Monday, November 17, 2025

Izaak Celnikier, "Umschlagplatz (Korczak) another title: "Death of Janusz Korczak".

This etching/copperplate print by Izaak Celnikier from the 1980s is dedicated to the memory of Janusz Korczak and the children from the Orphanage Dom Sierot. There is also and written dedication to my parents at the bottom. The etching is a special vision of the artist from the Umschlagplatz. The print features faces emerging from the darkness, lending the scene a dramatic and haunting feel. The figure of Janusz Korczak, here illuminated, is placed at the center of the work, constituting its emotional and symbolic center of gravity. Korczak is hunched over, leaning over the child. There may be another figure of Korczak just above the one where he is bending over the child. The left and right sides of the print depict a woman and other people, as if standing in train cars. Izaak Celnikier was a resident of the Warsaw Orphanage run by Janusz Korczak. He stayed there from 1934 to 1938. Some years ago, Izaaak wrote an article describing how my father, Pan Misza, then an educator at Korczak´s orphanage, Dom Sierot, saved him from Polish hooligans who had followed him all the way from his work into the orphanage's territory.

Izak Celniker recounts: 
I was working in an engraving workshop, returning to Krochmalna Street, and as I approached No. 90, I noticed hooligans running behind me. I quickened my pace, but from Karolkowa Street I noticed Jonasz approaching with a violin. I signaled him to run, tried to hide him, but they had already caught up with us. They ran together into the yard of the Orphanage. For a few minutes, I fought alone against three men (Misza Wróblewski may not remember this anymore) who jumped out, started screaming, grabbed me quickly, and dragged me into the building. I lay there for two days.

Grafika (akwaforta/miedzioryt) autorstwa Izaaka Celnikiera z lat 80 jest poświęcona pamięci Janusza Korczaka i dzieci z Domu Sierot. To taka specjalna wizja artysty, wg. mnie z Umschlagplatz.
Na grafice można zobaczyć twarze wyłaniających się z mroku co nadaje scenie dramatyzmu i poczucia osaczenia. Postać Janusza Korczaka, tutaj rozjaśniona, jest umieszczona w centrum pracy, stanowiąc jej emocjonalny i symboliczny punkt ciężkości. Korczak zgarbiony, pochyla się nad dzieckiem. W lewej i prawej części grafiki widoczna jest postać kobiety i innych osób jakby stojących w wagonach.

Izaak Celnikier był wychowankiem warszawskiego Domu Sierot prowadzonego przez Janusza Korczaka. Przebywał tam w latach 1934-1938.

Izak Celniker opowiada: Zdarzył się taki oto epizod. Pracowałem w warsztacie grawerskim, wracałem na Krochmalną i zbliżając się do Nr 90 spostrzegłem, że biegną za mną z tyłu chuligani, przyśpieszy­łem kroku, ale od Karolkowej spostrzegłem, że nadchodzi Jonasz ze skrzypcami, dałem mu znak by biegł, starałem się go ukryć, ale już nas dobiegli, wbiegli razem na podwórko Domu Sierot, przez kilko minut biłem się sam przeciw trzem. Pan Misza (Misza Wasserman Wróblewski) może tego już sobie nie przypomina) wyskoczył - zaczął krzyczeć, szarpnął mnie szybko i wciągnął do budynku. Przeleżałem dwa dni".


Izaak Celnikier, "Umschlagplatz (Korczak) another title: "Death of Janusz Korczak"