Monday, October 20, 2014

Träd och minnen - Warszawa - Dziwnów - Stockholm



Det handlar bara om tre stycken olika minnesträd.


Minnesträd 1 i Warszawa - kastanjer (?) mittemot vårt hus.
Fönstret och den breda fönsterbrädan från vilken jag skrek ut mitt missnöje med Stalin och mina föräldrar var samtidigt mitt fönster mot världen i 17 år. Framför fönstret vid Krakowskie Przedmiescie i Warszawa, fanns det först ruiner och tegelstenhögar. Bland de växte tre stora kastanjeträd som överlevde kriget. Det var allt som var kvar efter de trevåningshus som stod där före kriget. Kastanjeträden växte troligen på en av deras bakgårdar.bl.a. ett gymnasium där Marie Curie var elev. Kastanjeträden som växte "Za domem" dvs bakom huset Królewska 1 där vi lekte som barn och fick vara påsar avsedda för "inneskor" i skolan fyllda med glänsande kastanjer. Det fanns ckså två träd framför em kyrka (Kosciól Wizytek) som är numera borta.



Framför fönstret vid Krakowskie Przedmiescie i Warszawa, fanns det först ruiner och tegelstenhögar. Bland de växte tre stora kastanjeträd som överlevde kriget. Det var allt som var kvar efter de trevåningshus som stod där före kriget. Kastanjeträden växte troligen på en av deras bakgårdar.bl.a. ett gymnasium där Marie Curie var elev. 

Ett av de tre stora kastanjeträd som överlevde kriget (vit *). 


Från vårt fönster kunde man också se två mindre träd framför en kyrka (Kosciól Wizytek), träd som är numera borta. På bilden syns en Mercedes 190 som jag skickade till mina föräldrar för att ekonomisk lindra deras emigrationskostnaderna



Minnes träd 2 - mullbärsträdet (Morus alba och Morus nigra) i Dziwnów







Minnesträd 3 - Gulregn egentligen hybridgullregn Laburnum x watereri
Pappas mammas träd i Sverige - gulregn. De brukade tillägga att min mosters man Janusz också tyckte om det.