Saturday, April 29, 2023

Co robić ze spadkiem naszych rodziców? - Every Artifact Has a Story to Tell!

 




Nie wiem dokładnie co zbiera Muzeum Getta Warszawskiego? Tutaj typowa książka do uratowania.

Nie wiem dokładnie co zbiera Muzeum Getta Warszawskiego? Wiem że mają w swoich zbiorach bezcenny Raport Stroopa.  

Wczoraj zadzwonił do mnie przyjaciel z  Göteborga. Opowiedziałem mu o moich polskich książkach, albumach których nikt nie chce ani przejąć ani przyjąć. Opowiedziałem mu o specjalnej grupie książek drukowanych od 1945 roku, dokumentujących Zagładę. Powiedziałem że mnóstwo faktów w nich zawartych jest nieznanych i na internecie nie do znalezienia a często powtarzane bzdury na internecie są tragiczne w skutkach dla obecnych i przyszłych badaczy historii.  Mój przyjaciel powiedział że to jest również jego problem i określił że to chodzi o co najmniej 1 metr książek, takie szwedzkie archiwalne określenie.

Co robić z tymi książkami?

On, tak jak zresztą i ja byśmy chcieli jeszcze chwilę te książki mieć ale jednocześnie jesteśmy świadomi że czas upływa a kiedy odejdziemy książki te trafią do kontenera.

Nie wiem dokładnie co zbiera Muzeum Getta Warszawskiego? Zostało powołane w 2018 r. Wiem ze zatrudnia wielu solidnych naukowców. Czy są zainteresowani takimi książkami które na pewno ma ZIH.

Docelową siedzibą Muzeum Getta Warszawskiego jest jak wiadomo zespół budynków dawnego Szpitala Bersohnów i Baumanów przy ul. Siennej 60/Śliskiej 51 – wyjątkowy świadek historii Warszawy. Tam Korczak odbywał swoje praktyki podczas studiów jak również szpital był jego pierwszym miejscem pracy, miejsce gdzie również mieszkał. Tam poznał dr. Isaaka Eliasberga który zaraził Korczaka sprawą dzieci, sierot i kolonii letnich.