Tuesday, October 28, 2014

Ulica Chłodna Getto Warszawskie - RODZINNE SZCZEGÓŁY WYBRANEGO REKORDU


Jest wiele ulic warszawskich których nazwy łączą sie szczczególnie z moją rodziną.

Chłodna
... Z piątego piętra (albo siódmego) kamienicy przy Chłodnej, 28 lutego 1941 roku wyskoczyła Sabina Wójcikiewicz. Od początku zamknięcia w getcie miała złe przeczucia ("spalą nas i uduszą"). Bezpośrednim powodem samobójstwa było okradzenie jej, gdy chciała kupić marchew dla synka na targu. Przed wyskoczeniem rozpuściła włosy i obwiązała oczy jedwabną przepaską. Synek zamieszkał u dziadków na Ogrodowej 26a...

To wersja oficjalna z  "Losy żydowskie. Świadectwo żywych" , książki wydanej pod red. M. Turskiego. strony 204, 209, 214.

Chłodna a własciwie most nad Chłodną - tyle pamieta z getta syn Sabiny. 

Twarda
Dom moich dziadków, Rozentali. Tu wychowali trzy córki. Tu najstarsza wyszla za maz w synagodze Nozyków. Dom dziadków zostal zbombardowany we wrzesniu 1939 roku.

Panska
Tu mieszkala moja "ciocia" Marysia Deutsch, przyjaciółka mojej mamy i jej siostry Krystyny. Przez podwórko wchodziła od Panskiej do moich dziadków którzy mieli tzw, podwójne adresy czyli Panska/Twarda. Rodzice cioci Marysi mieli wedliniarnie na Twardej.

Ogrodowa
Tu pod nr. 26a mieszkali moi dziadkowie (których nigdy nie spotkałem). Ich "spotkała" smierc w Treblince.

Krochmalna 
Krochmalna to oczywiscie Dom Sierot Korczaka pod nr. 92 i ksiazki Singera.

Waliców
Waliców to  ulica Ryfki Boszes i Władysława Szlengla.

Grzybowska
Grzybowska to dla mnie własciwie powojenna. Tu w wydawnictwie MON pracował mój Tata. Codziennie przejezdzał autobusem 106 przez Małe Getto.

Solna
Solna to szyld stacji koncowej tramwaju bez numeru, tylko z gwiazda Dawida albo tramwaju konnego, konhelerki linia A.

Leszno
Leszno to własciwie Sady. Granica miedzy normalnoscia i nienormalnoscia. Wolnosc (w okupowanej Polsce) lub powolna smierc. Z jednej strony szmalcownicy a z drugiej głod i smierc!