Saturday, November 5, 2011

Gränsgatan - Border street - Ulica Graniczna




Moja Ulica Graniczna


Wszystkim się zazwyczaj kojarzy z filmem Ulica Graniczna.


Dla mnie to jednak nie tylko tytułowa ulica z filmu Forda z 1948 roku. Ulica Graniczna jest prawdziwą ulicą w Warszawie. Tu miała się odbyć pierwsza "oficjalna randka" moich rodziców.


Rodzice postanowili się spotkać o godzinie dziewiątej. Moja mama przyszła na czas. Czekała na ojca który się nigdy nie pokazał. Po kilku dniach zadzwoniła do ojca do Domu Sierot 
na Krochmalną 92 i bardzo obojętnym głosem poprosiła go o zwrot pożyczonej książki.


Po chwili weszła jednak "na temat". 

Dlaczego nie przyszedłeś? 
Ojciec zdumiony odpowiedział: 
Ja? Ja przyszedłem na czas i czekałem kilka godzin. To ty nigdy nie przyszłaś!

Dopiero po kilku minutach wyjaśniło się że ojciec naprawdę czekał na matkę na ulicy Granicznej o dziewiątej, tyle tylko że o dziewiątej rano. 
Ja przecież, wieczorami, od dziewiątej, mam dyżur w sypialniach dzieci w Domu Sierot Korczaka! tłumaczył się ojciec! To było jesienią 1938 roku.


För många förknippas Ulica Graniczna med långfilmen med samma namn

För mig är det inte enbart en gata med samma namn som från filmen av Aleksander Ford.

Ulica Graniczna är en riktig gata i Warszawa. Där skulle hållas den första "officiella dejten" för mina föräldrar. Mina föräldrar skulle träffas klockan nio. 
Min mamma kom i tid. Hon väntade på pappa som aldrig dök upp. Efter några dagar ringde hon min far till Korczak barnhemmet, där han arbetade och med en mycket likgiltigt röst bad honom att returnera en lånad bok. 
Efter ett tag, under samtalet frågade hon: Varför kom du inte? 
Min far svarade förvånad, Jag? Jag kom i tid och väntade över en timme. Det är du som aldrig kom! 

Först efter några minuter stod det klart att fadern verkligen väntade på modern vid Graniczna (gatan) till klockan nio, bara att det handlade om klockan nio på morgonen. 

Jag arbetar på kvällen, klockan nio, har jag min vakt-tjänstgöring i sovrummen i Korczak s barnhem! förklarade sig pappa! För honom var det en självklarhet att han var nästan alltid på kvällarna på Dom Sierot och att alla borde vara införstådda i det. Det var på hösten 1938.


Om filmen Gränsgatan

Filmen, som utspelas under den tyska ockupationen av Warszawa, berättar om de händelser som föregick och föranledde upproret i Warszawas getto 1943. I centrum för berättelsen står fyra ungdomar som bor vid samma gata och i samma hus. David och Jadzia är två judiska ungdomar som slåss mot tyskarna som sitt enda alternativ för att överleva; de får hjälp av Bronek och Wladek som betraktar ockupationen som en förolämpning mot sitt nationella arv.

Graniczna street. Warszawa Ghetto. What happened on the street?