| Baksidan av två svenska kort - Inreseuppgifter. Den ena innehavaren kom med den sista Vita bussen den 28 april 1945 och den andra med den sista Vita Båten från Lübeck den 26 juli 1945. Båda lämnade Sverige inom den gruppen som först reste till Calais i Frankrike och därefter försökte ta sig till Eretz Israel från den franska hamnstaden Bandol på Medelhavskusten. Avresan med S/S Kastelholm den 13 maj 1946 från Hälsingborg.
|
|
Pandemin satte stopp för min planerade resa till Israel. Det skulle ha varit en forskningsresa. Det blev en digitalresa istället. Här, ett samtalet med Vera Weiss, fd barn från Kinderheim - Barnhemmet i koncentrationslägret Bergen-Belsen.
|
Pandemin satte stopp för min planerade resa till Israel. Det skulle ha varit en forskningsresa.
Det blev en digitalresa istället.
Jag har samlat material om ett flertal Förintelsens överlevande som kom till Sverige, huvudsakligen med UNRRAs Vita Båtar. Ibland fick jag ihop hela deras livsresa, ibland bara en del av den. Hela resan så handlade det om från tiden från deras föräldrahem till en vuxen ålder.
Jag har alltid varit fascinerad av de ungdomar och barn som kom till Sverige från koncentrationslägren vid krigslutet 1945 men reste vidare. Särskilt de som reste till Israel. Ett antal sådana fall har jag publicerat redan 1995 och därefter 2020 på
www.shma.online. De publiceringsdatum, 1995 och 2020 sammanfaller med 50 och 75 årsdagen av befrielsen av koncentrationsläger och andra världskrigets slut.
Jag har i detalj beskrivit historien om en stor grupp av judiska ungdomar som lämnade Sverige i januari 1947 och begav sig sjövägen från Trelleborg till Eretz Israel (Brittiska Mandatet Palestina). Resan tog över en månad innan fartyget, S/S Ulua, nådde Haifas kust. Varför tog man den långa och farofyllda vägen. Orsaken var bl.a. att man behövde inte passera det farliga Europa och ofta ett flertal gränser innan man nådde Medelhavets kust. Man ville också undvika uppmärksamheten från den brittiska underrättelsetjänsten som hade sitt folk i nästan samtliga europeiska hamnar och i hamnar längs Medelhavet.
Den näst bästa vägen att nå Eretz Israel från Sverige, förutom sjövägen var således genom Frankrike. Om man kom sjövägen från Sverige till Calais så handlade det om en rak sträcka på drygt 1000 km. Bilvägen så tar man sig från Calais till Paris längs A1 och därefter fortsätter A 72 hela vägen till Marseille.
De judiska organisationerna som ordnade transporter av Förintelsens överlevande från Europa var medvetna om att endast få att de transporter man anordnade nådde Eretz Israel (Brittiska Mandatet Palestina). Vad göra med de yngsta som var kvar i Sverige.
Man bestämde sig för Frankrike-routen för den första resan. Första etappen var att samla alla barn och ungdomar i Södra Sverige. Det fanns ingen reguljär persontrafik mellan Sverige och kontinenten men två av Vita båtar från UNRRAs aktion under juni-juli 1945 användes för att repatriera tusentals flyktingar som hamnade i Sverige vid krigets slut. Båtarna S/S Kastelholm och M/S Kronprinsessan Ingrid gjorde flera sådana resor till polska hamnar längs Östersjökusten, till Lübeck, Antwerpen och Calais i Engelska kanalen. Det handlade oftast om polacker, tyskar, fransmän och holländare.
Det var just på en sådan repatriandresa till Calais i Frankrike som man har lyckats att få ett hundratal platser för att kunna transportera Förintelsens överlevande barn, ungdomar och vuxna. Det skulle faktiskt ske på samma fartyg som ingick i UNRRAs aktion Vita båtar, S/S Kastelholm.
Om gruppen Kinderheims barn, barn och ungdomar från Barrack 211 i Bergen-Belsen har jag velat skriva i ett antal år då jag hittade deras DP-2 kort där man angav födelseåret 1933-1938 medan de flesta överlevande som kom till Sverige från Bergen-Belsen var födda 1918-1928. Barngruppens öde i Bergen-Belsen och direkt därefter i Sverige hade jag tillräcklig dokumentation genom deras läkarkort och Inreseuppgift-kort men deras vidareöden visste jag mycket litet om. Jag visste att en del av de minsta fick följa sina äldre syskon med båten Ulua, jag visste att en del barn adopterades i Sverige och i Finland men resten, de som talade om för UNRRAs folk i Lübeck att de vill till Palestina?
Fram till avresan till Calais fanns barnen och ungdomarna på olika förläggningar och särskilda barnhem med svensk och judisk personal. En del av barn låg kortare och längre tid på sjukhus. Bland de barn fanns tvillingarna Weiss från slovakiska Kosice (Kassa på ungerska). Efter att Tyskland 19 mars 1944 ockuperade sin tidigare bundsförvant Ungern har Kosice varit en järnvägsknut, en station där de flesta deportationståg till Auschwitz passerade.
|
Judiska kvarter i den slovakiska stade Kosice. |
Deportation till Auschwitz.
|
"Selektionen". Kvinnor med barn och gamla skulle omedelbart mördas efter ankomsten till Auschwitz. En del unga män och kvinnor skulle bli utvalda till arbete eller som Vera och Eva Weiss till pseudo-medicinska experiment. |
|
Efter "selektionen". Kvinnor med barn och gamla skulle omedelbart mördas efter ankomsten till Auschwitz. Hur makabert det än låter men tyskarna använde de unga mammorna för att bära in sina små barn i gaskamrarna. I bakgrunden ser man boskapsvagnar som förde de till dödslägret. Märkning är DR (Deutsche Reichbahn) och 21 kv. meter. Mellan 100-150 personer trängdes i en sådan vagn. Många dog under resan.
|
|
Under maj månad avgick fyra tåg från Kosice med ca. 3 500 i varje tåg. Nästan alla gasades ihjäl strax efter ankomsten. Av 3 629 judar som kom den 18 maj 1944 fick endast 33 män och 36 kvinnor som undgick direkt gasning medan 3 560 kvävdes till döds i Auschwitz gaskammare.
|
Under maj månad avgick fyra tåg från Kosice med ca. 3 500 i varje tåg. Nästan alla gasades ihjäl strax efter ankomsten. Av 3 629 judar som kom den 18 maj 1944 fick endast 33 män och 36 kvinnor som undgick direkt gasning medan 3 560 kvävdes till döds i Auschwitz gaskammare.
Mer än 80 procent av alla judar som kom till Auschwitz-Birkenau blev aldrig inregistrerade i lägret, utan fördes direkt till gaskamrarna. Vid ankomsten till lägret fick fångarna genomgå en selektion. Första selektionen var att separera männen från kvinnor och barnen. Därefter de som ansågs vara arbetsföra valdes ut till slavarbetare, medan de resterande sändes till gaskamrarna. Separat kvinnor och män. Detta då alla som skulle gasas fick klä av sig innan de fördes till gaskammare.
Förutom kriterier, arbetsföra så fanns andra kriterier, medicine doktor Josef Mengele kriterier som utförde i Block 10, hänsynslösa experiment på lägerfångar, med full licens för att lemlästa eller döda dem. Främst valde han att experimentera på dvärgar och enäggstvillingar. Han valde även ut vilka judar som skulle föras till gaskamrarna vid ankomst till lägret.
Mengele vid selektionerna ropade alltid efter tvillingarna. Eva och Vera som redan skildes från sin mor och lillebror 10 år gammal, erkände för Mengele att de var tvillingar och 12 år gamla. Vi blev omedelbart tatuerade. Jag fick nummer A-6026, min syster A-6027,
I januari 1945 närmade sig sovjetiska Röda armén Auschwitz. Tyskarna övergav lägret och tvingade ut tusentals fångar på en "dödsmarsch" som varade flera dagar. Sista sträckan till Ravensbrück fick de åka i öppna boskapsvagnar. Flera frös till döds under den transporten.
Från Ravensbrück evakuerades de vidare till Bergen-Belsen. Där fick de vara i Barrack 211 - Kinderheim.
Bergen-Belsen
|
Bergen-Belsen. Barrack 211 - Kinderheim där Vera och Eva Weiss bodde efter ankomsten har markerats på kartans vänstra sida.
|
|
Bergen-Belsen. Barrack 211 - Kinderheim där Vera och Eva Weiss bodde efter ankomsten från Ravensbrück.
|
|
|
Bergen-Belsen. Utanför Barrack 211 - Kinderheim där Vera och Eva Weiss bodde efter ankomsten från Ravensbrück. Den vuxna kvinnan på bilden som bär på ett litet barn är Luba T.
|
|
|
Bergen-Belsen. Utanför Barrack 211 - Kinderheim där Vera och Eva Weiss bodde efter ankomsten från Ravensbrück. |
|
Massgravar i Bergen-Belsen, strax utanför Barrack 211 - Kinderheim där Vera och Eva Weiss bodde efter ankomsten från Ravensbrück. Man ser ett flertal bar stående vid taggtrådstängslet och en filmteam som filmar. |
Sjukhuset i Bergen-Belsen
|
Den stora officersmässen var byggnaden med mest patienter. Se balsalen nedan fylld med sängar. |
|
Tyska Wehrmacht byggnader i närheten av koncentrationslägret blev ett gigantiskt sjukhus med över 13.000 sjukbäddar. |
|
Tyska Wehrmacht byggnader i närheten av koncentrationslägret blev ett gigantiskt sjukhus med över 13.000 sjukbäddar. Här är en balsal i det största byggnaden som kallades för Raundhaus.
|
|
I en del av Rundhaus har en irländsk läkare dr. Robert Collis etablerat en barn avdelning där barnen och mödrar med barn, alla från Barrack 211 placerades.
|
Från Bergen-Belsen till Lübeck och Swedish Transit Hospital - UNRRA Center
|
Barnen transporterades i en sådan ambulanståg. Tillsammans med barnen reste hela personalen som tog hand om barnen i Barrack 211 och på sjukhuset. Bland de läkare och sjuksystrar. |
|
Lübeck Swedish Transit Hospital.UNRRAs inskrivningscentral låg i det låga huset (gymnastiksalen i bakgrunden.
|
|
DP-2 kort av systrarna Weiss. Korten fylldes i på morgonen den 24 juli. Dagen därpå skulle de resa till Sverige, |
|
Sidan 1 av listan av passagerare på UNRRAs Vita Båt S/S Kastelholm. Den har tidigare gått i skytteltrafik mellan Lübeck och Stockholm.
|
Sverige
Från Malmö dit den Vita Båten S/S Kastelholm anlände transporterades Vera till ett sjukhus i Landskrona. I tio månader separerades hon från systern Eva. Därefter togs barnen om hand på barnkolonier och andra institutioner som omvandlades till flyktingförläggningar och barnhem Visingsö, Bjärred, Sjöberga i Östergötland och en rad andra platser.
|
Landskrona sjukhuset. Här var Eva Weiss inskriven i 10 månader. |
Landskrona sjukhuset. Här var Eva Weiss inskriven i 10 månader.
|
Landskrona sjukhuset. Här var Eva Weiss inskriven i 10 månader.
|
|
Landskrona sjukhuset. Här var Eva Weiss inskriven i 10 månader.
|
|
Landskrona sjukhuset. Här var Eva Weiss inskriven i 10 månader. Här bär hon på en polsk pojke som var intagen tillsammans med sin mor på samma sjukhus.
|
|
Vera and Eva Weiss, första och andra från vänster på besök i Stockholm. Här fotograferade vid båtarna av Waxholmsbolaget. Alla tycks ha fått nya kappor (från PUB). Våren 1946. |
Från Sverige till Calais med S/S Kastelholm den 13 maj 1946.
|
Baksidan av två svenska kort - Inreseuppgifter. Den ena innehavaren kom med den sista Vita bussen den 28 april 1945 och den andra med den sista Vita Båten från Lübeck den 26 juli 1945. Båda lämnade Sverige inom den gruppen som först reste till Calais i Frankrike och därefter försökte ta sig till Eretz Israel från den franska hamnstaden Bandol på Medelhavskusten. Avresan med S/S Kastelholm den 13 maj 1946 från Hälsingborg.
|
|
Malmö, maj 1946. S/S Kastelholm - lämnar Sverige för Eretz Israel. |
|
|
Malmö, maj 1946. S/S Kastelholm - lämnar Sverige för Calais och därefter för Eretz Israel. |
|
Malmö, 13 maj 1946. S/S Kastelholm - lämnar Sverige för Calais och därefter för Eretz Israel. |
|
Frankrike
Resa till Calais med samma båt S/S Kastelholm som tjänstgjorde tidigare som UNRRAs Vit Båt till Sverige den 25 juli 1945- S/S Kastelholm..
|
Barn från Bergen-Belsen, Kinderheim, barrack 211 vilka kom till Sverige med UNRRAs Vita båtar aktion under juni-juli 1945 lämnade Sverige efter drygt 18 månader och begav sig i en samlad grupp till Eretz Israel. Första etappen var hamnstaden Calais varifrån de transporterades till Paris. Efter några dagar i Paris reste de vidare till Chateau de la Serra in Villette D'Anthon i närheten av Lyon.
|
|
Barnen från Kinderheim i Bergen-Belsen och andra föräldralösa barn under en morgonuppställning i Chateau de la Serra in Villette D'Anthon i närheten av Lyon. Huset är dekorerad med en fransk och israelisk flagga samt en porträtt av Theodor Herzel i mittenfönstret 1 trappa upp. |
|
Eva, till vänster och Vera i Frankrike. Plats Lyon? |
|
Vera Weiss berättade att de fick gå till fots över bergen. Efter passagen så kom de till en liten hamn i staden Bandol i Frankrike. Där togs de ombord på ett fartyg "Le'kommemiot". Den 14 december 1947 lämnade de Bandols hamn i Frankrike med 680 Förintelsens överlevande som skulle bygga en ny framtid i Eretz Israel.
|
|
Bandol |
|
I Bandol så har man i skydd av mörker förflyttat 680 Förintelsens överlevande bland de barn från Kinderheim i Bergen-Belsen, från stranden till skeppet Le'kommemiot. Man spände fast en lina mellan skeppet och stranden och man drogs gummibåtarna längs den.
|
|
I Bandol så har man i skydd av mörker förflyttat 680 Förintelsens överlevande bland de barn från Kinderheim i Bergen-Belsen, från stranden till skeppet Le'kommemiot. Man spände fast en lina mellan skeppet och stranden och man drogs gummibåtarna längs den. |
|
I Bandol så har man i skydd av mörker förflyttat 680 Förintelsens överlevande bland de barn från Kinderheim i Bergen-Belsen, från stranden till skeppet Le'kommemiot |
|
|
I Bandol så har man i skydd av mörker förflyttat 680 Förintelsens överlevande bland de barn från Kinderheim i Bergen-Belsen, från stranden till skeppet Le'kommemiot |
|
|
Le'kommemiot (Setti Fratelli)- fartyg från Bandol till ett annat fartyg som de mötte vid Korsikas kust. |
|
Förflyttning från "Le'kommemiot" till “Kaf Tet Be’November" |
|
“Kaf Tet Be’November" |
Vera berättade att de fick gå till fots över bergen. Efter passagen så kom de till en liten hamn i staden Bandol i Frankrike. Där togs de ombord på ett fartyg "Le'kommemiot". Den 14 december 1947 lämnade de Bandols hamn i Frankrike med 680 Förintelsens överlevande som skulle bygga en ny framtid i Eretz Israel. Två dagar senare mötte de till sjös ett annat fartyg som hette Maria Govanni eller "29 november". Alla Maapilim överfördes till sjöss till "29 november" den 16 december. Vera sa att de överfördes i gummibåtar. Denna metod användes då fartyget “Kaf Tet Be’November" - "29 november" identifierades tidigare av britterna såsom en flyktingbåt och om fartyget skulle lägga till i en fransk eller annan hamn i Medelhavet så var det osäkert att fartyget skulle fått lämna hamnen. Även om den skulle fått lämna hamnen så skulle den direkt åtföljas av brittiska krigsfartyg, kapas och föras till Cypern.
Trots manövern med två fartyg så från den 23 december en brittisk jagare. Den 28 december, närmare Israels kust, omgavs fartyget av ytterligare tre jagare. Kommandotrupper hoppade ombord och dagen därpå togs fartyget in i Haifa hamn. Alla 680 Maapilim överfördes till brittiska fängelsefartyget "Ocean Vigor" och fördes till Cypern.
"Le'kommemiot" förbereddes för att transportera Maapilim till Israel i hamnen i La Spezia i Italien. Le'kommemiot fullbordade två resor: den första var för att överföra Maapilim från Bandol till "29 november" fartyget medan den andra resan var hela vägen till Israel.
Fartygsbefälhavaren var Palyam-medlem, Yehuda Ben-Zur. 'Gidoni' var Yosef Lazrovsky. Eskortgruppen inkluderade Palyams medlemmar Ya'aqov Ben-Zion ("Melek"), Aharon Michaeli, Emanuel Katzav och Avner Goldman (Gilad.)
"Le'kommemiot" seglade från Bandol, Frankrike den 14 december 1947, med 600 invandrare ombord. Immigranterna lastades på skeppet som dockade vid ingången till viken med gummibåtar och en kabel som sträckte sig från stranden till båtarna; instruktioner gavs av Palyam-teamet under ledning av David Ben-Horin. Två dagar senare överfördes Maapilim till skeppet "29 november" vid Girolattahalvön på Korsika. Le'kommemiot återvände till Frankrike, men dess motor gick sönder medan den var på väg tillbaka och fartyget hölls uppe av den franska flottan. Besättningen arresterades i tio dagar, varefter de återvände med fartyget till Bandols hamn. Kaptenen på Le'kommemiot blev senare fälld i en fransk domstol för att fartyget tog emot Maapilim på natten och att transfer i gummibåtar mellan stranden och fartyget äventyrade passagerarnas liv.
|
Brittiska fängelseskepp Ocean Vigor transporterade Maapilim från Haifa till Cypern och koncentrationsläger där. Vera och Eva Weiss hamnade i sk Vinterlägret nr. 70. |
Cypern
|
Från Haifa till Cypern och koncentrationsläger där. Vera och Eva Weiss hamnade i sk Vinterlägret nr. 70.
|
Vera och Eva kom till Israel från Cypern den 25 mars 1948 - Purim. 8 veckor senare blev Israel en självständig stat.