Friday, September 30, 2016

Moriska i Göteborg - Utstälningen Skärvor av ett liv och föredraget i Göteborg


Mitt föredrag i Göteborg började med bakgrunden till att det finns så speciella byggnadsstilar i Göteborgs synagoga samt vid begravningsplatsen vid Svingeln.

Kapellet vid Svingeln från 1864 har fasader av gult tegel och en plåtklädd kupol. Det är helt byggt i morisk stil, med interiör och mönster från spanska synagogor.

Även synagogan vid Östra Larmgatan innehåller kraftiga inslag av den moriska byggnadsstilen. I Synagogan finns dock en blandning av olika stilar från det moriska till den nyklassiska.

Jag har presenterat en mycket förenklad tidsaxel som började 6500 f.v.t men där de viktigaste händelserna var nog Haskala upplysningsrörelse, Franska revolutionen, Napoleons krig.

Precis som i Tyskland där man reformerade det judiska livet genom att införa tyska språket under gudtjänsterna, tillåta gemensam sittning mm så skedde en rad omdaningar även inom det religiösa livet hos svenska judar då man införde svanskan i synagogan och även tillät orgelmusik där.


År 1838 fanns det omkring 900 judar Sverige. Av dem bodde ungefär 800 i Stockholm och Göteborg. Strax efter att Aaron Isaac från Mecklenburg grundade en judisk församling i Stockholm tillkom en judisk församling i Marstrand. Marstrand var då en frihamn och alltså öppen för främmande trosbekännare. Det var från frihamnen i Marstrand som judarna i Göteborg kom. Deras koppling till Tyskland och dess kultur var mycket stark. Därför har den byggnadsstill som användes då i Tyskland och tyska arkitekter funnit tycke hos de första svenska judarna.

Därefter beskrev jag de stillar och symboler som finns på det judiska begravningsplatsen i Wroclaw/Breslau.







Moriska i Göteborg - Utstälningen Skärvor av ett liv och föredraget i Göteborg


Mitt föredrag i Göteborg började med bakgrunden till att det finns så speciella byggnadsstilar i Göteborgs synagoga samt vid begravningsplatsen vid Svingeln.

Kapellet vid Svingeln från 1864 har fasader av gult tegel och en plåtklädd kupol. Det är helt byggt i morisk stil, med interiör och mönster från spanska synagogor.

Även synagogan vid Östra Larmgatan innehåller kraftiga inslag av den moriska byggnadsstilen. I Synagogan finns dock en blandning av olika stilar från det moriska till den nyklassiska.

Jag har presenterat en mycket förenklad tidsaxel som började 6500 f.v.t men där de viktigaste händelserna var nog Haskala upplysningsrörelse, Franska revolutionen, Napoleons krig.

Precis som i Tyskland där man reformerade det judiska livet genom att införa tyska språket under gudtjänsterna, tillåta gemensam sittning mm så skedde en rad omdaningar även inom det religiösa livet hos svenska judar då man införde svanskan i synagogan och även tillät orgelmusik där.


År 1838 fanns det omkring 900 judar Sverige. Av dem bodde ungefär 800 i Stockholm och Göteborg. Strax efter att Aaron Isaac från Mecklenburg grundade en judisk församling i Stockholm tillkom en judisk församling i Marstrand. Marstrand var då en frihamn och alltså öppen för främmande trosbekännare. Det var från frihamnen i Marstrand som judarna i Göteborg kom. Deras koppling till Tyskland och dess kultur var mycket stark. Därför har den byggnadsstill som användes då i Tyskland och tyska arkitekter funnit tycke hos de första svenska judarna.

Därefter beskrev jag de stillar och symboler som finns på det judiska begravningsplatsen i Wroclaw/Breslau.







Wednesday, September 28, 2016

Precz z Korczakiem - Korczak na przemiał



Precz z Korczakiem - Korczak na przemiał

System Korczaka stwarzał iluzję rzekomo istniejącego odrębnego Świata dziecięcego.......

Korczakowska ochrona dziecka przed światem dorosłych wynikała z jego (tzn Korczaka) fałszywej oceny stosunków społecznych....

Wbrew pozorom radykalizmu w okresie młodości, Korczak reprezentował nurt ideologii drobnomieszczanskiej...

Korczak zagłębiał ... właściwości poszczególnych osobników czy typów dzieci. Musimy się wspinać do ich uczuć, wspinać, wyciągać, na palcach stawać, sięgać.


To własciwie nadawało jego systemowi charakter pedologiczny.....
W ten sposób Korczak przestawał w gruncie rzeczy być pedagogiem...


Polska cenzura i politrukowie zadecydowali jednogłośnie po przeczytaniu: Precz z Korczakiem - Korczak na przemiał! I tak si
ę stało!
.
Takie bzdury w 1953 roku opublikował jeden z bursistów Korczaka, Aleksander Lewin książkę/pracę naukową : Problemy wychowania kolektywnego: refleksje pedagogiczne na tle doświadczeń polskiego domu dziecka i szkoły na Uralu.

Na stronach 269-279 w swojej pracy wydanej w 1953 roku oczernił Aleksander Lewin aktywnie swojego poprzedniego chlebodawcę i nauczyciela Janusza Korczaka.

To zdjęcie i skrzyżowanie tych ulic zawsze mnie się kojarzy z chlebodawcą Lewina z okresu lat 50-tych.


I to zdjęcie z pl. F. Dzierżynskiego (na zachód od ul. Królewskiej) zawsze mnie się kojarzy z chlebodawcą Lewina z okresu lat 50-tych. Tu chlebodawca w pozycji horyzontalnej.

Monday, September 26, 2016

Память Народа - Wrocław: 2016 European Capital of Culture - EUs Kulturhuvudstad 2016


Lägg till bildtextThe shadows visible on this photograph will give us the final information about the name of the street outside the wall. I think that it is Sztabowa street at approx. 2 PM.

I am working on my lecture (October, 6 in Gothenburg) about the Old Jewish Cemetery in Wrocław - Breslau, Poland there the first burial took place on November 17th 1856.
.
During World War II, the cemetery became a fierce battleground, the marks of which are visible on many tombstones.
.
Today, I found this Russian picture from the Spring 1945. It is most probably taken from the present Sztabowa street. Behind the opening in the cemetery WWll one can see the cemetery.
The information in Russian is:
STOP
Do not pass through
Front line ahead.