Wednesday, November 25, 2009
House boat Keralas vattenvägar
Husbåtar är ombyggda gamla fraktbåtarna i trä med ruffar av flätade kokosfibrer. Så var det i alla fall tidigare. Numera görs de direkt såsom husbåtar med all lyx ombord. Antalet rum variera från ett till 8. De flesta båtar har badrum, AC och tyvärr, även satellit TV. Styrmannen finns i fören och kocken och resten av besättningen huserar i aktern.
Vår kapten Shine var jätteduktig och pratade bra engelska. Han pekade ut för mig alla intressanta fåglar, husdjur och Che porträtt som speglade sig i vattnet.
Backwater är ett sammanbundet system av sjöar, floder och kanaler som fått sitt namn från att det ligger bakom havet. Man räknar med att det finns över 900 km vattenvägar i systemet och här bakom havet lever och arbetar man bland annat med jordbruk (bland annat risodling) och vävning av rep och kokosmattor som används till allt från dörrmattor till vägarbeten. Kanalsystemet byggdes ursprungligen för transport av kryddor, frukter, gummi och ris. Här och där kan gigantiska kinesiska fiskenät beskådas från båten. Trots att flera vägar har byggts i Backwater området sker fortsättningsvis en stor del av transporter längs kanalerna.
I slutet av april varje år öppnas dammluckor ut mot havet som släpper in saltvatten i systemet. När monsunregnet kommer (april till augusti) fylls kanalerna åter med sötvatten som används av bland annat risodlarna. Det smarta systemet ger upp till två skördar ris per år. Hur känslig är Backwaterområdet för höjda havsvattennivåer och tsunami? Vet ej och vågar inte ens tänka på konsekvenserna!
Dammluckor för att reglera inflödet av havsvatten finns också i norra Nederländerna
och landet har har i alla tider varit utsatt för översvämningar. Nederländerna (60% av landets yta ligger under havsnivån) är ett av länderna som antagligen kommer påverkas mest av de pågående klimatförändringarna, inte bara på grund av stigande havsnivåer, utan även från förändrade vädermönster som ökar risken för höga vattenflöden i landets floder.