Wednesday, September 11, 2019

Födelsedagspresent till 101 Förintelsens Överlevande och till mig själv. Förintelsemonumentet vid Norra Judiska begravningsplatsen.

Norra Judiska begravningsplatsen. Strax före klockan sju på kvällen ställde vi den första minnesstenen på plats. På den stenen står namnen AUSCHWITZ inristat. Djupt som i mångas minne.


Norra Judiska begravningsplatsen. Senare på kvällen ställde vi upp de resterande stenarna. På den närmaste stenen står det TREBLINKA inristat. Djupt som i mångas minne.

Fem år efter dödsmarscherna från Auschwitz västerut kom jag till världen. Levde flera år utan vetskap om Förintelsen. Därefter, ett antal år utan att veta och förstå att min familj var så djupt involverad i det. I nästa period av mitt liv kom fram ödet av de allra, allra närmaste, föräldrarna och syskonen till min far och mor.
Vi hade bara en grav i familjen som jag inte fick besöka då jag levde i 17 år i Polen, min mosters Sabinas grav. Graven var en slags hemlighet eller ett särskilt ärende några gånger om året för min mor och moster Krystyna. De dagarna de reste tillsammans till begravningsplatsen karakteriserades av ett slags dimridå över det hela. Jag såg att olika borstar, bl.a. en liten nagelborste i trä,  plockades fram och så grå tvål fyrkant.

Således inga traumatiska upplevelser men det måste ha funnits någon speciell atmosfär att jag minns mammas "åka till begravningsplatsen dagarna" så klart.

Kanske just de beskrivna upplevelserna från min barndom gjorde mig särskild känslig när det gäller ovårdade gravar av Förintelsens offer.

Därför har jag engagerat mig så mycket i att gräva upp Förintelseoffers gravstenar som finns i Stockholm. Därför tyckte jag att gravfältet skall markeras på ett särskilt sätt - med 6 minnesstenar som symboliserar deras 6 000 000 bröder och systrar, föräldrar och mor- och farföräldrar som mördades under Förintelsen.

De 6 minnesstenar bygger tillsammans ett monument som symboliserar ej enbart 6 miljoner mördade judar under Förintelsen men även de 6 dödsläger.
Idag är de äntligen på plats. De står bland gravar av 101 Förintelsens Offer (huvudsakligen kvinnor) som kom under sommaren 1945 med Vita båtar till Sverige. 

De kom från Bergen-Belsen, nästan halvdöda till Stockholms Frihamn och har vårdats vid Epidemiska (Roslagstullssjukhus) och i Sigtuna.

Många dog redan efter 3-4 dagar och begravdes vid Norra Judiska Begravningsplatsen.

Förra året så hittade jag deras gravar 10-15 cm under markytan.

Tack vare medel från Ateljé Justyna Bamba och hennes fantastiska restaurering av ett antal framtagna gravhällar, medel från STHLM gravvård och Heckscherska Stiftelsen samt medel från familjen Nasiell kunde den första etappen av arbeten vid gravfälten J och K slutföras.

Stor tack till medlemmar från Föreningen Förintelsens Minne (Swedish Holocaust Memorial Association), Föreningen för Janusz Korczaks Levande Arv och studenter från Paideia.

Tack Anna Nachmann och Charlotta M. som försökte i slutfasen att söka medel för att rengöra de återstående gravstenarna och försökte föra fram projektet inom Judiska Församlingen i Stockholm.

<3 anna="" img="" nachmann="" src="https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t6c/1/16/2764.png"><3 charlotta="" img="" m.="" och="" src="https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t6c/1/16/2764.png"><3 att="" br="" f="" fram="" hj="" i="" inom="" judiska="" ka="" lpte="" medel="" och="" projektet="" rde="" rsamlingen="" s="" som="" stockholm.="" till="">Inget tack till Chevra Kaddisha styrelse och Hans Fink (ordförande) som tre gånger avböjde våra ansökningar där vi bad om att finansera framtagning och rengöring av gravhällar av Förintelsens offer. 

Gravvård är en av Chevra Kaddisha uppgifter! Detta sk då all släkt av de Förintelseoffren som är begravda i Sverige har mördats under Förintelsen.