Saturday, February 1, 2020

Mannen i graven bredvid eller historien om den försvunne juden år 1811.


När den lönnmördade Benjamin Raphael begravdes år 1811 var den Judiska kyrkogården som platsen hette då omgiven av ett rödmålat plank. Här, en vy mot Kronobergsgatan.


Skärvor av ett liv - Benjamin Raphaels grav sett från St:Göransgatan. Foto den 16 januari 2020, STHLMgravvard@gmail.com.

Ljusen på Benjamin Raphaels grav som jag tände på Jahrzeit - dödsdagen enligt den judiska kalendern. Man tänder ett ljus till minne av den hädangångne och låter det brinna i 24 timmar. Jahrzeitdagen räknas från och med solens nedgång föregående dag, således så ska man tända det på  kvällen innan dödsdagen.

Jag var nog den förste som upptäckte att det var något speciellt med grav nr. 54. Den finns i den nordvästra hörnan av den gamla judiska begravningsplatsen Kronoberg. Släktingar till innehavaren av grav nr. 54 som tillhör Raphael Benjamin tog kontakt med mig då de visste att jag renoverade gamla gravar (STHLMgravvard@gmail.com).  De var förvånade att jag visste så mycket om deras förfader.  Den nedre bilden är från år 1907.

Begravningsplatsen anlades 1787. Den sista begravningen ägde rum 1857. Begravningsplatsen har använts av den Mosaiska församlingen och är vilorum för 209 personer. Benjamin Raphaels grav finns i den nordvästra hörnan av gravplatsen, på bilden, ytterst till vänster.
Jag var nog den förste som upptäckte att det var något speciellt med graven nr. 54 i nordvästra hörnan av den gamla judiska begravningsplatsen Kronoberg. 

Släktingar till innehavaren av grav nr. 54 som tillhör Raphael Benjamin tog kontakt med mig då de visste att jag och mitt företag STHLM Gravvårdar renoverade gamla gravstenar - (STHLMgravvard@gmail.com). Själva visste de då inte särskilt mycket om sin släkting. 

Jag berättade för de att jag känner till Benjamin Raphaels grav och att jag har under 60 år sett resterna av stenen som numera stack ut enbart 50 cm ovanför marken och att den var bruten i två delar. Troligen berodde det på att matseva-stenen var monterad utan sockel och därför skulle stenen fortsatta sin långsamma färd mot jordens centrum. 

Vidare framförde jag att jag läste att Benjamin Raphael mördades år 1811 i Stockholm, att hans kropp hittades flera månader senare i mördarens hus. Kroppen var nedgrävd i källaren i en fastighet på Tullportsgatan. Man hittade således mördaren då han har haft den avlidnes guldklocka på sig. Klockan var nämligen registrerad hos dåvarande Skattemyndigheten för att man på den tiden fick erlägga årlig skatt för ett innehav av ett guldur. Gulduret och övriga saker som Benjamin Raphael hade på sig vid försvinnandet har noggrant beskrivits i den efterlysning som har utfärdats bara några dagar efter hans försvinnande. En efterlysning är tryckt i tidningen Dagligt Allehanda från den 12 februari 1811 - men daterad den 7 februari. "den 23 nästledne januari på förmiddagen från sit hemwist bortgått och ej sedermera återkommit": Han beskrivs som "67 år gammal, undersätsig till växten med glatt ansikte, grå hår och ögonbryn, wid bortgående klädd i brun frack och Byxor med samma färg".

Begravningsplatsen anlades 1787. Den sista begravningen ägde rum 1857. Benjamin Raphaels grav finns i den nordvästra hörnan av gravplatsen, på bilden markerad med en blå pil. På motsatta sidan är begravningssällskapets hus markerad (finns ej längre).



En efterlysning i Dagligt Allehanda från den 12 februari 1811 - men daterad den 7 februari. "den 23 nästledne januari på förmiddagen från sit hemwist bortgått och ej sedermera återkommit": Han beskrivs som "67 år gammal, undersätsig till växten med glatt ansikte, grå hår och ögonbryn, wid bortgående klädd i brun frack och Byxor med samma färg".

Tillbaka till det speciella, unika med Raphaels grav nämligen att hans gravsten ligger inte i linje med de övriga gravstenar. Alla andra gravstenar ligger parallellt med Kronobergsgatan medan Benjamin Raphaels sten mera vänd mot söder, i riktningen 147.24 grader räknat från hörnan av St:Görnans och Kronobergsgatan. Stenen är vänd mot Jerusalem.


Den mödosamma utgrävningen av stenen. Man fick vara extra försiktigt för att inte skada den delen av texten som fanns under markytan.
Vi lyfte stenen och bildade en bädd av betong så att stenen inte skulle sjunka. Den röda linjen markerar den ursprungliga marknivån.
Vi lyfte stenen och bildade en bädd av betong så att stenen inte skulle sjunka. Den röda linjen på den i lyftkranen   upphängda gravstenen markerar den ursprungliga marknivån. Här iordningställer vi en bädd av betong så att stenen inte skulle sjunka eller tippa. Plasten skyddar resterna av den befintliga texten.

En bädd av betong så att stenen inte skulle sjunka eller tippa. Plasten skyddar resterna av den befintliga texten under arbetet med betong.

Varför fick Benjamin Raphael sin gravsten riktad mot Jerusalem. Det sägs att sådant placering karakteriserar stenar av martyrer. Det påpekas även i den text som finns inristad på stenens framsida. Texten upptar hela framsida av stenen. Över 1 meter löpande text. Bokstäver har olika storlek och tillhör teckensnitt som kallas för seriffer. Seriff är en klack, en tvärstreck som avslutar den bokstavsstapel. För att få fram texten använde jag mig av ett antal tekniker. Till sist fick jag fram utseende på bokstäverna genom att använda raklödder och en speciell mjuk silikon skrapa. Upprepar man proceduren så kan man få olika bokstäver fram. Svårt vid plus 4 C.



BENJAMIN RAPHAEL
För att få fram texten använde jag mig av ett antal tekniker. Till sist fick jag fram utseende på bokstäverna genom att använda raklödder och en speciell mjuk silikon skrapa. Upprepar man proceduren så kan man få olika bokstäver fram. Svårt vid plus 4 C. 


Nedan är avskrivning av texten på framsidan av texten. Texten var skriven med versaler:
DÖDADES HAN, EN MARTYR OSKYLDIG OCH FRI FRÅN ÖVERTRÄDELSE.
Varför fick Raphael sin gravsten riktad mot Jerusalem. Det sägs att det karakteriserar stenar av martyrer.
Ovan är avskrivning av texten på framsidan av texten. Texten var skriven med versaler:
DÖDADES HAN, EN MARTYR OSKYLDIG OCH FRI FRÅN ÖVERTRÄDELSE.
Det sägs att på en judisk begravningsplats är alla gravstenar vara vända mot samma håll d.v.s. i den riktiningen Jerusalem ligger. På den gamla judiska begravningsplatsen är riktningen på gravarna anpassad till Kronobergsgatans sträckning. Varför är Benjamin Raphaels grav annorlunda?

På de flesta gravstenarna står den avlidnes hebreiska namn med datum för födelse och död. Överst på inskriptionen på en matzeva, en judisk gravsten brukar återfinnas två hebreiska bokstäver, פּ״נ eller פּ״ט Det är en förkortning för "Här vilar...". Det finns texter både på hebreiska och svenska på många av stenarna fast de flesta har en hebreisk text.


På övre delen, strax under BENJAMIN RAPHAELs namn har det stått följande:
I, SOM GÅN DENNA VÄGEN
SEN OCH UNDREN PÅ ATT GUD HAR LÅTIT SÅDANT SKE
STANNEN HÄR OCH STÄMMEN UPP EN SORGESÅNG
I MEN, KOMMEN HIT OCH UPPLYFTEN EDRA ÖGON
SÅ ATT I KUNNEN FÖRTÄLJA DÄROM FÖR EDRA EFTERKOMMANDE
HAN, SOM HADE ETT VILLIGT OCH RENT HJÄRTA
HAN DEN REDLIGE MED OSKYLDIGA HÄNDER
HANS BLOD, OSKYLDIGT BLOD, HAR BLIVIT UTGJUTET PÅ JORDEN SOM VATTEN
AV EN MÖRDARE, FULL AV SVEK OCH ONDSKA
DÖDADES HAN, EN MARTYR OSKYLDIG OCH FRI FRÅN ÖVERTRÄDELSE
MÅ HERREN SE EN MARTYR, OSKYLDIG OCH OCH FRI FRÅN ÖVERTRÄDELSE


På nedre delen av stenen, strax nedanför brottet mellan den övre och nedre stenhalvan syns fortfarande med blotta ögat flera bokstäver. 

På nedre delen, strax nedanför brottet mellan den övre och nedre stenhalvan syns fortfarande med blotta ögat följande:

VANDRARE
...............DIG STANNA LÅTER
.................ÄR SANN OCH ENKEL
HVARS BEN SIG VILA  HÄR
GODA VANDEL VÄRDIG VORDEN
......ÅT HONOM HELGAD  ÄR
.......DÖR  EJ  BORT   FRÅN JORDEN
OMSTRÅLAR HONOM DER

Den gula markeringen pekar ut de bokstäverna som är lättast att identifiera.



En artikel i Dagens Nyheter från 1916  att Benjamin Raphael lönnmördades 1811 på Tullportsgatan nr 70 och på vars gravsten på den gamla judekyrkogården på Kungsholmen innehöll inskription som dock till följd af ålder var nästan oläslig.... Den var således oläslig enligt artikelförfattaren redan år 1890.
Den övre bilden är från 2018 och den nedre från februari 2020. Jag har markerat på den nedre bilden den delen av gravstenen som var synlig innan renoveringen påbörjades. Således har stenen både brutits av och sjunkit nästan 60 cm.

Innan renoveringen påbörjades var det viktigt att ta fram gravstenen. Här har man exponerad den nedre delen av gravstenen som både brutits av och sjunkit nästan 60 cm. På var sin sida av stenen fanns resterna av infästningen till det järnstaketet som omringade graven. Ingen av de ursprungliga staket vid begravningsplatsen finns kvar.

Begravningsplatsen skapades som en följd av oenighet inom stadens judiska invandrargrupp. Några av de cirka 150 medlemmarna ansåg att en av de ledande personerna i församlingen, Aaron Isaac, agerade alltför auktoritärt. De oppositionella beslöt att skaffa sig en egen begravningsplats, som inköptes i januari 1787. Ytan är cirka 1 100 kvadratmeter stor. Begravningsplatsen Kronoberg blev därmed den andra judiska begravningsplatsen i Stockholm. Elva år tidigare hade församlingen fått tillstånd att etablera sin första begravningsplats, Aronsberg som ligger knappt 5 min promenadväg ifrån Konradsberg.

Begravningsplatsen Kronoberg var omringad, att börja med, ett träplank, som ersattes av ett gjutjärnsstaket som uppfördes åren 1905–1906.

Raphael Benjamin blev mördad 1811, troligen den 23 januaril. I Stockholms po liskammares äldre arkiv i stadsarkivet finnes i 1811 års diarium för den 8 februari en notis om allmän lysning efter juden Raphael Benjamin, som varit försvunnen sedan den 23 januari. Mordet upptäcktes den 15 maj, då diariet uppger följande:

"Almström och Hellgren raportera at de förledne gårdag på fabriqueuren Schönhers begäran, arresterat dess Gesäll Johan Fredric Graeben hvilken förskingrat silke som honom till arbete varit anförtrodt; Hvarjemte Almström och Hellgren tilkänna gifva, at vid visitation anstäld i Graebens hemvist i gården No 40 vid Lundtmakaregatan å Norrmalm de anträffat och anhållit et Guld uhr och tvänne klädes Råckar för hvilken åtkomst Graeben ej kunnat gjöra behörig redo.”

"d: 15: Målet förwar och uhret och kläderne igenkjändes vara tilhörige den vide pag: 110 saknade Juden Raphael Benjamin — Graeben ärkjände, at han i sitt hem vist mördat och i en Kjällare nedgräft Raphael.”

"S:D: anmältes, at den mördade Raphael vore i Kjällaren träffad 2ne alnar i marken.”
2 alnar är ca. 120 cm.

Graeben (Graeven) begick självmord dagen därpå genom att hänga sig i cellen. 

Handlanden af Judiska Nationen Raphael Benjamin härmedelst kallade och Olands Härads Ratt uppwjst och i Domboken intaget d. 16 Oktober 1811 ivid

FRAMTIDEN
Vad skall stå i framtiden på Benjamin Raphaels stem? Naturligtvis är det i det närmaste omöjligt att återskapa hela det ursprungliga texten. Den svenska textmassan fyllde hela stenens framsida. Den hebreiska texten fyllde hela stenens baksida. Bokstäver var olika stora och de största, t.ex. i namnet BENJAMIN RAPHAEL är 40 mm höga och skrivna med seriffer. På den svenska textsidan brukar det finnas även hebreisk text. Den består av förkortningar. Högst upp brukar det stå פּ״ט (b"p) eller po nickar som betyder här vilar. Samma två bokstäver kan också betyda här är begravd. Längst ner på stenen ingraveras alltid fem hebreiska bokstäver .ת.נ.צ.ב.ה. - v'c'm'b'. Dessa är en förkortning av hebreiska orden Tehi nishmato (fem. nishmata) tserura bitseror hachajim - Må hans/hennes själ bli upptagen i det eviga livets förbund.
Således 4 rader på den svenska sidan. Överst och heders de "måste" hebreiska förkortningarna -

פ'נּ
Nästa rad,
BENJAMIN RAPHAELDärunder bör det komma ett födelsedatum och dödsdatum. Enligt den svenska kalendern så dog/mördades Benjamin den 23 januari 1811 samma dag i den judiska kalendern blir 27 Tevet 5571. Samma sak gäller födelsedatumet. Förutom de nämnda två datum orsakade av två kalendrar så tillkommer problemet med Benjamin Raphaels rätta födelseår. Det står nämligen olika i olika dokument. Jag väljer 1744. Således den tredje raden på den svenska sidan skulle bli
1744 - 1811. Sista raden, kanske längst ner på stenen de fem bokstäver på hebreiska
ת נ צ ב ה.

På den hebreiska sidan skall man börja och sluta med de två hebreiska förkortningarna, längst upp och längst ned, på samma sätt som på den svenska. Därefter skall namnet Benjamin Raphael skrivas på hebreiska - בנימין בן רפאל. Nästa rad(er) är födelsedatum (5504) och dödsdatum (5571) enligt den hebreiska kalendern, hela det skall skrivas på hebreiska med dag, månad och år. 


Ett förslag - fyrkanter markerar de hebreiska bokstäverna - 2 högst upp och 5 längst ned.
Sett genom gjutjärnstaket - Före 2019 och efter 2020. 
Hur fick stenen tillbaka sin ursprungliga färg?
Jag tror att Benjamin Raphaels sten kommer Öland och där bröt man stenen och slipade den genom skurvandringar. Innan stenen har lagt ut för slipning högg man bort de värsta ojämnheterna i den brutna stenen. Därefter placerade man ut stenarna i en cirkel. Omkring 60 stenar fick plats varje gång. I mitten stod pålen varifrån en bom gick ut. Under bommen satt en löpsten som slipade plattorna. Sand och vatten östes på kontinuerligt medan oxarna eller hästarna gick runt cirkeln. När det gäller gravstenarna har man nog vänd på stenarna och polerat båda sidorna.
Från slipningen fick man en spillprodukt, skurlera som bildades runt skurringen. Den samlades och användes både till murningsarbeten och till vägunderhåll. Med den kunskapen tillverkade jag ena egen skurlera. En riktig dammig procedur. 2 kg skurlera i pulverform har jag tillverkat. Den användes dels för att blanda till betong dels för att göra en egen "Ölandsfärg" som svabbades över stenen.
.
Stort tack till Björn Bergqvist för arkivmaterial om Benjamin Raphaels mördare och DN.
Tack till Rikkert som skrev: Benjamin Raphael var min judiske mormors mormors morfar.

STHLMgravvard@gmail.com

Friday, January 31, 2020

The attic of the Hermit - How big was Korczaks room at 92 Krochmalna

I was always thinking about Korczaks room as little and dark. May be that was due to my father that described Korczak living there as a Hermit.

As I was missing for years the architectural plans of Korczak's attic /loft on 92nd Krochmalna in Warsaw, I am trying now to draw them by myself on the paper and in my mind.

I was always thinking about Korczaks room as little and dark. May be that was due to my father that described Korczak living there as a Hermit.

There are many pictures of Korczaks attic room taken from outside. None from inside. In the old pictures of Krochmalna 92, one can see the characteristic mansarde at the building´s front facade.

There are written descriptions but how accurate are them concerning the size they are?

When looking at old pictures I found out that Korczak´s room was huge. The width of the room was the same, counting number of windows as the base or the girls bedrooms below - 4 windows. The depth of Korczaks room is difficult to establish as there were other room at the attic. The attic at Krochmalna has been specially adapted to dry large loads of laundry, had a mangle and cabinets to store clothes, blankets, clothes as well as fruits and vegetables brought from Rózyczka.




Janusz Korczak stayed at 92 Krochmalna for 20 years until 1932, when it moved into the his sisters apartment at 42nd Żurawia Street and thereafter to 8 Zlota street..

Tuesday, January 28, 2020

Cenzura okrucieństwa w Szwecji - 80 rocznica.


A w Szwecji po staremu. W latach Zagłady szwedzki rzad wydał nakaz niepublikowania zdjec i informacji na temat mordowania Żydów - Grymhetspropaganda*. Oczywiscie, w miare zbliżania sie Aliantów i Rosjan do Berlina zaczęto powoli informowac o Zagładze i obozach. Tylko jedna gazeta w Göteborgu cały czas podawała informacje o Szoa.

We wczorajszej prasie i w dzienniku TV szwedzkiej znów ta swoista "Cenzura okrucieństwa". W gazetach półstronowe zdjęcia tych ostatnich którzy przeżyli obozy i getta. Te same twarze sa tutaj notorycznie publikowane od 3 lat i dlatego m.in. nikt już na nie nie reaguje.

Zero informacji o obozach smierci. Zero informacji o logistyce Zagłady. Nic o pociagach smierci które wjeżdżały do obozow Zagłady. 

O komorach gazowych i czarnym dymie z krematoriów buchajacym już po godzinie od przyjazdu do Auschwitz Birkenau też nikt nie pisze. Ale tak przecież zginęło 3 000 000 
Żydów. 

Szwedzka TV pokazała wczoraj p. Macron i innych polityków i Sciane smierci jak również byłych więzniów trójkątem czerwonym na plecach który oznaczał więźniów "politycznych” Nikt nie skomentował obozu smierci. Zero o Brzezince (Auschwitz II). A to przecież Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu - mordu na Żydach.

W podobny sposób aktywnie zapomina sie w Szwecji o tych pozostałych 3 000 000 - zamordowanych Żydów przez Einsatzgruppen. Nikt nie przypomni ze w cyfrze 3 000 000 jest np. cyfra 33 771 - zastrzelonych w rawinie Babij Jar.

Powyższa informacje powinno się wg. mnie co roku publikowac w gazetach i mówic o tym co sie stało!

Jak w Polsce? Jak w innych krajach?

*Grymhetspropaganda to Propaganda okrucieństwa!

Monday, January 27, 2020

Enligt egen utsaga ska SVT:s nyheter stå för saklighet och opartiskhet. Det SVT:s nyheter publicerar ska vara sant och relevant. Dagens rapportering från Auschwitz var vare sig sann eller relevant.

SVT idag. Inte ett ord om de höga krematorieskorstenar från vilka välde det ut både eld och svart rök bara någon timme efter att tågen anlände till Auschwitz Birkenau.

I dag är det 75 år sedan förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades, och den dag då minnet av alla som mördades under Förintelsen hedras. Det handlar om 6 000 000 judar!

Imorse läste jag SvD - Svenska Dagbladet och stelnade till. Det fanns ingen information om den industriella Förintelsen som Auschwitz Birkenau representerar. 3 000 000 mördades under den industriella FörintelsenInte ett ord om Förintelsens logistik med tåglaster från alla Europas hörn som körde in på dödslägrets sidospår. Inte ett ord om selektioner. Inte ett ord att man delade vid rampen familjerna. De arbetsföra fick gå åt sidan mellan deras föräldrar och yngre syskon fördes till gaskamrarna. Inte ett ord om de höga krematorieskorstenar från vilka välde det ut både eld och svart rök bara någon timme efter att tågen anlände till Auschwitz Birkenau.

Det fanns inte heller någon information om 3 000 000 judar som mördades av Einsatgruppen. Inte ett ord om en så typisk och känd plats som ravinen i Babij Jar där 33 771 judar, huvudsakligen kvinnor, barn och äldre arkebuserades under en och samma dag.

I Rapport i SVT klockan 18 och 19.30 idag rapporterades från Auschwitz. Inte ett ord om att det var det största utrotningslägret och precis som i Svenska Dagbladet på morgonen inte ett ord om gaskamrarna och krematorierna där. Man visade istället det forna koncentrationslägret och den s k dödsmuren på gården mellan block 10 och 11. Ty, det var inte där som Förintelsen av de europeiska judar pågick.

Grymhetspropaganda dvs sanningen om folkmordet på judar fick inte finnas i de svenska tidningarna när Förintelsen pågick som bäst. Grymhetspropagandan, sanningen tas inte heller upp av SVTs nyheter 75 år efter att Förintelsen av Europas judar tog slut..

Enligt egen utsaga ska SVT:s nyheter stå för saklighet och opartiskhet. Det SVT:s nyheter publicerar ska vara sant och relevant. Dagens rapportering från Auschwitz var vare sig sann och relevant. 

FÖRINTELSEDAGEN - VITA BÅTAR - OFFREN FRÅN AUSCHWITZ, MAJDANEK OCH BERGEN-BELSEN BEGRAVDA I STOCKHOLM.


Bilden ovan är mycket speciell. Den innehåller så mycket information. De gula lågor som syns i bilden innehåller nämligen mycket lidande. Lidande av 6 000 000 judar. Forintelsens Offer.Varje litet ljus har en historia bakom sig. En historia som börjar i Europa. Varje ljuslåga indikerar en grav. På varje gravhäll finns det namn, födelsedatum och dödsdatum. Det är dödsdatumet som är den gemensamma nämnaren i den delen av kvarteret på Norra judiska begravningsplatsen. Nämnaren är året då Förintelsen tog slut eller året därefter. De 6 stycken stenblock som bär 6 ljus var nar ett inristat namn. På den närmaste minnesstenen står det TREBLINKA. Längre bort till höger står det Auschwitz. Sammanlagt 6 minnesstenar. I varje minnessten finns tusentals mördade judar. Bröder, systrar. föräldrar och kusiner till de begravda. Många av offren har också varit fångna i de lägren. Minnesstenen Auschwitz markerar och ens sidan över en miljon mördade genom kvävningsdöden där. Men det finns faktiskt direkta band mellan de som kom med Vita båtar och namnen på Förintelselägren. De banden har jag beskrivit tidigare när jag skrev om Vita båtar och beredskapsjukhusen i Sverige. Deras korta berättelser på 4-5 rader lämnade till de svenska läkarna innehåller trots enkla ord så mycket smärta och skapar ångest för den som vet och förstår vad som gömmer sig bakom deras anamnes. Majdanek finns i en del berättelser. Då handlar det oftast om judar från Warszawas Getto som fördes dit efter Upproret i Warszawas Getto. En redogörelse om Majdanek kan beskrivas enl. följande. Mamma, jag och min syster kom med boskapsvagnar till lägret. Mamma fick gå till vänster vid selektionen. Liknande berättelse från Auschwitz från en transport av ungerska judar där familjefar och äldsta dottern fick se sina närmaste, en bror och modern att gå mot gaskamrarna. Efter 1 timme kom det svart rök från krematoriet.

Treblinka minnesstenen symboliserar 950 000 mördade. Bland de hela min mammas släkt, mim morfar och mormor, Janusz Korczak, 239 barn från barnhemmet Dom Sierot och nästan 400 000 judar från Warszawas Getto.

Nästa minnessten, nästa siffror, miljontals judar kvävda till döds i de 6 utrotningsläger var nam finns inristade på översidan av minnesstenarna. De hundratal gravar med Förintelsensoffer från Polen, Ungern, Österriket, Tjeckoslovakien, Ryssland och Ukraina - deras gravstenar med den så talande informationen utgör tillsammans med de 6 stenar en unik Holocaust monument. En fulländad enhet.

Svenska massmedians okunskap eller styrning i rapporteringen om Förintelsen syns klart i årets tidningsartiklar och TV i samband med Förintelsedagen. Helst vill man rapportera om de levande Förintelsensöverlevande eller om Kinderbarntransporter. Kindertransporter handlar om 500 judiska barn från Tyskland till Sverige år 1939. De vill man direkt jämföra )Myndigheten fö Levande Historia) med "de afganska barnen" på gator och torg i Sverige. Varför? Vad är den egentliga kopplingen? En politisk styrning från Rosenbad?

Man minns i Sverige att det var 6 000 000 judar som var mördade men man rapporterar enbart om de 3 000 000 som har mördats i utrotningsläger. 
De andra 3 000 000 vet man inget om eller håller tyst om de. Arkebusering och massgravar - Einsatzgruppens härjningar håller man helt tyst om. Bland de 3 000 000 mördade av Einsatzgruppen finns 33 771 offer från Babij Jar, huvudsakligen kvinnor och barn liksom min farfar och övrig släkt från staden Pinsk. De ligger begravda i massgravar utanför staden.

Bilder från lägren med tusental lik publiceras inte i den svenska pressen. Man ser bara om och om igen bilder på samma överlevande. Inget fel i det. Men man glömmer offren, man glömmer dödsfabriklogistik, med tåg, gaskammare och krematorier i tjänst dag och natt.

Man minns Vita bussar men glömmer aktivt Vita båtar. Detta trots att fler judar kom till Sverige med de Vita låtarna än de Vita bussarna.

På samma selektiva sätt rapporterade man efter krigsutbrottet den 1 september 1939.  Vare sig när Förintelsen planeras eller startas i januari 1942 så är den svenska pressen väldigt tyst. Sverige handel med Nazityskland ökar samtidigt som de kritiska rösterna eller rapportering om vad som händer i Nazityskland och de ockuperade länderna tystnar. Grymhetspropaganda dvs sanningen om folkmordet på judar finnas ej i de svenska tidningarna.  Gråa lappar införs. Endast Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning försöker rapportera om bl.a. judarnas situation medan de alla andra stora tidningarna förblir tysta. Det finns information att tillgå, bl.a. från den polska regeringen i exil i London. En studie av rapporteringen i Dagens Nyheter, vid tiden Sveriges största morgontidning, visar att den nyhetsförmedling som hade kunnat ge allmänheten bättre kunskap om Förintelsen av Europas judar kvästes av regeringens ängsliga presspolitik.

Efter slaget vid Kursk så vänder krigslyckan för Nazityskland. Då börjar även de svenska tidningarna att bryta mot tystnaden. Jo närmare krigsslutet desto mer information dyker upp.

Dagens nyhetsförmedling påminner om förbudet mot Grymhetspropagandan på 40-talet. Inga bilder från koncentrations- och utrotningsläger publiceras. Ingen beskrivning hur 3 000 000 judar sköts av Einsatzgrupper. Ingen beskrivning hur 3 000 000 judar kvävdes till döds och brändes. Ingen beskrivning av mördandets logistik. Tidningarnas hela sidor fylls om och om igen av samma ansikten av Förintelsens överlevande som finns vid liv. Man citerar hellre deras uppfattning om olika politiska partier än deras och andras levnadsöden. Det är en Minnesdag över Förintelsens offer, inget annat.

Förintelsen är namnet på folkmord på judar! Porjos heter mor på romer.

SvD bilder och artiklar på den Internationella Minnesdagen för Förintelsens offer ansluter sig till förbudet mot Grymhetspropagandan på 40-talet. SvD visar igen samma bilder på Förintelsens överlevande och använder de i det politiska spelet.