 |
En typiskt Oäkta Vit buss som har aldrig varit i Tyskland har svenska nummerplåtar från Göteborg och körs utav en chaufför från Göteborgs Spårvagnstrafik AB. Här i Malmödepån. Varför införde man de bussar med samma typ av förklädnad som de Äkta Vita bussar. |
 |
De två översta bilder är från bussdepån i Göteborg. Nedan samma bussar såsom Oäkta Vit bussar. Således sådana som har aldrig varit i Tyskland. De har svenska nummerplåtar från Göteborg och kördes utav en chaufförer från Göteborgs Spårvagnstrafik AB. Här i Malmödepån. Liknande omvandling av lokalbussar har skett i Malmö.
|
 |
En typiskt Oäkta Vit buss som har aldrig varit i Tyskland och har svenska nummerplåtar från Göteborg och körs utav en chaufför från Göteborgs Spårvagnstrafik AB. Varför införde man de oäkta bussar med samma typ av förklädnad som de Äkta Vita bussar.
 En typiskt Oäkta Vit buss som har aldrig varit i Tyskland och har svenska nummerplåtar från Malmö.
 Äkta Vita buss i Tyskland som har svenska militära nummerplåtar och körs utav en chaufför, frivilliga från ett regemente i Sverige. |
 |
 | Lokalhistoria i Malmö och Förintelsen. Av platsen där de överlevande kom till Sverige, både de som kom med Vita tåg och Vita bussar finns endast resterna av förtöjningsplatserna för tågfärjan S/S Malmö. |
|
 |
 | Lokalhistoria i Malmö och Förintelsen. Av platsen där de överlevande kom till Sverige, både de som kom med Vita tåg och Vita bussar finns endast resterna av förtöjningsplatserna för SJ tågfärjan S/S Malmö. |
|
 |
Oäkta Vita bussar från Göteborg och Malmö lokaltrafik uppställda i Lund. |
 |
Oäkta Vita bussar från Göteborg och Malmö lokaltrafik uppställda i Lund.
|
Registreringsskyltar O16451 och O16454 på de ovan presenterade foton tillhör inte något militärförband i Sverige. Från fordonregistret får man veta att bussen var registrerad i Göteborg och tillhörde Göteborgs Spårvägar. Det är möjligt att den användes för transporter mellan Padborg och Köpenhamn, eller transporter från färjeläget på Själland. Det är möjligt att samma bus användes senare för transporter av de som har anlänt med UNRRAs Vita båtar till Göteborg och skulle vidare färdas till beredskapssjukhuset i Uddevalla (obekräftad). Även en del bussar från Malmö, Malmö Lokaltrafik användes för ändamålet.
De riktiga Vita bussar hade takräcken - anordningar för att lasta på taket. De hade även svenska militära registreringsskyltar, svarta med gula siffror. I regel var det då fem siffror, t.ex., 43346 . De hade också andra svarta nummer på vit bakgrund på sidorna och bak på bussarna som på bilden ovan 44 och 42. De andra, mindre historiska " Oäkta Vita bussar" körde oftast i Malmöområdet. Några användes för transporter från Danmark till Sverige. De hade vanliga svenska registreringsnummer från Malmö som började med M och Göteborg som började med O och saknade de svarta nummer på vit bakgrund på sidorna och bak på bussarna. De hade inte heller takräcken och hade kvar skyltar med deras vanliga destinationer.
 |
De riktiga Vita bussar hade takräcken - anordningar för att lasta på taket. De hade även svenska militära registreringsskyltar, svarta med gula siffror. I regel var det då fem siffror, t.ex., 43346 . De hade också andra svarta nummer på vit bakgrund på sidorna och bak på bussarna som på bilden ovan 44 och 42. |
 |
En "Oäkta Vit buss" från Göteborg lokaltrafik (se registreringsskylten) uppställd i Malmö.
|