Nu har vintern anlänt och med den också grusningen av cykelvägar. En åtgärd som är inte välkommen av cyklisterna då Stockholms Stad använder sig av livsfarligt grovt och vasst grus. Storleken på "grus-stilletter" överskred klart 10-12 mm.
Livsfarligt för att gruset orsakar punktering på cyklar. Om det vore bara punktering men cykelföre är dålig och gruset städas inte mellan varven varmed den bildar farliga grushögar som gör att man kan lätt tappa balansen.
Det vassa gruset Stockholms Stad använder tränger igenom däck och slang och så står man där med platt däck. Det handlar även om hård pumpade och dubbade vinterdäck! Således att skydda sig är att sätta däck på cykeln. Däck med ett kraftigare mönster står sig något bättre emot de vassa stenarna men bara något bättre. Gruset är som glasbitar som skär även igenom tjockt gummi.
Borde det inte finnas något annat mera passande grus att använda på cykelvägarna eller en blandning av salt och sand?
Visst finns det men sådant skulle inte synas i statistiken så Stockholms Stad struntar i det och skattebetalarna!
En annan t rundare typ av grus som inte orsakar den här typen av problem är dyrare. Därför får cyklister, bilister och fotgängare samma typ av grus. Fallen man på sådant så får man djupa sår där grusbitarna får plockas bort på sjukhusmottagningarna.
Nu, det finns inte något is- eller snötäcke och gruset ligger direkt på asfalten/isen och kan därigenom lättare tryckas in i däcket! Ett väldigt kantigt grus, för att det inte ska rulla bort och den gör det inte heller. Den stannar kvar och väntar på nästa cykeldäck och cyklist!
Den kommunala stenflisen på gång- och cykelbanor och vägar är för att förhindra halkolyckor men inte införa fallolyckor från cykel med följdskador.
Cykelverkstäder kan nog rapportera ett tydligt uppsving av cykelpunkteringar. Men det är dyrt och besvärligt att laga en punka.
Man använde ett väldigt kantigt grus, för att det inte ska rulla bort och den finns kvar även om det inte finns någon snö eller halka.
Den kommunala stenflisen på gång- och cykelbanor och vägar är för att förhindra halkolyckor men inte införa fallolyckor från cykel med följdskador.
Cykelverkstäder kan nog rapportera ett tydligt uppsving av cykelpunkteringar. Men det är dyrt och besvärligt att laga en punka.
Man använde ett väldigt kantigt grus, för att det inte ska rulla bort och den finns kvar även om det inte finns någon snö eller halka.