Friday, September 8, 2023

Sveriges museum om Förintelsen - Öppet brev till Katherine Hauptman - Kommer museet att stödja plagiat och legitimera lögner? - Vita Båtar och Förintelsensoffers gravar i Stockholm.

Under hösten 2018, i samband med den planerade uppvaktning av Stockholms borgarråd beskrevs projektet med ett flartal öden av de Förintelsens offer begravda vid Norra judiska begravningsplatsen. Projektets titel "Förintelsens minne i Stockholm - En svensk och judisk historia. Historien bakom gravar av kvinnor från Bergen-Belsen". Skriften är på ett 20-tal sidor med ett flertal öden beskrivna. Även det restaureringsarbete som Föreningen Förintelsens Minne har gjort är noggrant beskrivet. Det var jag som representant för Föreningen Förintelsens Minne som tog kontakt med finnansborgarrådet. Projektet finns arkiverat i Stadshuset. Författare, projektledare, Roman Wasserman Wroblewski. Här en modell gjord av Föreningen Förintelsens Minne som förevisades i Stadshuset.


Under hösten 2018 skrev Roman Wasserman Wroblewski en skrift "Förintelsens minne i Stockholm - En svensk och judisk historia. Historien bakom gravar av kvinnor från Bergen-Belsen". Skriften är på ett 20-tal sidor med ett flertal öden av de Förintelseoffer begravda på Norra judiska begravningsplatsen finns beskrivna. Det var jag som tog kontakt som representant för Föreningen Förintelsens Minne med finnansborgarrådet. Projektet finns arkiverat i Stadshuset. Författare, projektledare, Roman Wasserman Wroblewski.
Chevradagen den 17 maj 2019. Vid Vera Krémers grav. Vera var en ung judinna från Budapest som dog i Stockholm för 75 år sedan. Bilden ovan tagen vid graven, vid den osynliga nästan gravstenen längst ner vid rabbinens Ute Steyers vänstra fot. Vera har haft ett Auschwitznummer. Vera kom till Stockholm med Vita båten S/S Kastelholm. Båten lämnade Lübeck den 5 juli 1945. Vera dog vid Roslagstullssjukhus nästan direkt efter ankomsten. Svenska staten stod för hennes sjukvård i 5 dagar. Hon dog på femte dagen. Därefter stod Svenska staten för kostnader för hennes begravning och för gravstenen vid Norra Judiska begravningsplatsen. Gravnumret K-3308 var det enda som syntes av Vera Krémers grav. Nästan som i ett koncentrationsläger, inga namn, bara ett nummer. Vera Krémers gravensten var den sista av alla sjutiotal stenar som tillhörde "De befriade 1945" och som Föreningen Förintelsens Minne rengjorde. Den har vi behållit orörd för att visa för Chevra vad glömskan och besparingarna leder till. Rabbinen Ute Steyer hade att börja med svårt att hitta stenen.

Den sista gravstenen som iordningställdes av Föreningen Förintelsens Minne (FFM) under våren 2019 tillhör den första personen som kom med UNRRAs Vita Båt S/S Kastelholm och dog strax efter ankomstem. Vera Kraemer blev 25 år. Gravstenen låg helt under markytan innan FFM grävde upp den restaurerade helt 

Angående projektet: Norra begravningsplatsen och Förintelsens offer ihågkommande.


Bästa Katherine Hauptman,

Idag fick jag ta del av informationen att Du skall leda leda en diskussion om det rubricerade, imorgon på Förintelsemuseet. Jag tycker att Du borde, som forskare, ta upp frågan om projektets upphov. Annars blir det en klar legitimering av de oriktigheter som doktoranden Daniel Leviathan och Judiska församlingen har framfört sedan de har medvetet lagt beslag på projektet. Ett projekt som de inte har gett upphov till.

Fick nyss en mail med info att det statliga Förintelsemuseet har ett samarbete med Daniel Leviathan. Leviathan i alla sina uttalanden har hävdat att det är "hans projekt" som han påbörjade, alternativ, Judiska församlingens. Det är min huvudinvändning. 

Jag är glad att någon fortsätter med projektet i synnerhet då det är numera statsfinansierat. Leviathan fick ett pris från ett privathåll Bindefeltstiftelsen, för ett Digitalplatform som Lewiathan skulle skapa. Hittills har ingen har sett den.

Jag står faktiskt för hela uppläget till projektet, anvisning till källor såsom, arkiv i Polen, Riksarkivet i Sverige med Sjukjournaler och Arolsen arkiv i Tyskland med DP-2 kort och skeppslistor från Lübeck. Allt det här samt beskrivning av ett större antal enskilda öden av förintelsensöverlevande som blev förintelseoffer finns dokumenterat av mig under åren 1995-2020 enligt följande:
  • Den första dokumentationen (insamlades år 1994) finns vid Namnmonumentet vid Stora synagogan som jag och prof. Halina Neujahr har varit initiativtagare till. Där finns namn på de som kom till Sverige 1945 och dog strax därefter. Namn och beskrivning finns även i boken som gavs ut  år 1995 av Föreningen Förintelsens Minne 1995 "6 tusen av 6 miljoner - ett requiem".
  • Annan dokumentation från 2018 finns i bloggen Jimbao Today, använd sökordet Norra, North, Ajnhorn, Posladek, Polgar (Polgarovà) och Grünberger. Titta bl.a. på nedanstående länken där jag har beskrivit hu de olika polska och tjeckiska namn skall stavas då man gör rättelser på gravstenarna. https://jimbaotoday.blogspot.com/2018/11/1945-ars-overlevande-och-viskleken.html
  • Under hösten 2018, i samband med den planerade uppvaktning av Stockholms borgarråd. Manuset, "Förintelsens minne i Stockholm - En svensk och judisk historia. Historien bakom gravar av kvinnor från Bergen-Belsen. Skriften är på ett 20-tal sidor med ett flertal öden beskrivna. Det var jag som tog kontakt som representant för Föreningen Förintelsens Minne med finnansborgarrådet. Projektet finns arkiverat i Stadshuset. Författare Roman Wasserman Wroblewski (bifogas).
  • I januari 2019 gjorde vi inom Föreningen Förintelsens Minne ett försök med att märka gravarna med små QR-koder. Vi lät en grupp ungdomar testa det och fick en positiv respons. se https://jimbaotoday.blogspot.com/2019/02/vera-kremers-vag-till-stockholm-qr.html och https://jimbaotoday.blogspot.com/2019/01/om-detta-har-ingen-berattat.html. Numera hävdar Leviathan att det var hans idé.
  • I https://www.shma.online/vera-kremer från 2020, beskrivs den första patienten Vera som dog i Stockholm och begravdes vid Norra judiska begravningsplatsen. https://www.shma.online/vera-kremer. En annan överlevandes öde Jakubowitz Elsa beskrivs på samma hemsida. Även hon dog på Epidemisjukhuset i Stockholm, https://www.shma.online/systrarna-jakubowitz
  • Hela projektet finns även beskrivet i boken utgiven år 2020 "The Liberated 1945 - White Boat Mission from Bergen-Belsen to Sweden". Finns i Förintelsemuseet i Stockholm, Yad Vashem i Jerusalem, USHMM i Washington m.fl.
  • Projektet finns även i Lunds Universitets arkiv 2021 då Daniel Leviathan anmäldes för plagiat. Exakta formuleringar och arbetsmetodik hade han direkt plagierat från de ovan citerade skrifterna. Det jag skrev om till Lunds Universitets Rektor i min ansökan och citerade Lunds Universitets egna regler: "Plagiat eller Plagiering innebär att du använder en annan persons verk (det kan vara en text, en bild, ett musikstycke eller dylikt) utan att referera till källan. Du tar helt enkelt åt dig ”äran” för något du faktiskt inte har gjort. Detta klassas inom universitetet som ”fusk”, precis på samma sätt som om du skulle ha en fusklapp med dig på tentan. Men nästan värre är att det motverkar att du lär sig skriva självständigt och med akademisk hederlighet. Plagiering är den form av ”fusk” studenter oftast anmäls för. Några uppenbara fall av plagiat är enligt Lunds Universitet t.ex.: "Att använda någon annans idé och skriva om denna som om den var ens egen (det vill säga, utan att ange källan). Att använda någon annans arbete och presentera det som om du själv har skrivit det. Att kopiera något direkt från internet utan att ange källan (om det är ordagrant kopierat måste du dessutom använda ”citat-tecken”). Att använda en annan författares text som du ”skriver om”, men då bara byter ut några ord här och där (detta är plagiering oavsett om du anger referensen eller inte)". De fall Leviathan beskriver i sina tidigare presentationer är alla tagna ur min och FFMs forskning. Daniel Leviathan har genomgående plagierat mitt och FFMs material.
Hälsningar,
Roman

Roman Wasserman Wroblewski. Fil.dr.
Föreningen Förintelsens Minne - FFM
Swedish Holocaust Memorial Association - SHMA