Saturday, August 13, 2016

Hur judiskt var det judiska Dom Sierot som drevs av Janusz Korczak







År 1941
Michal Zylbergberg skrev: Förra året bodde jag och arbetade med välkända judiska läraren Dr Janusz Korczak. Några dagar före Rosh Hashanah 1941, frågade Dr Korczak mig om hjälp med att organisera en religiös ceremoni i samband med Rosh Hashanah och Yom Kippur för de barnhemmets barn. Han ville ha rätt stämning för ceremonin eftersom han ville göra ett starkt intryck på barnen. "I dessa fruktansvärda tider", sade han, "religion är vår enda positiv kraft, vår enda skydd." Jag blev förvånad. Dr Korczak var inte en religiös jude. Han var assimilerad och hade ingen kontakt med det judiska religiösa livet.
Vi hittade en ung kantor (Chaz). Barnen förberedde firandet i en stor hall på barnhemmet Chłodna 33. De lade mattan och har dekorerade med blommorna. Rosh Hashanah och Yom Kippur, var en stor händelse på barnhemmet. Dr Korczak hade en svart siden kalott och stod i ett hörn med sin bönbok på polska. Hans predikningar var mycket informativa. Han talade om livet, om döden, om den judiska tron, Toran och om Israel. "Vem vet", sade han under sista bönen Ne'ilah "om vi kommer att vara vid liv nästa Yom Kippur helgen" 

Under de kommande Rosh Hashanah och Yom Kippur (1942) fanns inte längre några barn, alla var de döda, och Dr Korczak var också död. 

Jak żydowski był Dom sierot prowadzony przez Janusza Korczaka przy ul. Krochmalnej 92



Żydowski Dom Sierot.
.
Jak żydowski był Dom sierot prowadzony przez Janusza Korczaka przy ul. Krochmalnej 92 ?
Odpowiedz (m.in.) możemy znalezc w ksiażce Izaka Belfera, wychowanka Domu Sierot mieszkajacego w Izraelu.
Duża czesc jego autobiograficznej ksiażki jest wlasnie o "Siedmiu Dobrych latach" - czyli okresie w którym Izak Belfer byl w Domu Sierot (od 7 do 14 lat).
Wieksza recenzje ksiażki napisze pózniej.
.
Gratuluje Kanadyjskiemu Stowarzyszeniu Janusza Korczaka dzieki któremu wydano ksiażke i temu że możemy przeczytac ja jako Pdf na internecie, adres poniżej.:
https://provincialadvocate.on.ca/do…/…/Belfer_memoirs_En.pdf


Lata okupacji
Z artykułu Michała Zylbergberga:
Jom Kipur w 1941 roku. W tamtym roku mieszkałem i pracowałem z
bardzo znanym żydowskim pedagogiem doktorem Januszem Korczakiem
(Goldszmitem). Na kilka dni przed Rosz Haszana w 1941 roku doktor
Korczak poprosił mnie o pomoc w zorganizowaniu uroczystości religijnych
z okazji Rosz Haszana i Jom Kipur dla 150 sierot. Zależało mu, żeby
uroczystości miały właściwą oprawę, bo chciał zrobić wrażenie na
dzieciach. "W tych straszliwych czasach", powiedział, "religia jest naszą
jedyną pozytywną siłą, naszą jedyną ochroną". Byłem zaskoczony. Doktor
Korczak nie był religijnym Żydem. Był asymilatorem, który nie miał żadnego
kontaktu z religijnym życiem żydowskim.

Znaleźliśmy młodego kantora (chazana). Dzieci przygotowały na uroczystości
dużą salę Domu Sierot na ulicy Chłodnej 33, położyły dywany i ustawiły kwiaty.
Rosz Haszana i Jom Kipur w Domu Sierot było wielkim doświadczeniem.
Doktor Korczak miał na głowie czarną, jedwabną jarmułkę i stał w ciągu
dnia w kącie ze swoim modlitewnikiem w języku polskim. Jego kazania były
najbardziej pouczające. Mówił o życiu, o śmierci, o żydowskiej wierze, o Torze,
o Izraelu. "Kto to może wiedzieć", powiedział podczas ostatniego wystąpienia w
czasie modlitwy Ne'ilah, "czy będziemy przy życiu podczas następnego święta
Jom Kipur". Podczas kolejnego Rosz Haszana dzieci już tam nie było. A doktor
Korczak był martwy.

W święto Tisza BeAw rozpoczęły się deportacje Żydów do Treblinki. W święto
Jom Kipur było już tylko 60 tys. Żydów w Warszawie. Byli niewolnikami
Niemców i całymi dniami pracowali w ich fabrykach. Ciągle wśród nas były dzieci
i starcy, którym udało się ukryć wśród pracujących członków ich rodzin. Oni nie
przetrwali Jom Kipur w 1942 roku.

Wednesday, August 10, 2016

Skuggor - UV - fotografi

Man kan även dra nytta av den ofta så låga solen i norr med att ta skarpa spännande skuggor på husväggar eller genomlysningsskuggor,


Bland råd hur man skyddar små barn och stora vuxna på bästa sätt finns ett enkelt råd. 

För att ta reda på hur stark solen är skall man titta på sin skugga.

Kort skugga = solen är stark.
Lång skugga = solen är inte så stark.


Kort skugga = solen är stark. 
Lång skugga = solen är inte så stark.



Det är de långa skuggorna som jag älskar när jag fotograferar.
Det betyder tidiga morgnar (eller sena kvällar) om man befinner sig i de nordiska länderna.

Man kan även dra nytta av den ofta så låga solen i norr med att ta skarpa spännande skuggor på husväggar eller genomlysningsskuggor,