Thursday, September 6, 2018

JewishGen och Norra & Södra Judiska Begravningsplatsen - 36 frågor om Förintelsen

JewishGen sida med Halina Neujahrs grav vid Södra. Det saknas namn på hennes föräldrar och två systrar. Den ena dog strax efter befrielsen av Bergen-Belsen. Halinas mor mördades i Majdanek om jag minns rätt.




Första gången jag tog hand om gravarna (1995) på Norra Judiska begravningsplatsen var det när någon från Israel (en döende man i 85 års ålder) ville veta om hans släkting finns begravd i Sverige. De visste bara att hon hette Frimet(t) Einhorn och var i tonåren när Andra världskriget startade. Till sist så hittade jag hennes grav. Här, på högra sidan av stigen ligger begravda de överlevande som kom till Sverige efter kriget 1945 och dog strax därefter. Bland de fanns Frimett Einhorn, 16 år gammal. Monumentet från 1953 i grå granitsten är utformat av Margot Hedeman.  På stenen står på hebreiska och svenska: ”Till minnet av våra martyrer under förföljelsens tid 1933–1945”. Den svenska texten kan inte läsas då stenen omges av en häck av samma höjd.  Kanske är det dag att vända på stenen?
Första gången jag tog hand om gravarna (1995) på Norra var det när någon från Israel (en döende man, Förintelsens överlevande i 85 års ålder) ville veta om hans släkting finns begravd i Sverige. De visste bara att hon hette Frimet(t) Einhorn och var i tonåren när Andra världskriget startade.
Israeler fick mitt namn från Holocaust Washington Museum som jag samarbetade intensivt med. Jag letade bland de övervuxna gravarna och till sist så hittade graven jag letade efter. Grav av EINHORN, Frimett som kom till Sverige 1945 och dog strax därefter. Hon blev 16 år gammal... Jag tror att hon var från Polen och inte från Tjeckien.

Israeler fick mitt namn från Holocaust Washington Museum som jag samarbetade med. Jag letade bland de övervuxna gravarna och till sist så hittade jag graven. Grav av EINHORN, Frimett som kom till Sverige 1945 och dog strax därefter. Hon blev 17 år gammal... Hennes namn fanns bland de hundratals andra i de listor jag har publicerat i boken 6 tusen av 6 miljoner - ett requiem.

Jag skriver ovanstående för att bilder på de gravar, dvs 1945+ finns inte med i JewishGen som har ett fantastiskt arkiv. Numera finns det även bilder och förteckning på alla gravar där. I databasen hittar bara tyvärr, enbart 4 stycken Einhorn fast det borde vara 5 personer.

Fantastiskt, jag vill tacka alla (okända personer) som bidrog till databasen. Det handlar om tusentals bilder och uppgifter. En viktigt bas för de som vill fördjupa sig i det judiska livet i Stockholm. Nu återstår bara de 1945+ gravarna på Norra.


Fantastiskt, jag vill tacka alla (okända personer) som bidrog till databasen. Det handlar om tusentals bilder och uppgifter. En viktigt bas för alla de som vill fördjupa sig i det judiska livet i Stockholm. Nu återstår bara de 1945+ gravarna på Norra.

Internet fanns redan på 90-talet men databaser och hemsidor var tomma. När jag sökte i de svenska databaser efter ordet Förintelsen eller Holocaust så fanns det inget.

Jag bad då Skolverket att sätta in på sin sida 36 frågor om Förintelsen som genom min försorg översattes till bl.a. svenska och polska. De fanns där under ett antal år men plockades bort så småningom.