Thursday, December 25, 2014

Wiek trolejbusowy i wiek autobusowy



Mój ulubiony trolejbus. Przystanek na Krakowskim Przedmiesciu przed sklepem gdzie wymieniali syfony z woda sodowa. Pamiętam jezdzilem takowym do CePeLeku na Koszykowa. Swietokrzyska do Ronda ONZ a potem ul. Marchlewskiego. Mój ulubiony trolejbus miał motor z przodu jak w starych autobusach duzy silnik elektryczny pod jeszcze większa ochrona silnika. Po prawej stronie od kierowcy był cudowny duży fotel przypominający ten na którym siedział kierowca. Jako dziecko to było moje ulubione miejsce i wyobrażałem sobie że to ja prowadzę trolejbus.



W 1948 zmieniono oznaczenia linii trolejbusowych wWarszawie z literowych (A, B, C) na cyfrowe i zarezerwowano przedział liczb 50–99. Na Krakowskich Przedmiesciu jezdziły 51, 53, 54 i 56. 52 i 55 to jedynye trolejbusy które w latach 1955-1967 nie jechały Krakowskim Przedmiesciem.



W żargonie warszawskim pojawiło się określenie wiek trolejbusowy oznaczający po 50-ce.


Chausson AP-01. Autobus ten we Francji nazywany był Chausson-nez-de-cochon - świński ryj (szosą nede koszą). 
Chausson AP-01 "z ryjkiem" na Placu zamkowym i kolo niego dwa autobusy marki Jelcz. Samochody to Zastawa, czyli jugoslowianski Fiat, NRDowski Wartburg i poprzednik xxxxx, pózniej (wywracajaca sie Skoda i jakis przedwojenny samochód.

W żargonie warszawskim nie pojawiło się jednak określenie wiek autobusowy oznaczajacy po 100-ce.

 Chausson który zastapil tego "z ryjkiem"