Thursday, April 2, 2020

Förintelsens överlevande - Ångfartyget S/S Södra Sverige från Stockholm till Israel år 1946.

S/S Latrun, med  1 279 Förintelsens överlevande förföljdes redan på internationellt vatten av brittiska krigsfartyg som ville eskortera Latrin till Cypern och ombordvarande bakom taggtrådsstängsel i sina läger där.
Bergsunds mekaniska verkstads AB i Stockholm har på femtio år från 1858 byggd närmare 200 ångfartyg. Bland de S/S Södra Sverige. Fartyget S/S Södra Sverige fanns bland de 100-tal fartyg som inom Aliyah Bet aktionen försökte förflytta Förintelsens Överlevande från Europa till Eretz Israel. Den övre bilden är från Stockholms skärgård medan den nedre från hamnen i Haifa.
Förintelsens överlevande, många med intatuerade lägernummer på sina armar. fördes med två fartyg från Haifa till Famagusta och fördes därefter till de beryktade lägren på ön.
Bergsunds mekaniska verkstads AB i Stockholm har på femtio år från 1858 byggd närmare 200 ångfartyg. Bland de ångfartyget S/S Södra Sverige. Fartyget S/S Södra Sverige fanns bland de 100-tal fartyg som inom Aliyah Bet aktionen försökte förflytta Förintelsens Överlevande från Europa till Eretz Israel.

När fartyget köptes i Sverige 1946 för 12 000 engelska pund så fick det heta San Dimitrio. Därefter bytte det namn till Latrun när det närmade sig den israeliska kusten. Latrin var namnet på en beryktad brittisk fängelse.

Fartyget S/S Latrun, med 1 279 Förintelsens överlevande förföljdes redan på internationellt vatten av brittiska krigsfartyg som ville eskortera Latrun till Cypern och ombordvarande bakom taggtrådsstängsel i sina många läger där.

S/S Latrun hade dock en stark slagsida 45 grader (efter stormen) och fick bogseras in i Haifahamnen den 1 november 1946.

Förintelsens överlevande, många med intatuerade lägernummer på sina armar. fördes med två fartyg från Haifa till Famagusta och fördes därefter till de beryktade lägren på ön.

Internationellt vatten kallas vattenområden som inte ingår i någon stats territorialvatten.