Monday, January 24, 2011

Mina förskolor






Jag har gått till ett flertal förskolor i Warszawa. Den första var i stadsdelen Muranów nära det forna gettot i Warszawa. Vi transporterades dit i fångtransportbilar från Huset utan hörnor. Jag tror att förskolan som låg i själva huset fick flytta för att ge plats åt Officers klubben.






Efter att det blev tomma platser så flyttade jag till en ny dagis (som var jämngammal med mig, byggd 1949) vid Mariensztat vid Sowia(gatan. Från den tiden minns jag en flicka som heter Basia som hjälpte mig med skosnören.
















Från Mariensztat flyttade jag till Nowy Swiat 41. Samma gata som min senare grundskola låg vid. Bilden är från 4 december 1955, det sista året på dagiset då jag började skolan 1956. Den 4 december firar man Barbórka - en gruvarbetaredag som är tillägnad den heliga Barbara, gruvarbetarnas patron.