Saturday, September 19, 2020

Na żydowski Nowy Rok, Rosz-ha-Szana - Trzy obrazy Gierymskiego - "Święto Trąbek" pokazujące "otrząsanie się" z grzechów.

 

"Święto Trąbek" z 1884 roku (dwa górne obrazy) przedstawia część nabrzeża Wisły w Warszawie na wysokości Nowego Miasta. Na drugim planie obrazu most kolejowy w okolicy dzisiejszego Mostu Gdańskiego). To żydowski Nowy Rok, Rosz-ha-Szana (Święto Trąbek jak to nazywają chrześcijanie). Słowo rosz znaczy głowa. Nazwę można więc przetłumaczyć dosłownie jako Głowa Roku. Muzeum Narodowe w Warszawie.

"Święto Trąbek" z 1886 roku (dwa górne obrazy) przedstawia część nabrzeża Wisły w Warszawie na wysokości Nowego Miasta. Na drugim planie obrazu most kolejowy w okolicy dzisiejszego Mostu Gdańskiego). To żydowski Nowy Rok, Rosz-ha-Szana (Święto Trąbek jak to nazywają chrześcijanie). Słowo rosz znaczy głowa. Nazwę można więc przetłumaczyć dosłownie jako Głowa Roku. Obraz zaginiony.

"Święto Trąbek" z 1890 roku przedstawia część nabrzeża Wisły w Warszawie na wysokości Mostu Kierbedzia (obecnie w tym miejscu Śląsko-Dąbrowski). To żydowski Nowy Rok, Rosz-ha-Szana (Święto Trąbek jak to nazywają chrześcijanie). Słowo rosz znaczy głowa. Nazwę można więc przetłumaczyć dosłownie jako Głowa Roku. Muzeum Narodowe w Krakowie.


Trzy obrazy Gierymskiego - "Święto Trąbek"
"Święto Trąbek" z 1884 i 1888 roku (dwa górne obrazy) przedstawia część nabrzeża Wisły w Warszawie na wysokości Nowego Miasta. Na drugim planie obrazu most kolejowy w okolicy dzisiejszego Mostu Gdańskiego). To żydowski Nowy Rok, Rosz-ha-Szana (Święto Trąbek jak to nazywają chrześcijanie). Słowo rosz znaczy głowa. Nazwę można więc przetłumaczyć dosłownie jako Głowa Roku.

Trzeci obraz Aleksandra Gierymskiego "Święto Trąbek" jest z 1890 roku. Namalowany niedaleko mostu Kierbedzia (obecnie w tym miejscu Śląsko-Dąbrowski).

Ten uroczysty dzień rozpoczyna dźwięk szofaru (o ile tego dnia nie wypada szabat jak w obecnym roku) - od tego ta polska potoczna nazwa Święto Trąbek. Innym obyczajem jest wyprawa nad rzekę, do której uczestnicy wyrzucają z kieszeni okruchy – ten symboliczny gest ma oznaczać oczyszczanie się z grzechów, aby wejść czystym w Nowy Rok.

Elul, to dwunasty ostatni miesiąc żydowskiego kalendarza to także czas odwiedzania grobów najbliższych i proszenia ich o wstawiennictwo u Boga, aby okazał swoją łaskę skruszonym grzesznikom.

Polecam szczególnie odwiedzenie grobów Gminie żydowskiej w Sztokholmie która zbezcześciła na cmentarzu Monument Zagłady jak i pamięć tam pochowanych ofiar Zagłady przywiezionych do szpitali szwedzkich latem 1945 roku z Bergen-Belsen. Dlatego właśnie ten moment modlitewnej zadumy podczas rytuału "otrząsania się" z grzechów polecam Gminie żydowskiej w Sztokholmie. Podobno religijni. Tym mostem kolejowym co widać na drugim planie obrazów Gierymskiego wywożono w 1942 i 1943 roku Żydów i Getta Warszawskiego do obozów śmierci: Treblinka i Majdanek. Dwa z 6 kamieni które gmina żydowska po cichu, latem 2020 wyrwała niszcząc Monument Zagłady miały wyryte nazwy TREBLINKA i MAJDANEK. Tam zginęli rodzice i siostry pochowanych od 1945 roku w Sztokholmie ofiar Zagłady.


Polecam szczególnie odwiedzenie grobów Gminie żydowskiej w Sztokholmie która zbezcześciła na cmentarzu Monument Zagłady jak i pamięć tam pochowanych ofiar Zagłady przywiezionych do szpitali szwedzkich latem 1945 roku z Bergen-Belsen. Polecam właśnie ten moment modlitewnej zadumy podczas rytuału "otrząsania się" z grzechów. Podobno religijni. Mostem kolejowym który widać na drugim planie obrazów Gierymskiego wywożono w 1942 i 1943 roku Żydów i Getta Warszawskiego do obozów śmierci: Treblinka i Majdanek. Dwa z 6 kamieni które sztokholmska żydowska gmina po cichu, latem 2020 wyrwała niszcząc Monument Zagłady miały wyryte nazwy TREBLINKA i MAJDANEK. Tam zginęli rodzice i siostry pochowanych od 1945 roku w Sztokholmie ofiar Zagłady. Każda zapalona świeczka to mogiła. Każdy z sześciu kamieni to symbol 1 miliona zamordowanych.

Monday, September 14, 2020

Paris, Drancy - Warszawa, Umschlagplatz - Nieznane klepsydry

Klepsydry w Drancy: Rudolphie była z Mławy, Bernard z Mogielnicy a Sonia i jej maz z Szeszany i Tomaszowa. Ich syn Victor urodził si we Francji w 1939 roku.

Wrzesień 1942 to ostatnie dni Wielkiej Akcji w Warszawskim Getcie. Szkoła na ul. Stawki (Umszlag) przepełniona. Wszyscy juz wiedzą ze to ostatnie godziny zycia. Sciany klas szkoły wypełniane są swoistymi klepsydrami. Mówią ze sie nie zachowały. Cały tynk z tysiącami nazwisk po wojnie zeskrobano.
W podobnym miejscu w Drancy (dzielnica Paryza) zachowały się. Prawie kazda osoba zostala zidentyfikowana. Wiadomo którym transportem zostali wywiezieni do Auschwitz. Szukałem Alberta Noz, 10 letniego kuzyna mojej mamy wywiezionego 17 sierpnia 1942 r z Drancy do Auschwitz.
Rudolphie była z Mławy, Bernard z Mogielnicy a Sonia i jej maz z Szeszany i Tomaszowa. Ich syn Victor urodził się we Francji w 1939 roku.

W podobnym miejscu jak szkoła przy ulicy Stawki na Umszlagu w Warszawie w Drancy (dzielnica Paryza) zachowały się napisy. Nie tylko to ze sie zachowały ale prawie kazda osoba została zidentyfikowana. Wiadomo którym transportem zostali wywiezieni do Auschwitz. Szukałem Alberta Noz, 10 letniego kuzyna mojej mamy wywiezionego 17 sierpnia 1942 r z Drancy do Auschwitz.

Ci, którzy się nie zmieścili spędzali noc w szkole czekając na kolejny transport. Naoczny świadek i uczestnik tych wydarzeń pani Halina Birenbaum opisała je w swojej książce pt. Nadzieja umiera ostatnia. W latach 2007 – 2010. P. Halina Birenbaum czterokrotnie miała potkania z młodzieżą, uczniami tej szkoly i opowiadała o swoich przeżyciach z czasów getta, o strasznych chwilach na Umschlagplatz. W 1943 roku spędziła w szkole ostatnie chwile z rodziną zamknięta w małej klasie na trzecim piętrze.







Wrzesień 1942 to ostatnie dni Wielkiej Akcji w Warszawskim Getcie. Szkoła na ul. Stawki (Umszlag) przepełniona. Wszyscy juz wiedzą ze to ostatnie godziny zycia. Sciany klas szkoły wypełniane są swoistymi klepsydrami. Mówią ze sie nie zachowały. Cały tynk z tysiącami nazwisk po wojnie zeskrobano. 

Odbudowa szkoły przy ulicy Stawki po wojnie. Tu sciany klas szkoły wypełniane są swoistymi klepsydrami. Mówią ze sie nie zachowały. Cały tynk z tysiącami nazwisk po wojnie zeskrobano. 


En Svensk Tiger om Vita båtar och Vita bussar och om slutet av andra världskriget i Europa - Tystnadskultur och PK ersatte de gråa lapparna från 40-talet.



En Svensk tiger och bidrar till att tystnadskulturen breder ut sig mer och mer. Makthungriga politiker eller pseudopolitiker och ledare skapar rädda organisationer där alla är i praktiken ja-sägare fast de tänker olika. De blir kvävda av de andra och till sist även av den egna fegheten och rädslan av repressalier. De som vill skapa en förändring, de som opponerar sig utses till syndabockar och anses vara orsaken till att konflikter uppstår.

Det är de osynliga och oskrivna PK reglerna som styr trots alla vackra ord om demokratin och pressfriheten.

Att en Svensk Tiger om Vita båtar och Vita bussar aktioner och om slutet av andra världskriget i Europa är ett bra exempel. Vita bussar och Vita båtar skall ej diskuteras mera år 2020. Den fantastiska propagandasegern med övertygelsen att Sverige räddade judar ur koncentrationsläger skall få leva vidare och inte störas. Kanske därför var det så tyst i media i år när det är 75 år av krigslutet. Nästan inget om Vita bussar och inget om UNNRAs fantastiska aktion Vita båtar. 

De vita bussarnas aktion har förvandlats till en svensk hjältesaga "att rädda judar". En saga som beskrivits och kopierats och till sist accepterats till och med av historiker. Svenska Röda korset och Vita bussarna har utnyttjades av Nazisterna på olika sätt. Dels var det fråga om andra fångtransporter där många dog för att bereda plats för den svenska räddningsaktionen. Dels så var var Vita bussar en räddningsplanka för Nazister som ville till Sverige. Man skriver snällt om det att det var svenska kvinnor (med enbart tyskt medborgarskap) och barn (med enbart tyskt medborgarskap). Sanningen är dock lite annorlunda och den mörka skuggan av en svensk tiger uppenbarar sig på nytt. Transporter i nazisternas tjänst och transporter av tyskar med svensk bakgrund och tyskar "utan bakgrund" överstiger ett antal gånger antalet judar som transporterades med Vita bussar till Sverige.

Varför står det så lite om de Vita båtar, en aktion som Sverige borde verkligen vara stolt över. Här gällde det inte enbart transporten men hur Sverige omhändertog drygt 9 tusen människor officiellt kallade för "DPs" - displaced persons där de flesta kom från koncentrationslägret Bergen-Belsen. En fantastisk insats där många svårt sjuka, utmattade och utmärglade fick vård i Sverige. Judar var en stor del av de drygt 9 tusen som kom under fyra veckor i månadsskifte juni-juli.  Så varför tiger alla om den insatsen?  Vet inte! Det är möjligt att det kan komma fram att Vita båtar aktionen var en del av ett svenskt krigsskadestånd. Lite annorlunda men ändå. Skall det vara orsaken att inte berätta?

En del av de som kom från koncentrationslägret Bergen-Belsen dog faktiskt under färden till Sverige eller strax därefter. Därför finns det i Sverige ett större antal begravningsplatser där Förintelsens offer ligger begravda. Många av de var barn eller i tonåren när kriget började. Att besöka deras gravar och få information om deras öde under den mörka tiden kan vara lika givande som att besöka ett koncentrationsläger. 

Forskargruppen i Föreningen Förintelsens Minne har numera klarlagt öde av de 80-tal begravda i Stockholm. Flera öden har presenterats i en digital fotoutställning De befriade 1945 - www.shma.online.

Boken av Bernadotte Slutet som har givits ut så fort så att motorer på de danska och svenska Vita bussarna har nästan inte hunnit kallna. Slutet/Bernadotte angav också tonen och påverkade nog flera andra som var med i Vita bussarnas aktion och skrev egna skildringar och publicerade de med start 1946. eras egna minnesbilder är oftast en kopia av vad som angavs i Slutet.
I Svenska Dagbladets Årsbok 1945, under rubriken, Litteratur framkallad av världsläget står följande; Årets största bokframgång uppnåddes av Folke Bernadotte med »Slutet», där han berättade om sina humanitära förhandlingar i Tyskland våren 1945 och deras politiska följder. Utgivningsrätten hade innan årets slut sålts till sjutton olika länder, och enbart i Sverige hade boken tryckts i hundratusen exemplar. Hur skall man tolka denna aktion med den rekordsnabba utgivningen, översättningen och spridningen av boken. Recensioner av boken fanns redan dagen efter utgivningen i den engelskspråkiga pressen. Forskaren Sune Persson säger om Folke Bernadottes bok: ””Slutet” stämmer dåligt med vad primärkällorna har att berätta”. Men jag återkommer till tanken, hur mycket har de som publicerade sina alster efter Bernadotte påverkats av "storhet efter utgivningen" och innehållet i boken.  

De vita bussarnas aktion har förvandlats till en svensk hjältesaga "att rädda judar".

Vita bussars saga mörkas på olika sätt. Här Folke Bernadotte i samspråk  med "Pojkar från Gestapo" de i hattar.


Vita båten S/S Kastelholm stävar mot Frihamnen i Stockholm. Juli 1945.

Helt tyst i media i år när det är 75 år av krigslutet. Nästan inget om Vita bussar och inget om UNRRAs fantastiska aktion Vita båtar. 


15 April 2020. Norra judiska begravningsplatsen, Solna. Minneshögtiden vid Holocaust Monumentet 6 stenar - 6 millioner. Denna dag för 75 år sedan befriades koncentrationslägret Bergen-Belsen. 6 stenar representerar de 6 dödsläger där de i Stockholm begravda offrens familjer mördades. Forskargruppen i Föreningen Förintelsens Minne har numera klarlagt ödet av de 80-tal begravda i Stockholm. Flera öden har presenterats i en digital fotoutställning De befriade 1945 - www.shma.online.