Thursday, March 30, 2023

"Tysksvenskar" i Den officielle dagbog for holdet af sygeplejersker fra Kursus ved Aarhus Universitet 10. april – 3. maj 1945 - Mera sann information om Vita bussar och tysksvenskar.





Transporter under tiden mars till den 10 april 1945 registrerades inte av de danska sjuksköterskorna. Folke Schimanski berättade at de (tysksvenskar) hämtades före de nordiska fångarna. Han själv första dagarna i april 1945. Vad verkligen avser siffran tysksvenskar i RKs sammanfattning - 1 500. Var det de som transporterades som gruppunder månadsskifte mars-april? De det fanns gestapo män i varje buss var det tillåtet att ha maximum 25 personer per buss. Det betyder 20 bussar att transportera 500 personer och 60 bussar att transportera 1 500. När det gäller tysksvenskar så reste de med det dyrbaraste de hade.
Vem vågar skriva sanning om de Vita bussarna? Var det den svenska regeringen som bestämde att flyende tyskar skulle få resa in på en "Kollektivvisering" och bli tilldelade "Nödfallsvisering". Familjen, alla tyska medborgare som reste in den 4 april 1945 skulle övernatta i Djursholm.


Axel Lewenhaupt på svenska ambassaden i Berlin berättade: Extra besvärligt var att försöka ordna utresetillstånd för svenska kvinnor som var gifta med tyskar och därför hade förlorat sitt svenska medborgarskap. Tyskarna betraktade kvinnorna som tyskar och såg ingen anledning att låta dem resa hem, vi på legationen förde en daglig dialog och frågade vad i hela fridens namn tyskarna hade för intresse av att hålla svenskorna kvar. Motpart i förhandlingarna var Gestapo.

Den 27 april 1945 anlände 37 tysksvenskar till Padborg. Den 28 april 1945 anlände 40 tysksvenskar till Padborg med bus och privata bilar står det i dagboken. 

Den 27 april 1945 anlände 37 tysksvenskar till Padborg. Den 28 april 1945 anlände 40 tysksvenskar till Padborg med bus och privata bilar står det i dagboken.


Den officielle dagbog for holdet af sygeplejersker fra Kursus ved Aarhus Universitet 10. april – 3. maj 1945.
Det speciella med dagboken är att den beskriver att det fans ett slags "dropp in" vid den tysk-danska gränsövergången. Dag för dag beskriver man tysksvenskar anlände, ibland 80-tal, ibland 40-tal med hundar och papegojor och ibland i en personbil klädda i päls. Det anmärks att de pratade tyska. Trafiken av tysksvenskar har pågått under hela tiden som dagboken avser, således även under majmånad. 





En mycket speciell beskrivning på Röda korsets sidor om de Vita bussarna. I texten snabbt degraderas SS-brigadeführer Walter Schellenberg till Himmlers adjutant. Inte nog med det. man tar bort "SS" och så sätter man på honom en NK-kostym och sätter en penna i handen så att ma skulle kvalificera honom som "good guy", inte en krigsförbrytare som skulle utan sin kostym och Bernadottes hjälp fått troligen sin dödsdom i den första Nürnbergrättegången.
Även en del tidningar som Dagens Nyheter försöker skapa en Levande svensk historia. SS-Brigadeführer Schellenberg blir bara dagar efter krigets slut Herr Schellenberg då han gästar Bernadotte.
Det speciella med Schellenberg är att DN och Expressen har samma dag skrivit om honom på helt olika sätt. Expressen som Krigsförbrytare nr. 3 och SS-brigadeführer medan DN (ovan) titulerar honom som herre och envoyé. Det var den 15 juni, dvs efter att Bernadottes bok Slutet kom ut. Ingen av tidningarna publicerar Schellenbergs foto med dödskalle på mössan.




Trångt när tysksvenskar skulle resa till Sverige. Väskor, hundar och papegojor och maximum 25 personer per bus och 2 Gestapomän och 2 bussförare. Bra med de stora takräcken som samtliga äkta svenska Vita bussar hade. De som kom från tyska koncentrationslägren, de utomnordiska medborgare från t.ex. Ravensbrück hade ingen bagage med sig och inga identitetshandlingar.


Missvisande information i Yad Vashem museet i Israels huvudstad Jerusalem där en äkta Vitt buss har donerats. Den riktiga informationen är antalet svenska Vita bussar. Det är tyst om de danska som egentligen transporterade merparten. Siffror av de transporterade är helt fel. Både det totala och antalet judar är fel.


Beskrivning av de äkta Vita bussarna
Samling skedde i Hässleholm den åttonde mars. Detachementet bestod av tre sjuktransportplutoner med vardera tolv bussar, en transportpluton med tolv lastbilar, en intendenturpluton samt tross med kock, verkstads- och sjukvårdsutrustning. Totalt ingick 75 fordon, varav 36 bussar, med en personalstyrka 11 på 250 man vilket var det antal som tyskarna medgav. Detachementets totala transportkapacitet var i en omgång cirka 1 000 personer. Vid kortare transporter kunde även lastbilarna användas vilket, medgav transport av cirka 1 200 personer.



Röda korset fortsatte med sina expeditioner till Tyskland och Österrike under okt-nov 1945 (efter krigets slut) för att transportera svenskar till Sverige. Vilka "svenskar" kom med den här gången? Fick de också en en "Kollektivvisering" och bli tilldelade "Nödfallsvisering" som de "tysksvenskar" som flydde i mars-april 1945 med de Vita bussarna?