Saturday, April 29, 2023

Prawdy o żonkilkach na Rocznice Powstania w Getcie Warszawskim podobne do listu który Grześ niby wysyłał na polecenie cioci.



W ponadczasowym wierszu Juliana Tuwima "O Grzesiu Kłamczuchu i jego cioci" – Grześ opowiada bardzo przejęty i wieloma szczegółami o swoich przygodach, a właściwie świadkach wysyłania listu, którego tak naprawdę… nigdy nie dostał do wysłania.  

Podobna historia jest z żonkilkami które Edelman niby dostawał w rocznice Powstania w Getcie albo może przy innej okazji. Najpierw niby dostawał od kobiety, potem od mężczyzny a potem od lekarki. Jedno jest pewne że żonkilki wciskano Edelmanowi gdy był na wózku inwalidzkim pod Pomnikiem Bohaterów Getta.

"- Oj, Grzesiu, kłamiesz! Lepiej powiedz po dobroci!"
- Ja miałbym kłamać? Niemożliwe, proszę cioci!

Lista świadków Grzesia


I pamiętam wszystko:
Że znaczek był z Belwederem,
A jak wrzucałem list do skrzynki,
To przechodził tatuś Halinki,
I jeden oficer też wrzucał, Wysoki - wysoki,
Taki wysoki, że jak wrzucał, to kucał,
I jechała taksówka… i powóz…
I krowę prowadzili… i trąbił autobus,
I szły jakieś trzy dziewczynki,
Jak wrzucałem ten list do skrzynki…

Ciocia głową pokiwała,
Otworzyła szeroko oczy ze zdumienia:
- Oj, Grzesiu, Grzesiu!
Przecież ja ci wcale nie dałam
Żadnego listu do wrzucenia!…


Inna historia typu O Grzesiu kłamczuchu to powielanie historii o Ali z elementarza. Niby że Ala z elementarza Falskiego to Alina Margolis (Edelman) i że to ona była pierwowzorem dla bohaterki z Elementarza.

Alina pisze; Pan Marian Falski był wielkim przyjacielem mojej mamy [...]. Kiedy skończyłam 7 lat, przyniósł mi pięknie zapakowany prezent. Był to »Elementarz«. Na pierwszej stronie na górze w lewym rogu było napisane: »Ali z 'Elementarza' — Autor«.

Problem jest taki że gdy Alina dostała ten elementarz to był to rok 1929 lub 1930 a Elementarz Falskiego z Ala i As był już drukowany 20 lat wcześniej. Czyli pisany 12 lat przed urodzeniem się Aliny. Nie mogła byc dlatego pierwowzorem! Oj, Grzesiu, Grzesiu!

Ala, nie Alina z elementarza Marjana Falskiego z rysunkami Rembowskiego z 1910 r.  Alina Margolis-Edelman była poczęta w 1921 roku tak że to ona w 100% nie była pierwowzorem dla bohaterki z Elementarza.

Ala, nie Alina na okładce elementarza Marjana Falskiego z rysunkami Rembowskiego z 1910 r. Alina Margolis-Edelman była poczęta w 1921 roku tak że to ona w 100% nie była pierwowzorem dla bohaterki z Elementarza.

Ciocia głową pokiwała,
Otworzyła szeroko oczy ze zdumienia:
- Oj, Grzesiu, Grzesiu!
Przecież ja ci wcale nie dałam
Żadnego listu do wrzucenia!…