Thursday, November 14, 2013

"The Invisible Dialog" eller ? Ellen Keys "Barnets århundrade" och Janusz Korczaks "Hur man älskar ett barn"



Flera gånger har jag diskuterat ämnet "Janusz Korczak och Ellen Key" med min mor. Vi satt ofta i Ellen Keys park vid gamla Jarlaplan (Stockholm Ö). Min mor kedjerökte. Jag lyssnade. Min mor och far tyckte att det finns alldeles för många gemensamma idéer hos de båda pedagogerna. 

Jag har flera gånger diskuterat ämnet "Janusz Korczak och Ellen Key" med min mor. Vi satt ofta i Ellen Keys park vid gamla Jarlaplan (bilden). Min mor kedjerökte. Jag lyssnade. Min mor och far tyckte att det finns alldeles för många gemensamma idéer hos de båda pedagogerna. 


Både min far och mor misstänkte att de måste ha träffats brevväxlats eller dylikt. Både Key och Korczak hade ett stort nationellt och internationellt kontaktnät. Båda reste till London, Berlin, Paris och Zurich. Min mor brukade säga att Sverige var Ellen Keys land och här skall man leta efter spår. 


Janusz Korczaks bok "Hur man älskar ett barn" som publicerades 1919.

Janusz Korczaks "Hur man älskar ett barn" som publicerades 1919.

Ellen Keys personliga arkiv finns på Kungliga Biblioteket i Stockholm. Där finns över 9.300 brev från 2.900 brevskrivare. Ellen Keys arkiv upptar13,8 hyllmeter och 273 volymer. Katalogen över hennes brevväxling visar att Ellen Key kanske aldrig ha skrivit till Janusz Korczak eller Henryk Goldschmidt och inte heller har hon fått något brev från honom.

Ellen Keys mest kända bok är "Barnets århundrade" som publicerades vid sekelskiftet 1900. Om man jämför den med Janusz Korczaks "Hur man älskar ett barn" som publicerades 1919, finner man flera gemensamma drag. Numera finns det flera vetenskapliga publikationer om Korczaks och Keys idéer och pedagogik. De fortsätter att undersöka mina föräldrars gamla spår... men ingen har lust att göra det tidsödande arkivarbete på riktigt, på plats med utsikt över Humlegården!


Ellen Keys bok "Barnets århundrade" publicerades år 1900. I den skriver hon om sina visioner av hur skolan och barnuppfostran borde vara. Hon ville att barn skulle respekteras, att de skulle undervisas i sin egen takt, att de skulle få göra egna val inom skolan och att de skulle få en betydligt mera praktisk undervisning än vad som var brukligt då.
Ellen Keys bok "Barnets århundrade" publicerades år 1900.


Samling av Ellen Keys brev innefattar:
Telegram till Ellen Key
Oidentifierade svenska och utländska brev

Brev till Ellen Key från svenskar
Brev till Ellen Key från belgiska och holländska korrespondenter
Brev till Ellen Key från danska korrespondenter
Brev till Ellen Key från amerikanska och engelska korrespondenter
Brev till Ellen Key från finska korrespondenter
Brev till Ellen Key från franska och fransk-schweiziska korrespondenter
Brev till Ellen Key från italienska korrespondenter
Brev till Ellen Key från norska korrespondenter
Brev till Ellen Key från tyska korrespondenter
Brev till Ellen Key från övriga utländska korrespondenter

Det är möjligt att Janusz Korczaks brev finns bland "Oidentifierade svenska och utländska brev" eller bland brev från "övriga utländska korrespondenter".


Korczak Barnets rätt till respekt är en annan bok med liknande frågeställning eller hans "Pedagogens bön": Jag är utmattad och sliten. /… / Jag äger en skatt jag inte kan anförtro min nästa. Jag är rädd att ingen ska förstå, utan förakta den och hånskratta. /… / Rak i ryggen kräver jag, men inte för egen del.  - Ge barnen ett gott liv, hjälp dem i deras ansträngningar, välsigna deras möda. Led dem på vägen, inte den lättaste, utan den vackraste.

Jag tror inte att den som gjorde sammanställningen på Kungliga brydde sig om namnet Henryk Goldschmidt eller Janusz Korczak från Ryssland eller Polen! Kanske det som beskrivs såsom The Invisible Dialog, kan komma någon dag till ytan!


Ellen Key dog i villan Strand vid Vätterns strand i april 1926, då var hon 76 år gammal. Janusz Korczak mördades i augusti 1942 i utrotningslägret Treblinka, då var han 63 år gammal.


Insikt om åldern. Jag har skrivit om "The Invisible Dialog" samt om Ellen Keys "Barnets århundrade" och Janusz Korczaks "Hur man älskar ett barn". På slutet så skrev jag att Janusz Korczak mördades i augusti 1942 i utrotningslägret Treblinka och då var han 63 år gammal. Men det betyder att han inte var gammal! Jag är jo i hans ålder nu!