Saturday, November 10, 2018

När slutade Förintelsen? Min far skrek på nätterna så länge jag kan minnas, även i Sverige på nittiotalet.

När slutade Förintelsen? I maj 1945 när kriget tog slut? I juli-augusti 1945 när de 20-tal överlevande från Förintelsen dog i Sigtuna eller i mars 1993 när min far slutade skrika på nätterna?

När började Förintelsen? År 1933 - 1935 - 1938 eller 1939?
och 
När slutade Förintelsen?
I Wikipedia hittar man inte svaret och de flesta undviker att svara då alternativen är många.


Enligt Simon Wiesenthal Center i Los Angelse så avser Förintelsen perioden från 30 januari 1933, då Hitler blev kansler i Tyskland, till 8 maj 1945, då de västallierades seger innebar slut på kriget i Europa.

I början av 1990-talet när jag sökte det svenska ordet Förintelsen på internet så fick ja 0 - noll svar. Skolverket hade redan då en egen hemsida, en SO-sida med många världshändelser inskrivna men inte Förintelsen. De hade inget svar på min fråga, varför?
Jag tog samtidigt initiativet att översätta 36 Questions About the Holocaust - 36 most frequently asked questions about the Holocaust till 36 frågor om Förintelsen till svenska och polska och uppmanade flera bekanta i världen att översätta det till andra språk. Skolverket gick med att ha på sin sida alla 36 frågor om Förintelsen. Nu, när man googlade (då en okänd term) så fick man 1 (ett) svar.

Den första frågan och svaret om Förintelsen handlade just när det startade och sludade, se nedan.

Till vilken historisk tidsperiod hänför man begreppet Förintelsen?
Begreppet Förintelsen avser perioden från 30 januari 1933, då Hitler blev kansler i Tyskland, till 8 maj 1945, då de västallierades seger innebar slut på kriget i Europa.


Ett annat alternativ till att markera början av Förintelsen är införandet av de antisemitiska Nürnberglagarna som antogs 1935, således den lagstiftningen som särskilde judar från den tyska så kallade ”ariska” folkgemenskapen. Lagarna, som i sin helhet heter Lagen till skydd för det tyska blodet och den tyska äran, bestämde vem som var av tyskt blod, blandras, heljude, halvjude eller kvartsjude. Äktenskap mellan judar och tyskar förbjöds och judarna fråntogs fullt medborgarskap och förlorade rösträtt och tillträde till offentliga arbeten.

Efter Kristallnatten  1938 fördes 100-tusentals judar till koncentrationslägren i Tyskland.

En del anser att Kristallnatten (på dagen för 80 år sedan) v 9 november 1938 var starten på Förintelsen där 6 miljoner judar mördades av nazisterna i andra världskriget.
Andra anser att det var den 1 september 1939 då andra världskriget bröt ut.

När slutade Förintelsen? Det var egentligen det som gjorde att jag började skriva om det. Var det verkligen iden 8 maj 1945. Min far skrek på nätterna hela mitt vuxna liv. På dagarna syntes inget att han har upplevt den mörka perioden och förlorade nästan hela sin familj.