Tuesday, April 2, 2013

Fotografia Babci z Pińska - Retuszować czy nie retuszować?


Fotografia Babci z Pińska – retuszować czy nie retuszować?
Sofia Afsiejewna Wasserman (Wajserman), z domu Lifson (ur. 1885 i Kamień, zm. 1 mars 1924 w Warszawie). Pracowała do 1924 roku jako lekarz w Stolinie i Pińsku.



Retuszować czy nie retuszować stare fotografie?

To zdjęcie mojej babci z Pińska. Miałem pokusę, by zlikwidować widoczne na zdjęciu rysy i zniekształcenia oraz usunąć drobne białe kropki na kantach. W technice cyfrowej retusz jest tak prosty!


Powstrzymałem się. Przecież to zdjęcie było przyczepione, prawdopodobnie pineskami, w pokoju mojego Ojca, w czasie gdy pracował w Domu Sierot u Korczaka.
Czuję pod palcami wypukłości na krawędziach papieru, gdzie siedziały pineski. To część historii tego zdjęcia.


Czuję pod palcami wypukłości na krawędziach papieru, gdzie siedziały pineski. To część historii tego zdjęcia.


Retuszowanie to czasami zacieranie przeszłości i emocji z nią związanych!

Nie, zazwyczaj nie retuszuję "moich" zdjęć!

Nie mogę powiedzieć, że nigdy tego nie robiłem!
Niektórym zdjęciom z Domu Sierot Janusza Korczaka poświeciłem wiele godzin, dni!

Czasami retusz przywraca starym zdjęciom blask.
Dzięki programom do obróbki fotografii możemy wprowadzić drobne i duże korekty do starych zdjęć. W kolorowych, jesteśmy w stanie zlikwidować efekt czerwonych oczu, wybielić zęby, usunąć drobne zmarszczki i znamiona. Takie mało inwazyjne sztuczki, poprawiające jakość zdjęcia.

Niektórzy decydują się na znaczną ingerencję w wizualną jakość starych fotografii, lecz końcowy efekt nie zawsze jest zadowalający. Zdjęcia mogą stracić na naturalności, albo co gorsza mogą zafałszować przedstawioną rzeczywistość. Za każdym razem muszę, zatem zadecydować na nowo. Znaleźć złoty środek.

Zdjęcie Babci z Pińska nie ma uszkodzeń w obrębie twarzy, ubioru. Nie potrzebuje najmniejszego retuszu. Powstałe na fotografii uszkodzenia są dla wizerunku Babci ważnym tłem. Tłem, które również opowiada swoją historię…