Thursday, August 26, 2021

Mój obcy kraj* - Piotrków Trybunalski

Rabin Lau i poeta Lewin i Sendlerowa to trzy osoby które wiedziałem są związane z Piotrkowem Trubunalskim. Kilka lat temu, pracując nad książką o "Białych Statkach" poznałem "Dzieci z Piotrkowa". Te które przeżyły Zagładę i mieszkają w Szwecji, Kanadzie, USA i Izraelu. Zaciekawiony pojechałem do Piotrkowa. Z Piotrkowa pojechałem do miejsca gdzie większość Żydów piotrkowskich została w 1942 roku uduszona gazem - Treblinka.

Jadąc na ten największy cmentarz polskich Żydów w Europie zabrałem szczoteczkę ze specjalnym włosiem, gąbki i wodę. Tak zawsze robiła moja mama gdy jechała 28 lutego na grób siostry Sabiny.
Po umyciu kamienia Korczaka i dzieci oczyściłem kamień Piotrkowa Trybunalskiego który znalazłem wg. numeru na mapie bo napis na kamieniu był zupełnie nieczytelny. 

Po zdjęciu mchów i porostów i spłukaniu czystą wodą litery zrobiły się na nowo czytelne. Zaproponowałem grupie tych wspaniałych ludzi z Pamięć Treblinki, Ewie, Pawłowi i ks. Wojtkowi Lemańskiemu by podczas ich comiesięcznych spotkań/modlitw czyścili chociaż jeden kamień.

Piotrków Trybunalski 2021

Piotrków Trybunalski 1945

Treblinka 2021. Jadąc na ten największy cmentarz polskich Żydów w Europie zabrałem szczoteczkę ze specjalnym włosiem, gąbki i wodę. Tak zawsze robiła moja mama gdy jechała 28 lutego na grób siostry Sabiny w Warszawie. Po umyciu kamienia Korczaka i dzieci oczyściłem kamień Piotrkowa Trybunalskiego. 



* Mój obcy kraj? · to tytuł arcyciekawej książki Michała Rudawskiego wydanej w Polsce w 1996 roku.