Tuesday, October 8, 2019

En riktig Levande Historia om Förintelsen för Paideia studenter vid Norra Judiska Begravningsplatsen i Stockholm. - Om de dödsmärkta av Förintelsen.

Stockholm. Norra Judiska begravningsplatsen. En grav av ett Förintelsens offer. Osynlig gravsten. Djupt under markytan. Bara en nummerskylt indikerar att det är någons gravplats.

En riktig Levande Historia om Förintelsen för Paideia studenter vid Norra Judiska Begravningsplatsen kanske låter lite konstigt. Studenter kom till avtäckningen av Förintelsemonumentet vid ett gravfält som heter J.

En riktig Levande Historia om Förintelsen för Paideia studenter vid Norra Judiska Begravningsplatsen kanske låter lite konstigt. Studenter kom till avtäckningen av Förintelsemonumentet vid ett gravfält som heter J. 6 stenblock med namn på utrotningsläger avtäcktes.

Nu har vi försedda med spett, krattor och spadar gått till det intilliggande gravfältet som heter K. Jag (Roman Wasserman Wroblewski) pekade ut de första gravarna av Förintelsens Offer begravda i Stockholm. Först gick vi till graven av Vera Krémer. Vera var just i deras ålder när hon dog här i Sverige. Vera och drygt 600 andra före detta fångar i koncentrationslägret Bergen-Belsen tog i Sverige i en aktion som heter Vita båtar och varade under Juni-Juli 1945. Jag berättade även historien bakom Vera Kremers grav. Historien från mars 2019 då medlemmar ur Chevra Kadisha med rabbinen Ute Steyer skulle be vid hennes grav men vi kunde inte hitta stenen. Vi hittade till sist en skylt med gravnumret och djupt under gräset fanns gravstenen där man kunde ana sig till ordet UNGERN. Nu har gravstenen grävts upp och rekonstruerats av stenkonservatorn, konstnären Justyna Bamba. Oj vad fint sa alla studenter.

Jag förflyttade mig 2 rader bakom inom K-gravfältet. I den ojämna marken stack ut 3 svarta skyltar. Här skall vi arbeta idag förklarade jag. Men gravarna? undrade studenterna. De finns här liksom deras gravstenar. Jag berättade att man skall luckrar upp upp jorden runt den nedgrävda gravstenen gräver upp jorden på ena sidan för att därefter lyfta den med spett eller spade. Så har jag gjort inom J-gravfältet med de andra 90 gravstenar under den gångna långa heta sommaren.

När den första gravstenen kom upp smekte en av studenterna över ytan och då kom födelsedatumet fram 1926. Oj!, sa hon blev bara 19 år sa studenten och vi blev alla tysta.  Jag berättade om projektets IT-sida och att vi tyckte att man skall ange tydligt åldern då de dödsmärkta av Förintelsens dog här i Sverige.

De dödsmärkta av Förintelsen såsom jag berättade under mitt anförande vid avtäckningen dog redan vid befrielsen av Bergen-Belsen och därefter dog drygt  36 000 vid det sjukhus som sattes upp med 11 600 sängplatser strax utanför lägret. De dödsmärkta dog därefter på Swedish Transit Hospital i Lubeck. I Lubeck skulle alla registreras och förberedas inför resan med de Vita båtarna till Sverige.
Det finns således en begravnings plats både utanför Bergen-Belsen läget av de som dog på det brittiska sjukhuset men även i Lubeck för de som dog på Swedish Transit Hospital eller strax före inlastningen på de Vita båtarna. Så utmärglade och sjuka var de! Därefter dog de också ombord på de Vita båtarna på väg till Sverige och slutligen i de svenska sjukhusen. Begravningsplatserna finns i ett antal orter i Sverige.


När den första gravstenen kom upp smekte en av studenterna över ytan och då kom födelsedatumet fram 1926. Oj!, sa hon blev bara 19 år, sa studenten och vi blev alla tysta.




Chevra lektion av en icke religiös jude. Det var en annan person som skulle berätta om Chevra Kaddisha men hon försvann efter att ha bett Kaddishbönen. Min begränsade kunskap om Chevran har jag försökt att överföra på bästa tänkbara sättet. Vad de olika medlemmar t.ex. i Tara-gruppen gör samt att det är en mitzva att vara en volontär där.

Därefter tog jag upp det som är viktigt i dagens sekulära judiska kretsarna. Varför skall man följa vissa traditioner. Jag beklagade mig att den tradition som min far har lärt mig att tvätta händerna när man lämnar en judisk begravningsplats. Jag berättade att på grund av min kritik så har Judiska Församlingen i samarbete med Chevra Kaddisha utfärdat en fatwa över min förra sambo - Justyna Bamba. Tyvärr, blir de så religiösa där bara förlåtna en kort stund under Försoningsdagen då de har vare sig bett om ursäkt eller tagit tillbaka fatwan. Så de från Chevra Kaddisha och Judiska Församlingens styrelser (de sååå religiösa) börjar nytt år såsom syndare.


Gravstenen av Vera Kremer såg ut precis såsom de tre gravstenar vi gemensamt tog up från underjorden. Jag berättade att det var ett ideellt arbete av Justyna Bamba som är konstnär och stenkonservator som lyckades tyda bokstäverna och återskapa gravstenens i det närmaste nyskick. Jag berättade också att på grund av min kritik så har Judiska Församlingen i samarbete med Chevra Kaddisha utfärdat en fatwa över min förra sambo - Justyna Bamba. Tyvärr, blir de så religiösa där bara förlåtna en kort stund under Försoningsdagen då de har vare sig bett om ursäkt eller tagit tillbaka fatwan. Så de från Chevra Kaddisha och Judiska Församlingens styrelser (de sååå religiösa) börjar ett nytt judiskt år såsom  grava syndare.