Tuesday, September 12, 2017

Jerahmiel (Jerzy) Wajngarten active writer - Korczaks friend



Czasopismo Alim - Liście

Wywiad Wajngantera z Korczakiem w czasopismie  Alim wydawanym po hebrajsku w Warszawie.


Korczak w wywiadzie o literaturze i poezji opisuje również dwa Kongresy syjonistyczne w których brał udział, 3-ci Kongres Syjonistyczny w 1899 roku w Bazylei i 11-ty w 1913 roku w Wiedniu.

...Jeśli chodzi o ruch syjonistyczny, zetknąłem się z nim na kongresie, w którym uczestniczyłem jako gość (1899). W tym czasie byłem jeszcze młody i niedoświadczony (student medycyny po 1-szym roku). Czułem się nieswojo a ten ruch syjonistyczny, jego program wydawał mi się tematem tylko dla dziewcząt. Wtedy czułem, że było wielu, którzy byli głupi, ale entuzjastyczni. Niemniej jednak, od tego czasu interesowałem się wszystkim związanym z syjonizmem. Obecnie moje zainteresowanie Kongresem (w Wiedniu 1913) jest prawie tak duże, jak entuzjazm podczas (poprzedniego) Kongresu w Bazylei (1899). Moim zdaniem syjonizm opuścił już etap utopii, obecnie jest w trakcie wdrażania i pracy. 

Poezja - entuzjazm, przeminęły, 
przychodzi proza - a więc praca".


Jerahmiel Wajngarten autor podreczników szkolnych w Polsce przedwojennej.





Books by Korczaks friend, Jerahmiel Wajngarten.  Wajngarten share the same profile of "productivity" that ends during the Holocaust. It is so sad that there are no books about Wajngarten. He wrote in Polish and in Hebrew.





Books by Korczaks friend, Jerahmiel Wajngarten. 
Wajngarten share the same profile of "productivity" that ends during the Holocaust. It is so sad that there are no books about Wajngarten.  He wrote in Polish and in Hebrew.