Friday, November 14, 2008

Polskt körkort 1967 - Allt vad man behövde kunna!










Jag har skrivit tidigare om i min B hur jag tog mitt körkort i skuggan av Sex-dagarskriget, Studenten, Studentrevolterna, och annan förvirring hemma på Kungsgatan 2 i Warszawa. Se Thursday, March 27, 2008
Zuzanna kör i stan, det väcker gamla minnen!


Nu, när jag målade bokhyllorna hemma i Stockholm så hittade jag en del antika böcker, bl.a. Lärobok för Amatörbilförare. Att ta ett körkort i Polen var det inte bara att kunna köra bil. Man skulle också ha kunskaper i nivå med en bilmekaniker samt kunna veta hur man skall agera när oljetrycket sjunker i motorn eller när vatten i kylaren kokar, hur man startar motorn med hjälp av en vev och hur skall man hålla i handtaget, hur en flottör sitter i en kylare eller hur en fördelningsdosa ser ut. Eg införandet av en elektronisk fördelardosa som var den största förbättringen i bilarna sedan sextiotalet, tycker jag.

Många saker i "kunskapsbanken" är gamla men många högaktuella fortsättningsvis. T.ex. tabeller om bensinförbrukning versus hastighet och förhållandet mellan alkoholhalt i blodet och antalet bilolyckor.

De viktigaste sidor ur boken återger jag i fotoform. Se skisser på de modernaste bilarna i Polen då – Fiat 850, Trabant, Wartburg, Moskwicz och Warszawa.