Thursday, May 15, 2008

Zofias namnsdag



Idag har Zofia sin namnsdag i Polen.

Osoba nosząca imię Zofia jest: Godna zaufania, pełna energii, wrażliwa,...

Om man använder sig av Google översättningstjänst:
http://www.google.com/translate_t?sl=pl&tl=sv

så blir de på svenska:

En person som bär namnet av Zofia är: Anständigt förtroende, full av energi, känslig...

Varje år när det var Zofias namnsdag så fylldes vårt hem på Kungsgatan 2 med min mors elever och fd elever. De sistnämnda kom med sina barn och på senare åren även barnbarnen dök upp.

Annars så hette egentligen min mor Lucyna (Lunia), Perła. Namn som försvann under den mörka tiden – Förintelsen då hon fick skaffa sig en falsk identitet.

En av min mors gamla (numera ca. 70 år) elever ringde till mig från Toronto och påminde om namnsdagen. Han berättade hur sexig min mamma var och att de flesta i klasen var kära i henne. Han tyckte att Sharon Stone liknar min mor på pricken!

Bilden är tagen på vår stora terrass. Bland elever finns två från lärarhögskolan: Jola Cikota (första från vänster) och Reginka Krzeczkowska vars barn min mor håller.