Arbetartidningen från den 27 juli 1945. Dagen efter att artikeln publicerades anlöpte de sista gruppen av patienter med Vita båten S/S Kastelholm från Lübeck till Stockholm. |
Civilförsvarets order i juni 1945: Beredskapssjukhuset i Sigtuna skall iordningställas. Det skall inrymmas i fyra skolor i Sigtuna: Sigtunastiftelsen (en folkhögskola), Svenska kyrkans lekmannaskola, Sigtunaskolan (ett internat för pojkar) och Humanistiska läroverket (en skola för både pojkar och flickor). Dock inte som fanns i gamla planer, för de evakuerade från Stockholm, enligt beredskapsplanen (i fall av t.ex. krig), utan för vårdbehövande från nazisternas koncentrationsläger Bergen-Belsen. Enligt order från Civilförsvarsstyrelsen 1200 sjukbäddar skulle iordningställas.
|
Vita båten S/S Kastelholm med fd Bergen-Belsen fångarna anlöpte till Frihamnen i fyra gånger. Under de första tre transporterna, den 1, 8, 15 juli kom varje gång 200 patienter. De kom från Bergen-Belsen och registrerades och gjordes klara för sjöresan vid Swedish Transit Hospital i Lübeck. Av de drygt 600 patienter, fd koncentrationslägerfångar som kom med de första tre transporter var det huvudsakligen unga judinnor, från olika europeiska länder.
Det sammanlagda antalet patienter där måste ha varit runt 600-750 då till Sigtuna kom patienter även patienter från andra sjukhus (t.ex. Jönköping) och Epidemiska sjukhuset i Stockholm.
Vita båten, S/S Kastelholm efter att ha fört de överlevande som var i behov av vård från de tyska koncentrationslägren, UNRRA-aktion, utgick fartyget i Marinförvaltningens tjänst men fortsatte med förflyttningar mellan Sverige och kontinenten, bl.a. av polska repatriandi.
Det var Marinförvaltningen som ansvarade för planläggningen av operationen UNRRAs Vita båt aktionenoch redan den första juni beslutades att Lasarettsfartyget MS Prins Carl samt fyra andra inhyrda fartyg skulle delta i denna omfattande humanitära insats med start i slutet av juni och fortsätta fram till slutet av juli. Förutom S/S Kastelholm så rekvirerade Marinförvaltningen fyra andra fartyg: M/S Kronprinsessan Ingrid, M/S Karskär och M/S Rönnskär och marinens lasarettfartyg HMS Prins Carl för samma uppdrag.
S/S Kastelholms allra sista resa var den 19 augusti 1975 från Köpenhamn till Ystad för upphuggning där av Persöner återvinnings AB.
Vita båten, S/S Kastelholm efter att ha fört de överlevande som var i behov av vård från de tyska koncentrationslägren, UNRRA-aktion, utgick fartyget i Marinförvaltningens tjänst men fortsatte med förflyttningar mellan Sverige och kontinenten, bl.a. av polska repatriandi.
Det var Marinförvaltningen som ansvarade för planläggningen av operationen UNRRAs Vita båt aktionenoch redan den första juni beslutades att Lasarettsfartyget MS Prins Carl samt fyra andra inhyrda fartyg skulle delta i denna omfattande humanitära insats med start i slutet av juni och fortsätta fram till slutet av juli. Förutom S/S Kastelholm så rekvirerade Marinförvaltningen fyra andra fartyg: M/S Kronprinsessan Ingrid, M/S Karskär och M/S Rönnskär och marinens lasarettfartyg HMS Prins Carl för samma uppdrag.
S/S Kastelholms allra sista resa var den 19 augusti 1975 från Köpenhamn till Ystad för upphuggning där av Persöner återvinnings AB.
Juli 1945. Stora Värtan i Stockholm. Vita båten S/S Kastelholm anländer till Frihamnen i Stockholm. |
|
Bilden från Sigtuna stiftelsens arkiv. Ambulansbussar som syntes på fotot från Frihamnen körde först till Sanitetsanstalten vid Ropsten och därefter direkt till Sigtuna. |