Monday, May 7, 2012

NYTT MONUMENT - NAMNMONUMENTET i Göteborg

Delar av Namnmonumentet i Göteborg.


Den Judiska Församlingens ordförande under drygt tio år (1981 – 1991) var Hans W Levy. Han, precis som jag tyckte att vi skulle skapa ett minnesmonument över Förintelsens offer. 


När jag i början av nittiotalet bestämde mig för att börja arbeta med Namnmonumentet för hela Sverige såg han chansen att även han skulle förverkliga sina lokala idéer i Göteborg.

Samtidigt som han samlade in data för "riksmonumentet" i Stockholm så samlade han även data för Göteborgs lokala Namnmonument. Han följde huvudsakligen min uppställning på alla punkter utom en. Han ville ha även släktskapet med den personen som lämnade uppgifterna.

Enligt mina regler, efter prof. Halina Neuhjars önskan, fick man i Stockholm även lämna namnen på sina närmaste vänner som mördades under Förintelsen.

Kontinuerligt skickade han till mig svarta eller blåa 3,5 tums disketter med listor över de mördade.




Kontinuerligt skickade Hans W Levy till mig svarta eller blåa 3,5 tums disketter med listor över de mördade.



När Hans W Levy samlade in data för "riksmonumentet" i Stockholm så samlade han samtidigt data för Göteborgs lokala Namnmonument. Han följde huvudsakligen min uppställning på alla punkter utom en. Han ville ha även släktskapet med den personen som lämnade uppgifterna.