Saturday, February 22, 2020

Jeszlanu Erec - Monogeneracja po Zagładzie

Z obozów koncentracyjnych do Szwecji w ładowniach Białego statku Ronnskar

Monogeneracja w domu w Forsbacka. wszystkie dziewczynki z tego domu - 70, udały się statkiem SS Ulua do Eretz Izrael.

Listy Beth Aliyah miejscowości szwedzkich z ilością osób przygotowanych do podróży.

Trelleborg port. Z wagonów na statek.
SS Ulua w porcie w Trelleborg . Wagony kolejowe  3 klasy którymi Monogeneracja przyjechała  do portu stola tuż za statkiem.

Szukając pasażerów ze statku SS Ulua złapałem sporo nowych kontaktów z  izraelskimi dziećmi Monogeneracji. Monogeneracja to szczątki Żydów europejskich, większość młodych, bez rodziców, dziadków i rodzeństwa.
Kiedyś w zeszłym Millenium określiłem Bohaterów Getta jako Monogeneracje. Teraz opisując losy byłych więźniów obozów koncentracyjnych przywiezionych w okresie kwietnia - lipca 1945 roku do Szwecji, na nowo wróciła ta stara terminologia.
Ci najmłodsi przywiezieni do Szwecji to dzieci. Większość to 20-łatki. W podobny sposób jak podziwiam bohaterów Getta podziwiam właśnie tych młodych którzy po obozach a następnie po 18 miesięcznym pobycie w Szwecji zdecydowali się na długa i ryzykowna podróż do Kraju - Eretz Izrael.
Zjechali się lub zostali przywiezieni z całej Szwecji do portowego miasta Trelleborg. Z fałszywymi kubańskimi idokumentami weszli na pokład statku który miał ich zawiedź do Kraju. Nie do Ameryki, Polski, Węgier, Rumunii czy Czechosłowacji. Chcieli do siebie. Dla tych z Polski to ten kraj był już tylko cmentarzem.
Oczywiście to różne organizacje syjonistycznej które planowały cała ta olbrzymia akcje, między innymi Bat Aliyah i Hagana.
Wypłynęli pod koniec stycznia 1947 roku. Warunki podróży bardzo specjalne. W ładowni prycze drewniane na trzech poziomach. Pomalowane grubą warstwa farby jeszcze nie do końca wyschniętej. Niektórzy cofnęli się albowiem prycze bez materacy w trzech kondygnacjach tak bardzo przypominały warunki w obozach koncentracyjnych. Ładownia prawie bez oświetlenia. Nacisk grupy spowodował jednak ze nikt nie zawrócił.
Kry na morzu odbijały się z hukiem o burty. Zerwane miny były w dalszym ciągu postrachem dla żeglugi. Pamiętacie te ryczące krowy, ktoś zapytał. Chodziło oczywiście o podróż z Lubecki Białymi statkami wyposażonymi w specjalne ryczące aparaty które miały likwidować miny na odległość. W ładowniach statków Ronnskar och Karskar leżący pod pokładem byli więźniowie Bergen Belsen porównywali ten transport w ładowniach statków handlowych z torturami. Na tych dwóch statkach, podobnie jak w SS Ulua ładownie były przekształcone olbrzymie sypialnie z wojskowymi, piętrowymi łóżkami.
Przez cieśniny duńskie i Morze Północne po czterech dniach, statek Ulua dotarł do francuskiego portu Le Havre. Tam na statek Ulua czekali już Brytyjczycy. SS Ulua został otoczony holownikami od strony wody a od strony lądu nadjechała ciężarówka z brytyjskim wojskiem. Brytyjczycy próbowali  juz poprzednio zatrzymać statek w portach francuskich i w Kopenhadze za nim statek zawinął do portu w Trelleborg.
Przy Pierwszych próbach zatrzymania statku były w Kopenhadze, Brytyjczycy zawiadomili władze portowe ze statek ma służyć do przewozu Białych niewolników lub prostytutek.  Dyrektor portu wiedział dokładnie o co chodzi. Podobno uczestniczył w przerzucie Żydów duńskich do Szwecji w październiku 1943 roku. Pozwolił na zaprowiantowanie statku i zabunkrowanie węgla. Obawa zatrzymania statku doprowadziła również do zmiany portu w Szwecji. Początkowo miał to być Goteborg.
Ten pierwszy etap podróży był bardzo wyczerpujący. Prawie wszyscy pod pokładem mieli chorobę morska. Życie pod pokładem było bardzo ciężkie. Hagana nie chciała by ocaleni z Zagłady pokazywali się na pokładzie. Chodziło o podtrzymanie oficjalnej wersji ze SS Ulua to statek handlowy i przewozi m.in. Drzewo. Pod pokładem też było mało miejsca. Jedzenie było roznoszone do prycz. Toalet brakowało, szczególnie wtedy kiedy były najbardziej potrzebne.

Trasa SS Ulua z Trelleborg do Haify w styczniu - lutym 1947 roku.

Podróż z Hawr odbywała się bez większych incydentów. W Zatoce Biskajskie wyminął statek monogeneracji największy okręt wojenny z brytyjska rodzina królewską w drodze z Afryki Południowej.
Do Kraju dopłynęli 27 lutego i tego dnia internowani przez Brytyjczyków w obozie nr. 66 na Cyprze.

Ciekawi mnie dlaczego Hagana i Beth Aliyah wybrały tak trudną drogę ze Szwecji, wokół całej Europy? Czy był to efekt Pogromu kieleckiego w lipcu 1946 roku. Ofiary Pogromu kieleckiego to też uratowani od Zagłady. Oczywiście w tym aspekcie to droga morska mimo burz i wolnoplywajacych min morskich była bezpieczniejsza. Nie trzeba było rownież przekraczać aż tylu granic gdzie szwedzkie tymczasowe dokumenty podróży z lipnymi wizami kubańskimi byłyby łatwo kwestionowane.
Oczywiście nastawienie do Żydów, niedobitków z Zagłady w krajach skąd zostali wywiezieni do obozów śmierci i obozów koncentracyjnych niewiele się zapewne różniło od stosunków w Polsce.

Z obozów do Szwecji w 1945 roku. 18 miesięcy później ze Szwecji do Hajfy. Z Hajfy na Cypr. Od 1948 roku budowała ta Monogeneracja Izrael.


Thursday, February 20, 2020

Revisiting Bat Galim 73 years since White Boat Survivors from Bergen-Belsen arrived to the shore of Eretz Israel

After 34 days of tough journey from Trelleborg in Sweden exhausted survivors from Bergen-Belsen arrived to the shore of Bat Galim, south of Haifa.

Monday, February 17, 2020

I Tel-Aviv fortsätter historien om barnen och ungdomar som kom från Bergen-Belsen med Vita båtar och fortsatte med S/S Ulua till Eretz Israel.












Ramat Gan. Israel. Barn till de "svenska överlevande" som den nuvarande regeringen skulle kalla de, kom till mig idag. De berättade det som de hörde om SS Uluas färd från Sverige till Eretz Israel. Deras mamma träffade sin blivande man på båten. Han var en fd. Auschwitz fånge. De berättade också att Benny Gantz föräldrar träffades på ett liknande sätt. Malka Weiss träffade nämligen sin blivande man Nachum Gantz, när båten gjorde ett stopp Metaponto i Italien för att hämta upp flera överlevande från Förintelsen.