Monday, April 16, 2018

Pierwsze powstanie w Getcie Warszawskim - Adam Czarniaków - 23 lipca 1942



List pożegnalny Adama Czerniakowa do żony, Cecylii Czerniakow:
...Żądają ode mnie bym własnymi rękami zabijał dzieci mego narodu. Nie pozostaje mi nic innego, jak umrzeć"

Oprócz listu do żony Felicji oraz Czerniakow zostawił notatkę dla Zarządu Rady Żydowskiej, z której może wynikać, że bezpośrednim impulsem, który go doprowadził do samobójstwa była kwestia dzieci i ich tragicznego losu:
...Byli u mnie Worthoff i towarzysze (Niemcy) i zażądali przygotowania na jutro transportu dzieci. To dopełnia mój kielich goryczy, przecież nie mogę wydawać na śmierć bezbronne dzieci. Postanowiłem odejść. Nie traktujcie tego jako aktu tchórzostwa względnie ucieczkę. Jestem bezsilny, serce mi pęka z żalu i litości, dłużej znieść tego nie mogę. Mój czyn wykaże wszystkim prawdę i może naprowadzi na właściwą drogę działania. Zdaję sobie sprawę, że zostawiam Wam ciężkie dziedzictwo.

23 lipca 1942 r. na wieść o rozpoczęciu przez Niemców likwidacji getta warszawskiego prezes warszawskiego Judenratu Adam Czerniaków popełnił samobójstwo.

Janusz Korczak, przemawiał na grobie przyjaciela.
...Bóg Ci powierzył godność Twego narodu i Bogu Ty godność tę przekazałeś.

Adam Czerniaków to było pierwsze powstanie w Warszawskim Getcie
, napisała o tym po wojnie jego żona Felicja Czerniaków.






Adam Czerniakow, ur. 1880, jest pochowany na Cmentarzu Żydowskim (kw. 10, ul. 2). Czerniakow, z zawodu inżynier, był działaczem żydowskich związków rzemieślniczych, senatorem RP z ramienia bezpartyjnego Bloku Współpracy z Rządem. W latach okupacji hitlerowskiej prezes Rady Żydowskiej (Judernatu) w Warszawie. Adam Czerniakow pozostawił wstrząsający dziennik z getta, w którym kilkakrotnie wspomina Korczaka.