Thursday, December 26, 2013

Med roddbåt till Sverige - Civilister och militärer


Historien "Med roddbåt till Sverige" följer huvudsakligen en polsk pilots väg till Sverige. Zygmunt Popławskis krig börjar som för de flesta klockan fem på morgonen den 1 september, 1939. Fygplatsen i Lida där han befinner sig bombas av Luftwaffe.  Polska stridsflygplan som fanns i Lida fördes bara några dagar tidigare som en del av mobiliseringen till Vilnius flygplats i Porubanek. I Lida fanns bara några skolflygplan. Han överlever den kraftiga attacken och tar sig vidare med de oskadade skolflygplanen till flygplatser vilka anvisades i östra Polen av den polska regeringen. Då kommer den ryska invasionen av Polen från öster. Flygare har inte många val att fly. För de flesta blir målet Lettland. Bara under en dag, den 18 september landar över hundra flygplan i Daugavpils - Divinsk (fr. Torun, Villnius och Lida). Letter brutalt avväpnar polackerna, tar flygplanen i besittning och för besättningarna till ett interneringsläger.


En del av de polska piloter anvisades av den polska regeringen till i östra Polen för omgruppering. Merparten flyger till Rumänien dit den polska regeringen har flytt. Då inträder den ryska invasionen av Polen från öster. Flygare har inte många val att fly. För de flesta blir målet Lettland och Daugavpils. Bara under en dag, den 18 september landar över hundra flygplan i  Dyneburg - Daugavpils - Divinsk (de kom fr. Torun, Pinsk, Wilno och Lida).

Flygplanen som kom till Dyneburg - Daugavpils bestod av bl.a. av 38 RWD-8, 35 PWS-26 PZL-11A 1, 2 RWD-10, 2 RWD-17,  2 Lublin R-XIII, en R XIIIc Lublin och en R-XIV. Mestadels dessa var utbildnings flygplan från nordöstra Polen, vilka under första halvan av september samlades på Vilnius flygfält, Purubank. Det enda riktiga stridsförband som anlände var 3 st. RWD-8 är från Pinsk. Två flygplan vars piloter kände på sig att Lettland skulle kunna bli deras ändhållplats flög vidare till Finland. En med samma avsikt skötts ned av letter.

Flygfält i Polen före WW II


Zygmunt Popławski blir liksom de andra internerad i Lilaste, 3 mil norr om Riga. Han försöker fly ett antal gånger ensam men stoppas. Hans tredje försök med två andra piloter lyckas dock. De tog sig till Riga och hjälptes av polacker som stadigvarande bodde där.


Korpral Zygmunt Popławski (i mitten) och korpral Tadeusz Zawistowski (första raden till höger om Popławskibland andra internerade i Lilaste, 3 mil norr om Riga, oktober 1939. 

Först tänkte man smuggla in de på en direkt båt till Sverige men det fanns redan 8 andra som väntade på det. Man kom på ett annat sätt att ta sig ur Lettland. Man har då köpt en räddningsbåt för åtta roddare i Liepāja. Liepāja (Lipawa) ligger på den yttersta spetsen på Lettland i riktning mot Sverige och bara 150 km från Gotland. I olika källor nämner man olika flyktvägar för olika grupper. Man nämner flykt med fiskebåtar, roddbåtar bogserbåtar och ett fartygsnamn Mintauts som skulle ha varit i hamnen i Lipawa - Liepaja på kvällen den 21 oktober 1939 (se Eriks Jekabsons föredrag).

Man har också ingått ett avtal med kaptenen på ett lettiskt fartyg , som skulle möta dem på det öppna havet och bogsera de in på svenskt territorialvatten. De nio fick med sig nödvändig utrustning,  dricksvatten och mat för ett par dagar.

Man hittade slutligen en skicklig båtsman i lettiska handelsflottan Feliks Kozakiewicz som tog på sig ledningen av hela expeditionen. Det gällde att ta kommandot över den oerfarna besättning och leda dem till deras destination. 

Det svåraste var att föra båten på natten till mötesplatsen ute till havs och vänta på det lettiska fartyg som skulle ta de på släpp till Gotland. 

De nio startade sin färd sent på kvällen den 21 oktober 1939. De rodde i mörker i ett par timmar. Det lettiska fartyg kom som avtalat till mötesplatsen till havs och flyktingarna togs ombord medan båten bogserades. Fartyget stävade långsamt mot Gotland. I skymningen såg de ljusen på Gotland. De gick ner till sin båt och rodde igen i ett antal timmar tills de kom till norra delen av Östergarnsholmen, nära fyren. Fyrvaktare tog hand om flyktingarna.


De nio som flydde från Liepāja (Lipawa), Lettland:

Båtsman i lettiska handelsflottan Feliks Kozakiewicz 
korpral pilot Zygmunt Popławski 

korpral pilot Antoni Palul 
korpral pilot Tadeusz Zawistowski 
löjtnant Wacław Raczkowski, 

löjtnant Stanisław Lewandowski, 
underlöjtnant Wincenty Zienkiewicz, 
handelsattache och trol. inte militär Józef Pujdak, 
underlöjtnant i reserv i kavalleriet Bolesław Kwiatkowski.


Bolesław Kwiatkowski, en av deltagarna i flykten från Lettland, beskrev det (1979) i boken "Med båten till Gotland". Hans beskrivning sägs vara lika färgad som bokens färgglada omslag (se nedan).

När Zygmunt Popławski tillfrågades om det sa han om författaren Kwiatkowski: - "Den här mannen måste ha vara ordentligt rädd i sin tidiga ungdom, och så är förblev han. Det rasade ingen kamp för att överleva inte heller några stormar eller kraftiga vågor som slog hänsynslöst mot båten. Visst. det var kallt, regn och ett ganska hårt arbete vid årorna under hela natten, eftersom vi var tvungna att finnas vid en viss tidpunkt i närheten av fartyget, som skulle ta oss på släp mot Gotland. Denna stackars kille förmodligen förstod inte det, och därför greps han av panik. Det är synd att i denna bok finns så mycket fantasi sammanflätad med bluff och skryt. Det här är pinsamt."


Flykten från Liepāja, Lettland till Östergarnsholmen, Gotland

Efter ett trevligt välkomnande av de oväntade gästerna av fyrpersonalen, överfördes de till Visby där de förhördes och den polska ambassaden i Stockholm informerades. Därefter låste man alla nio män i häktet  i två veckor, för att de har olagligen passerat den svenska gränsen.


"Det rasade ingen kamp för att överleva inte heller några stormar eller kraftiga vågor som slog hänsynslöst mot båten. Visst. det var kallt, regn och ett ganska hårt arbete vid årorna under hela natten, eftersom vi var tvungna att finnas vid en viss tidpunkt i närheten av fartyget, som skulle ta oss på släp mot Gotland."


Piloterna inledde omedelbart en hungerstrejk för att protestera mot ett sådant förfarande. Detta resulterade i ett positivt resultat, för efter tre dagar, piloterna återfick sin frihet. Zygmunt hävdade att det verkliga skälet till hungerstrejken var egentligen maten som serveras i häktet. De tre piloter klarade inte av att äta svensk fisk som tillagades söt.

När de släpptes till sist ur häktet, piloterna gick direkt till den polska ambassaden i Stockholm. Där fick de nya pass, pengar. Efter bara tre dagar skickades de med tåg till Oslo, och därifrån tog en engelsk båt till New Castle, dit de anlände 1 novmber 1939. Dagen efter anmälde sig alla tre piloter hos den polska flygattachén i London.


Från Stockholm, efter bara tre dagar, skickades de med tåg till Oslo, och därifrån tog en engelsk båt till New Castle, dit de anlände 1 november 1939. Dagen efter anmälde sig alla tre piloter hos den polska flygattachén i London. På bilden tagen just denna dag står från vänster: Tadeusz Zawistowski, Edward Krawczyk, Zygmunt Popławski, Antoni Palul och Józef Pujdak. Av de fem, fyra var med och landsteg på Gotland.

I London skildes deras vägar. De placerades i olika enheter inom RAF.
Efter sitt 17 uppdrag inom RAF, i september 1941, blir Zygmunt Popławskis plan beskjuten och träffas av det tyska luftvärnet. Han hoppas dock kunna föra planet till sin bas men blir beskjuten av Luftwaffes plan över England. Det var tyska plan som var på väg tillbaka till Tyskland efter att ha bombat flygfält där Popławskis flygdivision var belägen. Trots  sina skador av beskjutningen lyckas han i totala mörker landa på ett fält. Planet fattar dock eld. Popławski brinner och kan inte ta sig ut med brutna ben. I sista stunden drar hans besättning ut honom med brinnande hår och ansiktet. De hinner inte rädda den andra piloten då planet exploderar. Popławski är "sjukskriven" i 18 månader. Återvänder på bår till sin division den 27 mars 1943. Han får en medal Virtuti Militari av polske generalen och premiärministern Sikorski, se bilden nedan. Efter en stund blir han underlöjtnant.

Efter kriget flyttar Popławski som många andra polska piloter från RAF till Kanada. 

Ödet av de andra två piloter från roddbåten. Tadeusz Zawistoski dog i tjänsten i RAF under en träningsövning den 11 september 1941. Antoni Palul var med som pilot i polska divisionen 301 inom RAF. Hans öde är  för mig okänt. Det enda jag har hittat är att han var en av de 19 polacker inom RAF som fick ett Air Force Cross (AFC).


Polish Prime Minister General Sikorski and sargent Zygmunt Popławski Swinderby, den 16 juli 1941.

The first Polish squadron of the R.A.F. (Royal Air Force) a year after they were formedgets its flag Swinderby, 16 juli 1941. Polish Prime Minister General Sikorski and Air Marshal Sir Charles Portal visited them.
Lasham, sommar 1944. Zygmunt Popławski (andra fr. höger) med sin besättning av ett bombplan.
Mer information om Popławski hittar man på den polska hemsidan 
http://www.sekowa.info/index.php?go=37&id2=88
Författarna till sidan har kontakt med Popławskis son i Kanada och har tagit del av Popławskis dagbok från den tiden.

Wednesday, December 25, 2013

Sunday, December 22, 2013

På Unescos världsarvslista - Sveaborg, Helsingfors - Suomenlinna, Helsinki



Sveaborgs portar. Sveaborg är en av världens största sjöfästningar. Den omfattar flera öar vid inloppet till Helsingfors, och kallas även "Nordens Gibraltar". Sveaborg är Sveriges genom tiderna dyraste försvarsprojekt och finns idag på Unescos världsarvslista.
Bakom fartyget, till vänster - Gråhara, ett skär med en havsfyr och lotsstation utanför Helsingfors. Gråhara ligger sju kilometer sydsydost om Helsingfors centrum. De första sjömärkena på Gråhara byggdes antagligen redan på 1500-talet.
Bakom Gråharan, i dimman finns Estland!