Saturday, November 3, 2018

Ny antisemitism vid Karolinska är en gammal antisemitism - nästan en tradition

Abraham Coopers brev till och om Karolinska. Skrämmande dokument inklusive ett Karolinskas förslag att införa en register av judar för att bekämpa antisemitismen.

För nästan exakt 80 år sedan (22 februari 1939) höll Medicinska Föreningen ett ökänt möte i läkarsällskapets stora sal vid Klara. Föreningens ordförande, Gunnar Biörk (senare professor vid Karolinska Institutet och kunglig livmedikus) hävdade vid ett rent antisemitiskt möte att judiska flyktingarna (till antal 10) tog arbeten från unga svenska läkare. Vid den omröstning som följde efter debatten utföll siffrorna med 263 emot flyktingarna och 18 för.

Observera att mötet arrangerades bara några få månader efter Kristallnatten (mellan 9 november och 10 november 1938). Många PK-trogna vill kalla Kristallnatten - 80-årsdagen om några dagar för Novemberpogromerna, låter ryskt, ogenomtänkt, tvång.

Mina första forskarutbildningskurser gick på Karolinska på 70-talet. På grund av mitt efternamn de flesta trodde att jag var kristen och en polack. I många år fick jag höra "sanningen" om de judiska professorena och forskarna. Samma "sanning" som den under den mörka 30-40 talet. Allt under ytan.  Många har, efter sina yttringar kommit till mig och kommenterat sina antisemitiska uttalanden genom att säga "jag trodde att du var polack". De skämdes inte för sina uttalanden men för att de har anförtrott sig till fel person. Det stora sanningen i sanningen var att vi var judar. Jag tog upp det med min fackliga organisation SACO/SULF på 90-talet. Den numera ökända Karolinskas tystnadskultur vågande ingen bryta. Vare sig antisemitisemens offer eller åskådare, egentligen passiva medlöpare - de som det hette hade "judiska vänner".

Att en stark antisemitism fanns på Karolinska har vi judar inte kommenterat utåt men jag minns mina samtal med Rolf Luft och Jerzy Einhorn som sa att det är inget nytt inom Karolinska. Ännu en myth har fallit för mig.
Övre bilden - den 6 februari 1939: 450 studenter i vita mössor protesterar mot ”judeimporten” på Östermalmstorg.
Nedre bilden: Medicinska Föreningens möte i Stockholm. Föreningens ordförande, Gunnar Biörk (senare professor vid Karolinska Institutet och kunglig livmedikus) hävdade vid ett rent antisemitiskt möte att judiska flyktingarna (till antal 10) tog arbeten från unga svenska läkare. Han sitter till vänster. Till höger är troligen hans sekretereare, senare prof. X, som Salomon Shulman har beskrivit i sina artiklar om antisemitismen bland "vita rockar".

Above is an additional information about antisemitism in Karolinska. 
It is not just about "one doctor" and it didn't start today.