlins centrum där flera stora varuhus är belägna.
- 23 april 1945 - Tysk 12e armé som försöker ta sig till Berlin stoppas av den 1 Ukrainska fronten. Berlin har inga möjligheter till försvar.
- 24 april 1945 - Sista möte Himmler och Bernadotte - "ta de alla".
- 25 april 1945 - Torgau - Staden där de amerikanska och ryska truppernamöts. Korridoren mellan norra och södra Tyskland bryts itu. Inga buss- eller tåg transporter från norra till södra delen av Nazityskland. Bara tre veckor innan hade Vita bussar "övernattat" natten till 1 april 1945, där.
- 25 april 1945 - Sista hämtning av fångar från Ravensbrück.
- 28 april 1945 - Ravensbrück fångar anländer till Sverige - Avslutning av Vita busstransporter.
- 2 maj 1945 - kapitulerar Berlin och tyska styrkor i Italien.
- 28 april - 2 maj 1945 Vita bussar kommer tillbaka till regementen i Hässleholm samt Linköping och blir ommålade till de militära färgerna.
- 28 april 1945 Resten av svenskt detachment lämnar Lübeck.
- 30 april 1945 befrias Ravensbrück av Röda armén
- 2 maj 1945 - Stadsbussar från Göteborg och Malmö målas om till Vita bussar. Börjar trafikeras inrikes samt till Danmark.
- 4 maj 1945 - Danskar börjar fira den tyska kapitulationen som skall träda i kraft nästa dag klockan 8.00.
- 5 maj 1945 - Schellenberg flygs i ett rödakorplan till Malmö. Skall vara behjälplig vid den tyska kapitulationen som har redan blivit faktum klockan 8.00.
- 12 maj 1945 arresteras Himmler
10 maj 1945 - Felix Kersten (Gespräch mit Schellenberg , C4, 551, 7-8, CZA.
1 juni 1945 - Bernadotte, Slutet
5 juni 1945 - Norbert Masur. En jude talar med Himmler. Stockholm : Bonnier, 1945; Svenska 35 s.
24 april 1945 - Sista möte Himmler - Bernadotte
Svensk ambassadör i Nazityskaland Axel Lewenhaupt berättade om sitt möte med Heinrich Himmler.
Bl.a. att Himmler kom till mötet i en sportbil tillsammans med en chaufför.
Klockan var tre på natten (den 24 april 1945) när vi var klara och Heinrich Himmler skulle åka hem. Han satte sig bakom ratten och körde rakt in i staketet. Det krävdes många starka händer för att lyfta bort bilen. Det var beskrivande för Tyskland våren 1945.
Naturligtvis så kände Heinrich Himmler att snaran runt hans hals börjar mer och mer dras åt. Degraderad av Hitler. Ej önsvärd hos Dönitz. Snaran var mindre då även ringen av som de ryska trupper runt Berlin var mindre för varje dag. Himmler visste att det var hans absolut sista och ända chansen att klara livhanken var att bli förhandlare för Tyskland i samtalen med de allierade. Han måste har varit ordentligt irriterad på Folke Bernadotte som hade det på det torra och hade stora planer för sig själv. Därför utbrast Himmler på en ente fråga från Bernadotte om koncentrationslägersfångar (som inte längre var en tillgång för det Tredje riket och utgjorde hälsofaran för den tyska befolkningen), fångar vilka skulle bli ändå befriade inom timmar eller dagar:
ta de alla, eller enligt SRK:
tillstånd att utan begränsning transportera bort vem han ville.
Himmlers sista försök att genom Bernadotte erbjuda general Dwight Eisenhower Tysklands kapitulation i utbyte mot att få slippa åtal och rättegång efter krigets slut var döfödd från början. De allierade och Eisenhower vägrade att ha någonting med Himmler att göra enbart Nazitysklands villkorslösa kapitualation var aktuell. Bernadotte, genom den svenska regeringen förde dock vidare Himmlers förslag. Precis som den sista tyska Flensburgregeringen ville ingen ha med Himmler att göra. Att ha kontakter med massmördaren betydde inget gott redan vid den tiden. Himmler efter att ha varit i kontakt med den tyska regeringen i Flensburg kom att under några dagar planlöst vandra i norra Schleswig-Holstein, nära gränsen till Danmark. Massmördare Himmler försökte byta identitet. När hans rätta identitet upptäcktes begick ha självmord. Vad som egentligen har sagts under samtalen som var grunden till Bernadottes bok Slutet.
Vid bokskrivandet på svensk mark har Schellenberg tillsammans med Bernadotte haft ett starkt gemensamt och personligt intresse av att framställa sig själva och sin verksamhet under krigets slutskede i en gynnsam dager inför de allierade. Detta skulle också ske så snabbt som möjligt. Detta kunde ske genom att påvisa att deras, jämte Himmlers insatser skulle ha påskyndat den tyska kapitulationen vilket är naturligtvis en osanning. Skyndsamheten hos båda hade olika bakgrund. Att de allierade har avsikt av att utfärda rättvisa upprepades vid Yaltakonferensen februari 1945 och i Potsdam i juli 1945. Jakten på nazister bl.a. ansvariga för massmord pågick redan innan krigets slut och första rättegångar och dödsdommar var att vänta de flesta nazister, särskilt med höga positioner inom SS och Gestapo-
Historien om nazisterna Himmler och Schellenberg vilka Bernadotte och de andra bokförfattarna har kontakt med återges i ett antal böcker. Där hittar man andra och helt annorlunda fakta än i Slutet. Bl.a. i böckerna skrivna av massmördarens massör Felix Kersten och massmördarens astrolog, ja astrolog.
När Norbert Masur och Felix Kersten anlände till Kerstens gods Gut Hartzwalde utanför Berlin hälsades de av Himmlers astrolog (ja, astrolog), Wilhelm Wulff. Wolff i sin bok “Zodiac and Swastica” (1968), beskrev både Kersten och Masur. Det speciella är hans beskrivning av användningen av de Vita Bussarna. Wolf skrev att 4 dagar efter "det svenska besöket" anlände till Karstens residens en Vit buss som hämtade ett flertal tyskar därifrån mot friheten i Sverige. Troligen tillhörde bussen den sista Vita buss konvojen som körde fångarna från Ravensbrück till Sverige. Detta då Wulff beskriver i sin bok att denna konvoj attackerades av lågt flygande allierade flygplan som försökte att stoppa all väg och järnvägstrafik i Nazityskland.
Det måste således ha varit den 25 april 1945 som en Vit buss hämtade eller om man använder sig av Röda korsets terminologin - räddade ett antal tyskar vid Kerstens gods Gut Hartzwalde. I en rapporten från svenska Röda Korset från år 2000 som alla historieforskare refererar till nämns samma attack, men det står inte att konvojen hade sin stopp och plockade nya passagerare i Gut Hartzwalde. Av texten förstår man att Wullf hörde det från första hands vittne:
By then no German trucks were available, but there was a chance that the Swedes, who had sent large numbers of Red Cross trucks and buses to evacuate prisoners and refugees, might be persuaded to make the trip. At Lübeck, where the Swedish Red Cross had established their headquarters and where Himmler now was, it would be a relatively simple matter to set this operation in motion.
As a result of these initiatives, a convoy of trucks laden with refugees and the members of the Hartzwalde staff arrived at Lubeck on the evening of April 25 after a long and dangerous journey. Near Schwerin, where the convoy was attacked by low-flying aircraft, three of the Swedish personnel were killed and several vehicles damaged. Upon arrival the refugees were accommodated in quarters furnished by the Swedish Red Cross.
Major Hans Arnoldsson beskrev denna händelse i sin bok Natt och Dimma:
Dagen därpå inträffade olyckan. Kolonnen hade på grund av trängseln på vägarna delats i två grupper, den ena tog vägen över Wismar och den andra över Schwerin. Omkring klockan 14 blev den senare gruppen beskjuten en och en halv mil väster om Schwerin. Chauffören Ringman, en kanadensisk chaufför och fem kvinnor dödades omedelbart. Sexton personer, däribland löjtnant Hallquist, skadades svårt.
Det var inte bara Bernadotte som skrev ultrasnabbt sina minnes bilder. Det gjorde även Norbert Masur:
En jude talar med Himmler, Felix Kersten
Gespräch mit Schellenberg, 10 maj 1945, C4, 551, 7-8, CZA.)
Åke Svenson: De vita bussarna, Sven Frykman: Röda korsexpeditionen till Tyskland, Hans Arnoldsson: Natt och dimma. Gerhard Rundberg: Rapport från Neuengamme.
Om Svenska röda korsets humanitära arbete i Grekland berättade Svenska greklandskommissionens delegat Hans Ehrenstråle i boken »Fredsmäklare i Grekland».
För privat räddningsarbete bland tysklandssvenskarna redogjorde den svenskfödda Maj lis von Eickstedt-Peterswaldt i »Bro över mörka vatten».
Det är känt att SS-Brigadeführer Schellenberg hjälpte till vid skrivandet av Bernadottes bok. I Sverige betraktade tidningar honom so nummer 3 bland de tyska massmördare. Bernadotte behövde honom dels som hjälpreda och vittne till hans politiska humanitära förhandlingar dels då han var något mindre belastad än Himmler skulle han ha en katalyserande verkan när det gäller Bernadottes kontakter med Himmler.
Trots att SS-Brigadeführer Schellenberg stod högt på de allierades lista bland Nazitysklands bödlar har Bernadotte hjälpt honom att fly till Sverige och ge honom dipolomatstatus som då hette
Officiellt skulle det se ut som den nye tyske ledaren Karl Dönitz hade 4 maj 1945 i Flensburg givit SS-Brigadeführern Walter Schellenberg en fullmakt att förhandla med Sverige om kapitulation. Detta trots att kriget var över och samma dag, den 4 maj gavs order att de tyska trupperna i nordvästra Tyskland, Holland och Danmark skulle kapitulera dagen klockan 8 på morgonen nästa dag. Schellenber flydde Tyskland till Danmark. Sista sträckan på morgonen den 6 maj 1945 flög har i
ett rödakorsplan från Köpenhamn till Malmö och därefter
av det svenska flygvapnet till Stockholm. Således var det egentligen en flykt från rättvisan. Skulle SS-Brigadeführer Schellenberg har tagits till fånga av de allierades styrkor skulle han nog ställts inför rätten i Nürnburg i den första gruppen som innehöll massmördare och inte i gruppen diplomater.
|
Det speciella med Schellenberg är att DN och Expressen (bilden ovan) har samma dag skrivit om Schellenberg på helt olika sätt. Expressen som Krigsförbrytare nr. 3 och SS-brigadeführer medan DN titulerar honom som herre och envoyé. Det var den 15 juni, dvs samma dag som Bernadottes bok Slutet kom ut med sin första upplaga. Ingen av tidningarna publicerar Schellenbergs foto med dödskalle på mössan. |
Ingen i Sverige har beskrivit (utom små tidningsnotiser) hur nazisten Schellenberg kom till Sverige. Han kom inte heller ensam. Minst 5-6 av hans SS-kumpaner var med på resan och bodde tillsammans med honom på Bernadottes gård - Dragongården på Gärdet. Nazisterna kom de till Sverige med Röda korsets flygplan från Köpenhamn. Hur de passerade gränsövergången mellan Tyskland och Danmark är okänt. Troligen var det en personbil med en rödakors emblem eller flagga som sattes på motorhuven. Bidragande var att många av personbilar med tysk-svenskar passerade gränsen inom de tidigare i april Vita bussar konvojer eller enskilda fordon där en röda kors bil gav de möjlighet att passera gränsen.
När SS-mänen landade på Bromma flygfältet i Stockholm fick de ett slags diplomatstatus, Schellenberg kallades för en
envoyé och UD tog hand om de. Vad är innebörden av titeln envoyé? Det är ett franskt ord, betyder ett diplomatiskt sändebud, även chef för en legation och har används som titel för en diplomat av högre rang. Svenska UDs Sverker Åström handlade kläder med nazisten Schellenberg på NK. Snygg kostym som han hade på sig under Nürnbergtribunalen, se nedan. Kvittot finns nog kvar i UDs arkiv. Annars så Åström som tjänstgjorde innan i Moskva blev senare känt för sitt ointresse för fallet Raoul Wallenberg.
Schellenberg fick då bo hos Bernadotte i hans villa på Djurgården och därefter tillbringade han ytterligare en tid hos Bernadottes vän, greve Anckarcrona i
Saltsjö-Duvnäs. Därefter internerades Schellenberg med sitt "speciella diplomatiska sällskap" (krigsförbrytare) och flera av de andra diplomaterna, och placerades i
Trosa. Gruppen levde – statusen som diplomater motiverade
det – relativt komfortabelt, men under bevakning. Schellenberg lämnade Sverige lite tidigare än de övriga, den 16 juni. Han flög nämligen, tillsammans med Bernadotte till det amerikanska
högkvarteret utanför Frankfurt am Main. SS-Brigadeführer Schellenberg har troligen genom Bernadottes omsorg ställts inför rätta i Nürnberg inte bland de höga SS-män men bland representanter för
den tyska diplomatkåren.
En av åklagarna från Nürnberg rättegångarna Alvin Landis berättade in en interview (2015) för Allan Waite (AW) om Schellenberg:
Landis: Han var nazist som resten, eller åtminstone spelade han rollen upp och tills det tredje riket kollapsade, då överraskande (delgav han), han arbetade i hemlighet mot Hitler hela tiden! Du kan inte föreställa dig hur många av dessa killar som gjorde samma påstående. Får dig att undra hur, med så många högnivåtjänstemän som alla i hemlighet arbetar mot Hitler, och trots det nazisterna kunde göra vad de gjorde.
AW: Hur skulle du beskriva Schellenberg med bara ett ord?
Landis: Farligt. Komplicerad. Två ord.
AW: Vem ville du helst döma? Schellenberg?
Landis: Nej. Alla av dem. Hela jäkla gänget. De var alla inblandade i krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten, och de visste precis vad de gjorde.
|
SS-Brigadeführer Schellenberg (till vänster) och Obersturmbannführer i Waffen-SS Otto Skorzeny. Skorzeny var aktiv i flyktingorganisationen ODESSA, som smugglade nazister undan rättvisan från Europa till Sydamerika, bl.a. Argentina. I Argentina, Skorzenys umgänge inbegrep en rad massmördare som Josef Mengele och Adolf Eichmann.
|
| Svensk propaganda triumferar - "Folke Fredsfrämjare". |
|
SS-Brigadeführer Schellenberg omvandling till diplomat har delvis skett med den svenska UDs hjälp som har bl.a. köpt åt honom en kostym på NK. Därefter har han, troligen genom Bernadottes omsorg ställts inför rätta i Nürnberg inte bland de höga SS-män men bland representanter för den tyska diplomatkåren. På bilden Schellenberg under rättegången iklädd i de på NK inhandlade kläderna. |
|
"Folke Krigsvinnare". Den 17 maj 1945, Norges nationaldag, står greve Folke Bernadotte tillsammans med Norges kronprins Olav på slottsbalkongen i Oslo och gör honnör för det norska folket. Det set ser ut såsom det var han som befriade Norge och Europa. De allierades representaner vars styrkor befriade Europa får stå i andra raden. |
|
Svenska Dagbladets Årsbok (Tjugotredje årgången, händelserna 1945) |
I Svenska Dagbladets Årsbok (Tjugotredje årgången, händelserna 1945) kan man läsa följande:
Litteratur framkallad av världsläget.
Främst och på en plats för sig själv bör här nämnas Churchills »Befrielsens gryning».
Årets största bokframgång uppnåddes av Folke Bernadotte med
»Slutet», där han berättade om sina humanitära förhandlingar i Tyskland våren 1945
och deras politiska följder. Utgivningsrätten hade innan årets slut sålts till sjutton olika länder, och enbart i Sverige hade boken tryckts i hundratusen exemplar.
Den av greve Bernadotte ledda svenska rödakorsexpeditionen till de tyska koncentrationslägren, som resulterade i tusentals olyckliga människors räddning, skildrades eller belystes på det ena eller andra sättet i en rad böcker:
Åke Svenson: De vita bussarna.
Sven Frykman: Röda korsexpeditionen till Tyskland.
Hans Arnoldsson: Natt och dimma.
Gerhard Rundberg: Rapport från Neuengamme.
Om Svenska röda korsets humanitära arbete i Grekland berättade Svenska greklandskommissionens delegat Hans Ehrenstråle i boken »Fredsmäklare i Grekland».
För privat räddningsarbete bland tysklandssvenskarna redogjorde den svenskfödda Maj lis von Eickstedt-Peterswaldt i »Bro över mörka vatten».
Böcker som skildrade förhållandena i Danmark och Norge under ockupationen
och de danska och norska motståndsrörelserna intog en förgrundsställning.
Biskop Eyvind Berggravs »Folkdomen över förrädarna» och »Klar kamp»
Bernadotte granskas
Slutet har naturligtvis lästs av de andra författarna och på sätt och viss angav normen. Efter att Folke Bernadotte blivit mördad ville man av naturliga skäl inte kritisera vare sig honom eller bokens innehåll. Innehållet i boken blev först problem när Schellenberg och Dönitz skrev sina memoarer på femtiotalet.
Schellenbergs och Dönitz' beskrivningar stöder inte varandra. Deras uppgifter och tolkningar av fakta är direkt motstridiga. Schellenberg vill i linje med som Bernardotte ha skrivit framstå (tillsammans med Himmler) som en fredsängel medan Dönitz skulle vara den som skulle fortsätta kriget, enligt Hitlers önskan tills siste man har stupat. Ludde-Neurath
|
De äkta svenska Vita bussar har avslutat sitt uppdrag den 28 april 1945. Den 29 april 1945har man abbonerat stadsbussar från Göteborg (nedre bilden) att köra till de danska färjelägen och t.o.m. till Padborg.
|
Vita bussar och Folke Bernadotte är inte en symbol för att. Rädda Judar under Förintelsen
Tyvärr, på grund av okunskap och också p.g.a. att man har ännu inte bearbetat arkivmaterialet i Sverige så finns det bara snabba siffror rörande Vita bus hämtningar fram till den 28 april 1945. Denna dag anlände nämligen tvenne gånger en färja från Köpenhamn med personer som har hämtats av de äkta Vita bussar från Tyskland. Deras ankomst finns registrerade och listor finns i de svenska arkiven. Man har påpekat flera gånger från olika håll att antalet judar som har kommit framgår inte av listorna de de registrerades såsom polska medborgare. Att skilja de kristna från judar i de befintliga listorna är inte svårt som jag har påpekat för flera svenska forskare. Jag skulle nog kunna göra det med en säkerhet runt 90-95%. Om någon heter t.ex. Sabina Rozental vars far heter Szmul och modern heter Rywka eller om det finns Krystyna Kowalska vars far heter Jan och mor heter Maria så tillhör de nämnda de två olika grupperna. Rättfärdig bland folken är en utmärkelse av staten Israel för icke-judar, som med risk för eget liv skyddade judar under andra världskriget. Utmärkelsen har tilldelats Raoul Wallenberg men inte Folke Bernadotte. Samtidigt så står det en Vit buss inom området av samma institution som tilldelar utmärkelsen och i beskrivningen står det bl.a. att tack vare denna aktion har an räddat tusentals judar...
Vita buss legend
Vita buss historien skulle spriddas omedelbart. Det var viktigt då Sverige efter det "neutrala samarbetet" med nazister, bl.a. trupptransporter och vapen till Norge ansågs inte vara rumsren efter kriget. Genom transporter av de norska och danska fångarna skulle man naturligt skaffa lite positiva reaktioner. Bl.a. därför som man efter att de äkta Vita bussar avslutat sitt uppdrag den 28 april har man abbonerat stadsbussar från Göteborg att köra till de danska färjelägen och t.o.m. till Padborg vid den dansk tyska gränsen. De svenska stadsbussar som målades vita skulle hjälpa de danska stads och turbussar. De danska bussarna har dock inte målats vita för de behovet eller krav fanns inte. De målade oäkta svenska bussar stannade länge i södra Sverige. Många av bilder som visas av Myndigheten för Levande Historia och Förintelsemuseet visar just de oäkta bussarna och inte de riktiga som var involverade i de farliga transporterna genom Nazityskland.
År 2003 skrev Bernadottes två söner, Folke och Bertil i Svenska Dagbladet: På senare år har det blivit allt vanligare att kritisera och attackera Folke Bernadotte för att ha överdrivit sin egen insats och betydelse i arbetet med de vita bussarna. Denna kritik har framförts av historiska forskare, från lord Dacre och neråt, i tv och radio samt böcker och dagspress. (...) Han (Folke Bernadotte) var då mycket upptagen av sitt Rödakorsarbete med att lindra nöden ute i Europa efter kriget och hade mycket ont om tid att författa en bok. Förlagets representant Ragnar Svanström hjälpte honom då och blev i själva verket spökskrivaren av boken, och mycket av bokens innehåll och utformning får tillskrivas honom. Om de många övriga personers insatser (Ditleff, Günther, Storch, Kersten, Dr Holm m fl) visste Svanström naturligtvis inte så mycket. Vår mor berättade att pappa i större utsträckning ville beröra de många andra individernas insatser. Detta ville dock inte Svanström, då det hade medfört att materialet då skulle ha blivit för vidlyftigt och att bokens utgivning skulle ha försenats, genom att de andra personernas tillstånd, manusbearbetning och annat i så fall först måste inhämtas. ”De får skriva sina egna böcker, Folke. Nu skriver Du om vad Du upplevt”. (...) Genom detta Alexanderhugg förenklades mycket, och boken - som måste betraktas mer som en populärjournalistisk produkt än ett historiskt dokument - kunde komma ut i handeln bara sex veckor efter krigsslutet till båtnad för förlaget.
Vad betyder
Alexanderhugg? En enkel och drastisk lösning av ett problem (efter berättelsen om hur Alexander den store löste den svåra gordiska knuten ...
Vit buss - Bernadotte propaganda fram till 2022
Antalet judar som transporterades till Sverige med Vita bussar och som stannade i Sverige är minimal. De flesta kom med UNRRAs Vita båtar. De som kom med Vita båtar har i de flesta fall hävdat att de kom med Greven, Prinsen Bernadotte och med Vita bussar. Varför? Dels så var det finnare att komma nästen med kungen, dels så var det okunskap och faktum att man har i alla år försökt att hålla den informationen nere på bekostnad av Bernadottes Vita bussar. Jag måste erkänna att fram till år 1994 visste jag lite om de Vita båtarna och den största svenska humanitära aktionen. Det var professor Halina Neujahr som kom med Vita båtar som berättade om det och om alla hjältar, läkare och sjuksköterskor som tog han om människospillror som började transporteras från Bergen-Belsen i slutet av juni. I motsats till Viya bussar så var det judar som var merparten av de transporterade med de Vita Båtarna. Inom Föreningen Förintelsens Minne har vi redan år 1995 försökt att sprida kunskap om de Vita båtarna genom en bokproduktion - 6 tusen av 6 miljoner - en requiem. Nästa bokproduktion från vår förening kom 2020.
Boken, på engelska The Liberated 1945 - White boat Mission from Bergen-Belsen to Sweden har vi erbjudit att Regeringskansliet skulle dela ut till de utländska världsledarna som skulle komma till Förintelsekonferensen i Malmö 2022. Det blev nobben. Mötet skulle hedra Vita buss aktionen med hedersvakter samt det svenska kungaparet på plats. Varför?
A. Transport av Skandinaver
Totalt antal skandinaver: 7895 personer
inkl 423 danska judar fr Theresienstadt.
B. Icke Skandinaver.
Antal transporterade fångar med bussar, ambulanser och lastbilar från Ravensbrück och utekommandon under tiden 22/4-25/4 var 2755 kvinnor. Om antalet antalet judinnor utjorde samma andel som tot. andel judinnor i
lägret dvs 20 % (uppgift enl. Jewish Women's Archive - www.JWA.org ) så har man transporterat 551 judiska kvinnor.
Summa A + B är 423 + 551 = 974 judar av vilka majoritet var kvinnor.
Det uträknade antalet motsvarar inte beskrivningen i Yad Vashem om "räddningen av tusentals judar".
Den Vita svenska bussen och den bruna boskapsvagnen vid Yad VashemDet finns en utställningsobjekt på museet - Yad Vashem "Den Vita svenska bussen". Enligt den korta beskrivningen av Yad Vashem "bussen står som ett påtagligt vittnesbörd om Röda Korsets räddningshistoria under Förintelsen".
Man kan också läsa i beskrivningen att "Tiotusentals fångar – de flesta kvinnor, och bland dem många tusen judar – fördes från Tyskland till Sverige". Den engelska ordet "Rescue" - räddade, används av Yad
Vashem träget.
Tyvärr, vid den svenska bussen hittar jag inte samma sorts tydliga, obestridda symbolik som det finns ett fall i boskapsvagnen som symboliserar mordet på 6 miljoner judar eller i en annan skandinavisk
objekt, den danska fiskebåten. I fallet med den danska fiskebåten så är det en klar symbol för Räddning undan förintelsen där de som räddades, i oktober 1943 närmare 8 000 judar till Sverige. Datumet 1943 markerar den svenska omsvängningen i judepolitiken som kom först efter Slaget vid Kursk under sommaren 1943 då krigslyckan vände och det stod klart att Nazityskland skulle förlora kriget. Den svenska insatsen med transporter med de Vita bussarna innehåller många
frågetecken. Historieskrivningen, som redan har reviderats flera gånger. Det finns flera anledningar att den bör skrivas om, skrivas om, helst av Yad Vashem själva där forskarna ska använda primärkällor. Detta då är känt att det inte fanns några "Tiotusentals fångar" och det fanns inga "tusentals judar" som transporterades till Sverige. Det är känt att Vita buss transporter inriktade sig att hämta hem de nordiska
medborgarna från koncentrationsläger, medborgare i Danmark och Norge. Transporter var inte tänkta alls att "rädda judar undan Förintelsen.
Det är helt klart att de utomnordiska judar som kom med Vita bussar kom av bara farten i gruppen av kvinnor som i den absolut sista transporten kom från koncentrationslägret Ravensbrück, en transport
som nådde Sverige den 28 april 1945 och markerade avslutning på transporter med bussarna.
Det är också känt att Vita bussar också transporterade under hela uppdraget tyska medborgare (många av dem med svenska rötter). Det var faktisk så transporterna startade. Hur många nazister som flydde till
Sverige med vita bussar är inte känt. Inte bara tyska kvinnor och barn (med svenska rötter) räddades till Sverige. Värdesaker, hundar och papegojor transporterades också.
Svenska Röda Korset och Vita Bussarna utnyttjades av SS på olika sätt. Dels handlade det om fångtransporter mellan koncentrationslägren där många dog för att ge plats åt de nordiska fångarna, för den svenska räddningsinsatsen. Dessa transporter utfördes av SS och antalet fångar som transporterades av SS med vita bussar liksom tyskar med svensk anknytning var förmodligen var var för sig, mycket högre än det totala antalet judiska fångar (inklusive de danska judarna) Flera av de svårt sjuka 2 000 franska, polska och belgiska fångarna transporterades med Vita bussar till sämre förhållanden i andra koncentrationsläger för att ge plats åt skandinaviska fångar. Fångar som dog under dessa transporter kastades ut ur bussen enligt rapporter från den svenska historikern Ingrid Lomfors. Ett annat faktum som ofta utelämnas, även i Yad Vashem, är att detta uppdrag att transportera skandinaver till
Sverige i slutet av andra världskriget var att börja med det norska initiativet, och det största antalet transporterade fångar transporterades med danska vita bussar. Om detta finns ett
radioprogram med titeln, "Ta judarna sist" vilket behöver nog inte kommenteras ytterligare.
Det är känt att Sverige i slutet av andra världskriget ville framstå som en humanitär nation (t.o.m. en stormakt) och göra sig av med vissa etiketter som ett halv-neutralt samarbetsland med nazisterna.
Stay put eller riskera liv under transporterna - Hur många dödades under Vita buss transporterna
På tidigt stadium när de allierade styrkorna 1944 närmade sig centrala Tyskland avgjordes det av
SHAEF (de allierades högkvarter) vad som skulle ske med fångarna. Major Johan Koren Christie utarbetade på uppdrag av den norska exilregeringen den 23 september 1944 ett PM att fångarna skulle "stay put", stanna i de läger de satt fängslade i. Man tyckte att det var det säkraste sättet för fångarna att överleva fram tills krigslutet då de allierades bokstavligen rusade mot Berlin från öst och väst.
I Röda korsets sammanfattning i Pdf form kan man läsa om de som dödades under transporterna mot Sverige. Det totala antalet döda fångar är okänd då de som var svårt skadade hamnade på de tyska sjukhusen och ingen följde deras öden.:
På kvällen den 24 april anlände en kolonn ledd av löjtant Hallqvist till Ravensbrück. Kolonnen hämtade 706 kvinnor av olika nationalitet och gav sig av mot Danmark. Man övernattade i en skog och delade dagen därpå upp kolonnen i två grupper. Hallqvists grupp som tagit vägen över Schwerin attackerades av en "Tiefflieger", ett lågflygande allierat jaktplan. Uppgifter om hur många som dödades och sårades skiljer sig åt även här. Chauffören Ringman dödades omedelbart och löjtnant Hallqvist sårades svårt och bland passagerarna dödades flera kvinnor och ett femtontal sårades. Den andra kolonnen som gick över Wismar blev även den beskjuten och flera fångar dödades och sårades. Ytterligare ett tiotal dödades och tjugo sårades när resterna av Hallqvistkolonnen, som som nu leddes av löjtnant Löthman, återigen blev beskjuten, denna gång vid vid Plön. Samma dag hämtade en dansk ambulanskolonn under ledning av ingenjör Pontoppidian Sörensen 114 kvinnor från Ravensbrück.
Tysksvenskar med hundar och papegojor reste förstVita bussar expeditionen var uppdelad i tre busstransporttroppar (med 12 bussar var. Bussarna hade sittplats för 30 passagerare eller åtta sjukbårar. Om man dividerar antalet nazifruar med barn och bagage således de av RK uppgivna 1 500 genom 30 så finner man att minst 50 busstransporter upptogs att evakuera "tysksvenskar" som man kallade den gruppen för.
Många nazister gifta med svenskor följde med. Det var Gestapo som eskorterade de vita bussarna hela vägen, in i Sverige. Totalt hade Vita bussar expeditionen runt 40 tyska sambandsmän - SS-officerare och Gestapomän.
PersonligtHimmler bildade Einsatzgruppen som mördade hela min pappas familj i staden Pinsk och gav order om uppförandet av dödsfabriker och koncentrationsläger. I ett av förintelsenslägren, Treblinka mördades hela min mammas familj från Warszawa. Himmler administrerade massmordet på sex miljoner judar. Det totala antalet civila som dödats av den tyska regimen ligger mellan 11 och 14 miljoner människor. De flesta av dem var polska och sovjetiska medborgare. Huvuddelen av de polska medborgarna var judar.
Folke Bernadotte var på väg till en galamiddag i Jerusalem den 17 september 1948 när han mördades.
|
SLUTET - Mina humanitära förhandlingar i Tyskland våren 1945 och deras politiska följder. Tjugoförsta upplagan. 1945
|
.
|
(Masur) Jag avbröt honom (Himmler): "Men det kan väl inte förnekas, att svara illgärningar förekommit i lägren?" Han (Himmler) svarade: "Jag mäste medge, at det har hänt en del, men då har jag ocksà straffat de skyldiga." |
|
(Masur) Jag avbröt honom (Himmler): "Men det kan väl inte förnekas, att svara illgärningar förekommit i lägren?" Han (Himmler) svarade: "Jag mäste medge, at det har hänt en del, men då har jag ocksà straffat de skyldiga." |
I minnesboken tryckt av Göteborgs spårvägar står det: Vägsbussar körde söderut mot Malmö och Köpenhamn. Bussarna gjorde tva turer til den tyska gränsen där man hämtade norrman och danska poliser. De vitmalade bussarna med rödakorsmärken oh svenska flaggor väckte stort jubel överallt där de passerade och då bussarna kom till Köpenhamn hade den efterlängtade freden kommit (5 maj).