Tuesday, July 31, 2018

Romuald Wroblewski, Björn Afzelius och Godfried Roomans i Stockholms Stadshus - Pek och pekoral



Det är plötsligt 40 år sedan jag har avlagt doktorsexamen. På bilden, förste till vänster.
Min handledare var Björn Afzelius (i mitten).
Min vän Godfried Roomans som försvarade sin avhandling strax därefter står på högra sidan. Bilden tagen i Stockholms Stadshus.



Jag har kanske tittat på doktorsexamenbeviset en gång, kanske två. Jag värderade högt ett annat bevis, en mening skriven av Björn Afzelius på en halva av linjerat A5 ark (ovan). Lappen satt på manuskriptet som jag lämnade till Björn för kommentarer och rättelser.

Pek är akademisk jargong för en vetenskaplig (publicerad) artikel, framför allt inom naturvetenskap och medicin. Ordet härstammar förmodligen från pekoral.

Ett pekoral är en allvarligt menad litterär text, film, pjäs etc.

Björn, Godfried och jag skrev nog tillsammans nästan 1000 pek under tiden vi var aktiva som forskare. Jag skrev nog minst av de men det blev 30-40 gånger fler publikationer än vad som krävs för att publicera och försvara en doktorsavhandling.