Läkarkort med rubriken Hudfärg. Hos många som anlände till Sverige vid slutet av Andra världskriget angavs färgen som blek, grå blek eller liknande. |
Saturday, May 22, 2021
Vita båtar till Sverige 1945 - Läkarkort - Att beskriva patientens hudfärg vid inskrivningen - Föreningen Förintelsens Minne forskning - Blek - Smutsbrun - Smutsgrå - Brunblek - Cyanotisk blå...
Friday, May 21, 2021
Vita båtar till Sverige 1945. Frågan om "Närmaste anhörig" vid anamnesen - Föreningen Förintelsens Minne forskning - Next of kin.
När det gäller denna fråga på Läkarkorten som i många fall formulerades och trycktes i samband med det att fd koncentrationslägerfångar kom till Sverige i slutet av andra världskriget.
Vi i forskargruppen i Föreningen Förintelsens Minne har gått genom tiotusentals (!) Läkarkort av den typen. Rätt så ofta är denna rubrik inte ifylld eller det står siffran 0 eller ett frågetecken ?
Det kan betyda flera saker. En del patienter var i så dålig skick att de var inte kapabla att besvara sådana frågor. En del visste att de blev de ända överlevande då då har separerats från resten av familjen i koncentrationslägren och de såg med egna ögon sina föräldrar och yngre syskon går mot området med gaskamrarna.
En del visste inget, kanske det blev ett frågetecken då. En del skrev speciella kommentarer där då angav var och när de såg sin "närmaste anhörig", då kan det stå 1944, mamma i Auschwitz.
Några överlevande har uppget utländska adresser av sina närmaste. De oftast förekommande är USA, Mandatet Palestina (Eretz Israel) och olika länder i Sydamerika. Estera Melchior från Warszawa (se hennes Läkarkort ovan) har uppget sin familj i Brooklyn, New York, USA. Hon kom med Vita bussar den 28 april 1945 till Malmö och undersöktes i Lund. Att uppge sin närmaste familj i USA betyder också att hon, precis som många andra överlevande var säker att hennes hela familj förintades.
Familjen Zajaczkowski bär på en annan historia. Mamman i familjen, Zajaczkowska Maria skriver som närmaste anhörig sina två barn. I dec 1944 blev hela familjen, mamma, pappa, en son och två döttrar deporterade från Piotrków Trybunalski getto. Pappa Zajaczkowski deporterades till Buchenwald med sin son Lolek medan mamma Maria deporterades till Ravensbrück med dottern Lusia. När man tittar på Läkarkortet utställt för Maria Zajaczkowska, mamman i familjen så finns det bara namnen på två av barnen upptagna.
Föräldrar och 1 broder Auschwitz, öden okända. |
När man tittar på Läkarkortet utställt för Lusia Zajaczkowska, ena dottern i familjen så finns det bara namnen på mamman Maria född 1910 och brodern Lolek född 1931, uppskrivna. |
|
Thursday, May 20, 2021
Archives of the Swedish Holocaust Memorial Association (SHMA) cover the histories of thousands of Holocaust survivors who came to Sweden on the UNRRA White Boats, White Buses, or Spoke Trains.
British Field Medical Card found by SHMA in the Swedish Archives. The patient was hospitalized in the famous Round House, the main hospital building in the former Wehrmacht military camp. |
Since 1995 Swedish Holocaust Memorial Association SHMA has been working to gather information about the Holocaust Survivors and other inmates of the concentration camps that arrived in Sweden on UNRRAs White Boat, Spoke trains, and White buses, at the end of WWII.
SHMA archives are a kind of micro-archives where we have over 20 000 documents of different kinds. Our collections are mainly related to the UNRRA mission White Boats that brought almost 10 000 former inmates of concentration camps to Sweden. Most of them were liberated in Bergen-Belsen in April 1945. However, in most cases, the concentration camp in Bergen-Belsen was the "last camp" in a series of other places of camps and ghettos. Some of the inmates passed through 5-6 camps. The value of our material is that it allows us allows to trace the vicissitudes of the victims based on original documents both as a group and as single cases. The endeavor, our goal, is to create achieve archives showing the logistics of the Holocaust throughout Europe, from Italy and Greece in the West to the Soviet Union in the East. To make our so important records accessible, we are trying to build an easy-to-search digital platform that swiftly could swiftly be connected with other major archival collections.
We recently showed how the Swedish Holocaust Memorial Association (SHMA) archival collections could be linked with the documents from such collections as Auschwitz Archives and Arolsen Archives. By integrating archival data from Auschwitz with the data from Bergen-Belsen archives and from Arolsen we were able to describe the fate of the twins who were used by Mengele in Auschwitz (not the ones described below). Afterward, they were sent on death marches and were inmates of a number of camps before they were liberated in Bergen-Belsen and brought to Sweden by the White Boat mission. Actually, in our archives, we have documents from several sources that cover both the time until the liberation and the time after the liberation when at the hospital in Bergen-Belsen and Lübeck. Our archives include the documents issued by the Swedish authorities that were filled by former inmates in Lübeck Transit Centre and also finally five different types of Swedish documents that in a way summarize the entire period of the Holocaust and also provide information on the fate of the closest family that, in most cases, perished during the Holocaust.
|
SHMA's archival expertise and knowledge of Swedish archives are well known and several Holocaust researchers and also private persons around the world have been contacting us for years. We hope that our collection will be soon fully digitalized and become a part of the network with the major big archives. By integration with other networks, our data could be accessible to researchers and the public at large.
We recently applied for the funds for this so important task to IHRI but our application was refused.
On the back of the Swedish "Entry cards" (Inresekort) there is information about sisters during their stay in Sweden. |
Monday, May 17, 2021
S/S Kastelholms första och sista resa i UNRRAs aktion Vita båtar.
På den första listan från avresan de 28 juni 1945 så står Etel Adler som första namn, född 1927 i Ungern. Den resa, liksom de flesta nästkommande var hela vägen till Stockholm.
På den andra listan från den 25 juli, drygt en månad senare så är det Lili Kadar född 1933 i Ungern som står först på listan.
S/S Kastelholm, HMS Prins Carl och M/S Kronprinsessan Ingrid gjorde de längsta resorna. S/S Kastelholm till Stockholm medan HMS Prins Carl gick till Kalmar och Norrköping. M/S Kronprinsessan Ingrid gick oftast till Göteborg. Ibland lämnade man gruppen "sittande" patienter i Malmö och Trelleborg.
Lastfartygen M/S Karskär och M/S Rönnskär gick till Malmö och Trelleborg. De var mest obekväma för patienterna. Totalkapacitet för alla fem båtar var omkring 1 200.
På S/S Kastelholm behövde man göra bara smärre ombyggnader för den nya uppgiften då båten, före kriget, användes som en "Finlandsfärja" i trafiken mellan Sverige och Finland. Enligt en tillfällig passagerarfartygscertifikat som utfärdades av Kungl. Kommerskollegium fick 242 passagerare färdas med båten. S/S Kastelholm skulle precis såsom de andra båtarna Röda kors-märkas. Fartygets namn KASTELHOLM och SVERIGE skulle stå tydligt på båda sidor av fartyget. Fartyget skulle också bära Röda-kors flagga. På Kastelholm liksom på de övriga Vita båtarna skulle finnas en läkare och ett tiotal sjukvårdare. Troligen därför så står "Capacity" 235 på Kastelholms passagerarlistan.
S/S Kastelholm och de andra fartygen sammanstrålade inför den första överfarten vid Trelleborg redden. Besättningarna firade Midsommar. På eftermiddagen den 23 juni, eskorterade av tre tyska minsvepare gick en konvoj av fyra Vita Båtar till Travemünde. M/S Karskär avgick en dag tidigare. De fyra fartygen kom till Travemünde redd efter drygt 13 timmar. I Travemünde kom tyska lotsarna ombord. Exakta tidsangivelser finns i HMS Prins Carl loggbok. Efter ankomsten till Lübeck monterades två stycken akustiska svep på varje fartyg. Deras uppgift var att alstra starka ljud under färden så att eventuella akustiska minor skulle utlösas långt ifrån fartygen.
Passagerarlistor liksom DP-2 korten fylldes av UNRRA vid det Svenska sjukhuset i Cambrei kasernerna dit patienter från Bergen-Belsen anlände med ambulanståg. De första listorna gjordes i alfabetisk ordning. Förutom namnet antecknades patientens Lübecknummer. Samma nummer antecknades på den svenska Inreseuppgiften, en A5 stor kort som varje patient om den var kapabel till det, fyllde i Lübeck och även på DP-2 kortets övre högra hörnan. Låga L-nummer fick de första till Lübeck anlända patienterna. De sista patienter som färdades med de Vita Båtarna hade fyrsiffriga nummer som började med 9.
Vita båten S/S Kastelholm avgick planenligt den 28 juni 1945 från Lübeck. Den "övernattade" vid Travemünde redd och tidigt på morgonen den 29 juni påbörjade sin färd till Stockholm. Båten anlände till Stockholms Frihamn den 1 juli 1945. Det var Kastelholms jungfruresa i UNRRAs tjänst.
Sista resan från Lübeck var den 25 juli. Ombord fanns bl.a. barn och kvinnor från Bergen-Belsens Kinderheim, ett barnhem i barrack 211. Resan gick till Malmö. Många barn fördes direkt från hamnen i Malmö till sjukhus. Flera barn var födda under kriget.
Kastelholm ligger kvar här och väntar på barnen meddelade till Stockholm chefsläkare vid Swedish Transit Hospital, Hans Arnoldsson. |
|
Blanka /Blanca) kom till Malmö den 26 juli 1945. Det var den sista turen fö4 S/S Kastelholm såsom UNRRAs Vit Båt. På bilden är Blanka, något år senare på samma fartyg på våg till Eretz Israel. |