Monday, May 26, 2025

80 år av propaganda bekräftas av Sveriges museum om Förintelsen och Svenska Röda Korset - Netto "transporter av "Icke Skandinaver mha Vita Bussar" - totalt 302 personer.

Tystnaden råder runt Vit buss transporter av nazister. Jag har skrivit om det tidigare efter att ha studerat Inresekorten till Sverige som finns i Riksarkivet. Folke Schimanski som själv kom med en sådan transport skrev om det ett flertal gånger. Nu hade Christoph Andersson i Sydsvenskan (2025) skrivit om Vita bussarnas roll som nazismens livlina.

Katty Hauptman, museichef vid Sveriges Museum om Förintelsen skriver att det känns bra att göra ett stycke svensk nutidshistoria tillgänglig för fler. Men så många gånger förr är historien ofullständig och därför bidrar till att vidare sprida, tillsammans med Svenska Röda korsets oriktigheter.

Sveriges museum om Förintelsen skriver: Vita bussarna-aktionen är en av Svenska Röda Korsets största, mest kända och omfattande insatser. Det visar på principfast och humanitär handlingskraft, något som genomsyrat vårt arbetssätt under 160 år.


Om man läser de två första meningar så blir man rätt så förvånad. Första meningen är nog helt rätt då svensk propaganda har gjort aktionen till den mest kända men den andra meningen om "principfast och humanitär handlingskraft" är en riktig lögn. Det har flera påpekat. Just att Svenska Röda Korsets har under aktionen Vita bussar gått ifrån det som står i organisationens stadgar är allmänt känt.

Det har påpekats av flera och ifrågasatts. Dels hela aktionen, dels att Röda korsets har, så gravt gått ifrån sina berömda principer. Det handlar inte bara om en rensning av koncentrationslägret i Neuengamme från de svårast sjuka "icke skandinaviska" fångar vilka SS med hjälp av Svenska Röda korset transporterar bort. På så sätt blir Neuengamme en plats för uppsamlingen av de "skandinaver" som sedan skulle transporteras vidare till Sverige.

En annan moralisk skugga över hela den Vita buss aktionen som man från Sveriges museum om Förintelsen vill kalla för en räddningsaktion med mycket vaga förklaringar är varför man bröt mot Röda korset egna stadgar att ta hand om de mest sjuka och behövande först.

Annars det råder en enorma deflation som siffrorna antalet transporterade med Vita bussar "räddningsinsatser" råkat ut för. En säker siffra tycks vara 7 895. Det handlar om antal ur läger transporterade. I siffran 7 895 ingår de 423 judar transporterade från Theresienstadt.

Expeditionen till Theresienstadt är annars rätt så problematisk. De Vita bussarna skulle i SS regi ta med sig från Neuengamme 450 franska, polska m.fl. krigsfångar till Theresienstadt. Flera av de franska fångarna var i dåligt skick och dog under resan. Nettot hämtade och inlämnade fångar i Theresienstadt är minus 27 (-27). Nettot, uppstod då danska medborgare, i det här fallet de judiska fångarna bytes ut mot Neuengamme lägrets krigsfångar.

Det högsta siffran om det totala antalet transporterade jag har själv hört och sett var 60 000. När det gäller judar har man under de senaste 80 åren inte velat undersöka saken. I Yad Vashem i Israel uppger man "tusental judar" räddades. Siffran för de övriga judar, de som kom från Ravensbrück med de allra sista Vita bus transporterna den 28 april 1945 har inte heller uppgets. Som orsak till detta anges att de transporterade fångarna inte registrerades efter trostillhörighet. Det finns dock kompletta namnlistor och man borde kunna skilja mellan de icke judiska och judiska transporterade med hjälp av för- och efternamn. Jag tror att det handlar totalt om ett par hundra personer. Här vill gärna Svenska Röda korset till de 7 895 lägga till ytterligare 4 000 kvinnor från Ravensbrück som kom med ”spöktåget” till Padborg i Danmark den 30 april 1945.

Förutom deflationen när det gäller det totala antalet transporterade så det speciella är att man har gjort Vita buss aktionen till en "Rädda judar ur koncentrationsläger aktion".

Tystnaden råder runt Vita buss transporter av nazister. Jag har skrivit om efter att ha studerat Inresekorten till Sverige som finns i Riksarkivet. Folke Schimanski som själv kom med en sådan transport skrev om det ett flertal gånger. Nu hade Christoph Andersson i Sydsvenskan skrivit om Vita bussarnas roll som nazismens livlina. Titeln på en av hans artiklar är "Så fick nazister lift med Vita bussarna". Han skriver:
Få känner till att även svensk-tyska nazister fick åka med Röda Korsets bussar. Bland dem fanns svenskar som dyrkade Hitler och som senare startade högerextrema rörelser i Sverige.

Okunskap sprids vidare. Portalen EHRI skriver om Vita bussar: "I slutet av kriget organiserade Röda Korset transporter av 15 500 koncentrationslägerfångar till Sverige, aktion - Vita bussar. De flesta av de överlevande kom från Norge och Danmark. Ungefär 4 000 av dem var judar".
EHRI står för European Holocaust Research Infrastructure, vilket är ett europeiskt forskningsinitiativ som syftar till att samla och göra tillgänglig information om Holocaust.


Okunskap sprids vidare. Portalen EHRI skriver om Vita bussar: "I slutet av kriget organiserade Röda Korset transporter av 15 500 koncentrationslägerfångar till Sverige, aktion - Vita bussar. De flesta av de överlevande kom från Norge och Danmark. Ungefär 4 000 av dem var judar".

Stay Put  co Förluster
Wikipedia använder i sina beskrivningar av olika slag eller aktioner ordet Förluster. Det handlar inte enbart om antalet förstörda tanks eller flygpland men även förluser i manskapet. Förluster i manskapet brukar innefatta antalet stupade, sårade och saknade under aktionen, slaget.
Om man skulle använda de kriterier när det handlar om aktionen Vita bussar så är siffran"flera tusen".

Alla är överens att Vita bussarna var ett djärvt och farligt aktion som genomfördes strax innan krigslutet då Berlin var redan i månader omringad och en liten korridör fanns melland norra Tyskland, gränsen till Dannmark och de av Nazityskland annekterade områderna i söder där koncentrationsläger utanför Prag, utanför Theresienstadt fanns. Det var kaotisk tid där man försökte de Allierade genom att intensivera attacker riktade mot  transportmedel, konstanta flygaktioner mot vägar och järnvägar snabbt försökte uppnå Nazityskland kapitulation.

"Vita Bussar - Förluster"
Förluster i manskap, förare och fd. fångar                             30-40
SS-transport I till läger för att ge plats åt Skandinaver     2 000
SS-transport II till läger i Theresienstadt                             423
Totalt     Förluster                                                           2 453 (+)

"Vita Bussar - Räddade Skandinaver"
Transporter av Skandinaver från konc. läger                    7 795
"Vita Bussar - Räddade Icke Skandinaver"*                                * RK uppger gärna en siffra på 6-7 500
Transporter av icke-skandinaver                                       2 755        som felaktigt inkluderar "Spöktåget"* till                                                                                                                                                 Padborg.          
Totalt     Transporterade (Räddade)                            10 550
                                                                                                        
"Vita Bussar - Räddade Tysk-svenskar"**                  1 500 (+)   ** Jag tror på en siffra, på det dubbla.

Transporterade Icke Scandinaver minus Förluster        
av Icke Scandinaver                                                            302   

Således är det klart att Vita bussar transporterade till Sverige drygt 12 000 personer.  Exakt 8 097 om man räknar bort "Förluster". Till det tillkommer "Tysk-svenskar (ink. tyskar) på 1 500-3 000. Av de av Röda korsets i bussar transporterade, utgjorde judar drygt 500 personer. Tyskar och Tysk-svenskar var betydligt fler 1 500-3 000. Bl.a. därför kan inte aktionen av Sv. Röda korset ledd av Folke Bernadotte under krigets allra sista dagar betraktas och populariseras fortsättningsvis såsom Räddning av judar ur koncentrationslägren. Naturligtvis bör man med tanke på alla "förluster" tänka på det alternativ "Stay Put" som har framförts. Ett annat alternativ vore en aktiv svensk hjälp med hjälppaket till koncentrationslägren som var kvar under den tyska regimen eller till de befriade lägren såsom Bergen-Belsen den 15 april 1945 där under de två första månaderna efter befrielsen avled
14 000 före detta fångar i sviterna av sjukdom och undernäring. De flesta fångarna där var judar.

Således är det klart att Vita bussar transporterade till Sverige drygt 12 000 personer. Exakt 8 097 om man räknar bort "Förluster". Till det tillkommer "Tysk-svenskar (ink. tyskar) på 1 500-3 000. Av de av Röda korsets i bussar transporterade, utgjorde judar drygt 500 personer. Tyskar och Tysk-svenskar var betydligt fler 1 500-3 000. Bl.a. därför kan inte aktionen av Sv. Röda korset ledd av Folke Bernadotte under krigets allra sista dagar betraktas och populariseras fortsättningsvis såsom Räddning av judar ur koncentrationslägren. Naturligtvis bör man med tanke på alla "förluster" tänka på det alternativ "Stay Put" som har framförts. Ett annat alternativ vore en aktiv svensk hjälp med hjälppaket till koncentrationslägren som var kvar under den tyska regimen eller till de befriade lägren såsom Bergen-Belsen den 15 april 1945 där under de två första månaderna efter befrielsen avled 14 000 före detta fångar i sviterna av sjukdom och undernäring. De flesta fångarna där var judar.

Krigssituationen var helt klar för både tyskar och de Allierade redan i slutet av mars och i början av april. Tredje rikets undergång var redan ett faktum. Kriget kunde sluta vilken dag som helst.

Den 12 januari 1945 inledde den röda armén "Operationen Weichsel-Oder" över hela östfronten med 2,2 miljoner soldater och 35 000 artilleripjäser mot ca 450 000 soldater och 5 000 pjäser på den tyska sidan. I januari 1945 nådde Röda armén Tysklands östgräns, och på vägen mot Berlin krossades allt tyskt motstånd besinningslöst.

Slutstriden om den sedan veckor omringade Berlin inleddes 16 april 1945. Den 21 april genomförde de allierade sin sista bombräd mot Berlin, nästan samtidigt började den Röda armén att beskjuta staden via sitt artilleri. Den 30 april 1945 Adolf Hitler insåg att Tredje riket skulle gå under beslutade han sig för att ta sitt liv. Förhandlingarna om kapitulation fortsatte därefter i Flensburg nära den danska gränsen där en ny tysk regering bildades.

Det är just under den speciella tiden, i väntan på en tysk kapitulation som Bernadotte  beskriver alla sina framgångsrika överläggningar med Heinrich Himmler. Bl.a. hur han under en bombraid mot Lübeck den 22 april 1945 lyckades utverka ytterligare löften om frigivningar av koncentrationslägerfångar - ta alla sa den resignerade Himmler innan han gick till sin bil och körde av vägen hundratals meter från den Svenska legationen.

Ingrid Lomfors skriver kritiskt om Vita bussar transporter. Samtidigt så är det en falsk Vit buss som finns på omslaget av hennes bok "Blind Fläck". Denna buss har aldrig varit i Tyskland och tillhör Malmö busstrafik och körs av deras förara. Registreringsskylten bekräftar det.

Tidigare så ifrågasatte Ingrid Lomfors både hjältebilden av Folke Bernadotte, hela de Vita bussarnas aktion och även dokumentation av det. Det anmärkningsvärda är t.ex. att trots hennes klara kritik bl.a. av fotomateriallet av Gullers så använder sig myndightenen Levande Historia som skall "Främja demokrati, tolerans och mänskliga rättigheter, med utgångspunkt i Förintelsen" just av de bilderna.

Citat ur Blind fläck: Minne och glömska kring Svenska Röda korsets hjälpinsats i Nazityskland 1945 av Ingrid Lomfors.
Förord: Arne Ruth
Atlantis, 2005.

Glömskans decennier
Det skulle dröja flera decennier innan händelsen med de
ofrivilligt förflyttade fångarna drogs fram i ljuset. Under
tiden hade en ny generation svenskar bibringats uppfatt-
ningen att det inte fanns några moraliska problem förknip-
pade med hjälpinsatsen. 

Fotografter
Vid den här tiden far de flesta svenskar kunskap om hjälp-
expeditionen från radio, tidningsreferat, fotografier i pres-
sen och journalfilmer - inte från böcker. Inget ljud- eller
bildmaterial som jag har hittat frän denna tid avslöjar Svens-
ka Röda korsets inblandning i SS-transporter av fångar.
Fotografen K. W. Gullers bildserie om de Vita bussarnas
segerrika âterkomst i maj 1945 bidrar i hög grad till att
gestalta människors uppfattning om Sverige humanitära
insatser för de drabbade i Nazityskland. Bilderna inger en
känsla av trovärdighet, och ofta ocksà en föreställning om
erhallen sakkunskap, även om enstaka fotografier aldrig kan
äterge ett historiskt sammanhang. Men betraktarens minne
byggs upp av det som ögat ser. Och i Gullers bilder visas
leende befriade kvinnliga fångar framför vitmålade bussar,
dekorerade med svenska flaggan och Röda korsets emblem.
Tillsammans bildar dessa bildminnen en enhet som för
lång tid skall förknippas med svensk humanitär godhet. "IS
För många människor är dock journalfilmer frän andra
världskriget det medium som allra mest har format deras
uppfattning om det forflutna. Sommaren 1945 visas första
gängen bilder pà utmärglade fangar i koncentrationslägren,
bland annat i Buchenwald och Bergen-Belsen. Det är av-
slöjande och pà samma gång chockerande bilder för den
svenska biopubliken.




* I Spöktågen (2 stycken) som anlände till den danska gränsstationen i Padborg var judar (kvinnor) en majoritet.