Monday, January 27, 2014

Förintelsen - 6 ljus för 6 miljoner

6 ljus för 6 miljoner

Jag fick aldrig träffa de. 
Inte mormor, inte farmor!
Inte farfar, inte morfar!
Av morfar Gabriel Rozental och 
farfar Baruch Wasserman 
har jag inte ens bilder!

Hemma i Warszawa fanns bara ett fotografi i den gamla ramen av järn. Det var ett fotografi av Janusz Korczak. Därför trodde jag i alla år att Korczak är min farfar. Sk. då det fanns inga andra upphängda bilder eller tavlor. Nu har jag ett foto av Korczak i en annan ram och i ramen från Warszawa finns numera min pappa. 

Mina barn har haft en underbar farfar men jag har aldrig träffat min och har inte ens fotografi av honom.


Janusz Korczak som jag trodde var min farfar

Järnram från Polen. I den stod en bild av Janusz Korczak. Ramka z Królewskiej 2. W Warszawie stała w niej fotografia Janusza Korczaka. Wtedy myslałem ze Korczak to mój dziadek. Teraz mam zdjecie Korczaka w innej ramce a do tej ramki warszawskiej wprowadził się mój Tata. © copyright.
6 ljus för 6 miljoner - siffran 6 miljoner mördade – bara för att de är judar – Om vi skulle läsa eller räkna upp namnen på alla dem som mördades och ge varje namn fem sekunder var skulle det ta 347 dagar om vi läste dygnet runt. Bara att läsa upp namnen på de judiska barnen som mördades skulle ta tre månader.