Monday, October 29, 2007

Bananrepubliken i Frihamnen





Det var genom en Polenvän Bengt Windell, som älskade att åka till Polen på 60-talet som jag fick jobbet där. För Bengt var det nog hans första jobb efter ekonomistudierna. Han var någon typ av "lägre kontorist" på den tiden (därefter blev han med tiden vd för hela Banan-kompaniet AB). Mitt jobb var huvudsakligen att lossa vagnar som kom från Göteborg. Jobbet var tung, precis som lådorna. Mina arbetskamrater lärde mig grundkunskaper i finska som jag minns fram till idag. Vad det betyder vet jag inte exakt med min fru som är finlandssvenska rodnar varje gång jag demonstrerar språkkunskaperna.

Banantågen kom två gånger i veckan. Däremellan packade jag bananer på ackord i plastpåsarna som prismärktes därefter. Jag fick också köra ut bananer i ChiquitabilPå den tiden so bytte man namn eller leverantör så överallt fanns skyltar FYFFES nu heter vi Chiquita.

Att Banankompaniet ligger i Frihamnen så beror det troligen på att man har planerat att ta emot båtarna i Stockholm och inte i Göteborg.¨

Det gamla fotot föreställer arbetet vid packningen. Så har jag också stått. Delade bananer till 3-5 stycken och packade de i plastpåsarna som prismärktes direkt för de olika datalisterna.