Tuesday, November 12, 2013

Vattenstämpel (watermark) - Vanpryder eller Skyddar?



Vattenstämpel - watermark. Flera uppmannar att skydda sina bilder med en vattenstämpel. Det handlar dock om en digital sådan, inte på ett pappersark.

När jag bloggar använder jag också många bilder för att illustrera mina inlägg. Jag vet att mina bilder kan bli stulna och hamna på andra bloggar eller i värsta fall på någon obskyr internetsida eller en tidning eller ett bokförlag som till och med fräckt säljer dem vidare som egen produkt. 


Namnet på min blogg har tydliga märken att det rör sig om upphovsrättskyddad text och bild.


Det har blivit allt vanligare på webben att använda sig av andras bilder utan att först fråga om lov. Bilder är hårdvaluta för sajter som lever på att stjäla andras bildmaterial och det är svårt för rättsliga instanser att göra något åt problemet.

Är det bättre att själv försöka skydda sina bilder genom att använda sig av så kallade vattenstämplar?

Jag tycker inte det. Som fotograf och författare tycker jag att vattenstämplar vanpryder mina bilder och tar bort det konstnärliga. Samma tycker jag om bilder som skyddas genom att de publiceras med dålig upplösning.

Den osynliga vattenmärkningen är en inbäddning av en särskild information in i bilden som leder till en digital signal. Signalen kan vara ljudbilder eller videoklipp och kanske i framtiden även ett meddelande till din mejlbox att bilden har kopierats.. Om bilden kopieras, kopieras även informationen i kopian. Tyvärr, så försvinner den informationen vid screen save, skärmdumpning eller vid ett analogt avfotografering.

Blir bilderna mindre åtråvärda? Även om det tydligt står att att bilden är din kan det bli svårt att hävda dina rättigheter. En bildtjuv kan t.ex. fräckt hävda att denne själv tagit fotot eller att denne anser att du är inte fotografen till bilden. 

Vattenmarkering (både den synliga och osynliga) ger, tyvärr, inte ett fullständigt rättsligt skydd, enligt mig.


Vattenmarkering ger, tyvärr, inte ett rättsligt skydd och vanpryder bilderna enligt mig.  Här, en bild med en synlig digital vattenstämpling. Symbolen "©" kan ses över mitten av bilden.


Det går också i ett bildbehandlingsprogram att få bort vattenstämpeln eller att använda delar av bilden utan den.

Publicering av bilder med låg upplösning  vanpryder bilderna enligt mig

Ett bokförlag med namnet Polonica i Stockholm (ägare hr. Nowakowski) har bestämt sig att en av mina bilder är inte min!

Vad gör man? När telefonsamtal och brev hjälper(te) inte. 

Jag har dock både negativ remsa (TMAX 100) tagen med en Nikonkamera och ett antal positiva bilder (med olika hårdhetsgrad mm) som jag själv kopierade in en Focomat II förstoringsapparat. Herr Nowakowski har inte dem men hävdar ändå!

Vi får se vad Tingsrätten anser om deras påstående. Bilderna finns kvar på nätet och i en papperstidning som består av mestadels reklam.