Sunday, May 20, 2007

År 1966-1967 körkort

Det hände massor i mitt liv under åren 1966 och 1967.




Jag tog bl.a. körkort som halvprivatist. De få körlektioner jag tog var i en polsktillverkad bil som hette Warszawa ( i Sovjet, efter kriget så hette den Pobieda (Seger) med fast back och en liten bakruta). Warszawa var treväxlad och hade en osynkroniserad växellåda där man fick använda mellangas för att kunna växla. Förutom Wraszawa så körde jag en annan polsk bil som hette Syrena.


Bilen Warszawa var således en Pobieda som egentligen en Ford och var tillverkad på licens. Före kriget så hette den eMka efter dess fulla namn Molotov. Efter kriget så bytte den sin gamla Ford kaross till en modernare Ford kaross. Så egentligen tog jag (ovetande) mitt körkort i en Ford-Pobieda-Warszawa. Utan mina föräldrars kunskap tog jag mitt körkort mellan den skriftliga och muntliga studentexamen. Uppkörningen skedde i stadsdelen Praga.