Monday, March 4, 2013

Ett otränat öga och Die Deutsche Reichsbahn reklam




Vad menas med att ha ”ett otränat öga”? Vanligtvis innebär det att man är oförmögen att se annat än det uppenbara i bilden. Det som först möter ögat. Med andra ord skulle exempelvis en person som inte är insatt i Förintelsens historia kunna se dolda samband och utifrån dessa berätta om bilden lika lätt som jag. 99% av min familj blev som bekant mördad under den här mörka perioden av Europas historia!


Godsvagnar
snabb
lastning och lossning!


En annons i en polska tidning under andra världskriget (läs Förintelsen). Här erbjuds godsvagnar  för transporter av Gedob. (Generaldirektion der Ostbahnen). För mig finns det mer i detta reklambudskap än när den möter ett otränat öga. Det är inte enbart godsvagnar lastade med trä och betor som jag ser! 

Jag känner igen boskapsvagnar med skjutdörrar och små fönster. Jag vet att godsvagnar av den typen (typ G), kanske just de, användes under Förintelsen och att min familj från Warszawa transporterades i sådana boskapsvagnar till dödslägret Treblinka.








Die Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, den tyska järnvägen, spelade en väsentlig roll i utrotningen av Europas judar. I varje land som tyska trupper ockuperade utnyttjades den infrastruktur av ett fungerande järnvägsnät för ändamålet. 

Många arbetare vid järnvägen fortsatte sina anställningar även under ockupationen och arbetade då för tyskarna. Under General Government's tid (GG) togs den tidigare polska järnvägen, Polskie Koleje Panstwowe (PKP), över av Gedob (Generaldirektion der Ostbahnen/ General Management of the Eastern Railways). Gedob förvaltades av tyskarna och huvudkontoret fanns i Krakow. Man hade också fillialer i större städer som Warszawa och Lublin.

Eftersom offren till förintelselägren transporterades oftast med tåg, hade den tyska järnvägen en stor del i Förintelsen och tjänade stora pengar på det.  SS betalade nämligen avgifter för transporterna. Priset för en vuxen var år 1942, 0,04 RM (riksmark)/km. För barn betalade man hälften och för den som var yngre än 4 år var transporten gratis. Därefter kom specella priser för grupptransporter...

Ett hemligstämplat brev om transporter till Treblinka. Dels om en daglig avgående tåg från Warszawa med start den 22 juli 1942 (Grossaktion Warschau) on ett annat tåg till Treblinka från staden Przmysl som skall gå 2 gånger i veckan.



Nya tankar! 

Snabb Lastning och lossning av godstransporter!


Lastning: Umschlagsplatz och den väg som judarna föstes in boskapsvagnar.
Lastning: gråtande och skrikande spädbarn och barn, mödrar, osammanhängande familjer.
Lastning: natten under en bar himmel vid Umschlagsplatz i väntan på nästa transport.
Lastning: in i en boskapsvagn dit kan man pressa in upp till 120-150 personer.
Lastning: Det är min medvetenhet om det framtida ödet av människor från boskapsvagnar.
Lastning: Fylld boskapsvagn, glödande av solen och värmen från mänskliga vagnar. Ingen luft, inget vatten. Mörk, skrämmande.


Lossning: rengöring av godsvagnar från avföring och döda gamlingar samt barn.
Lossning: människor piskade mot gaskammaren.
Lossning: det är min kunskap att den rök man ser går upp, det är de som kom med de allra första vagnar som rullades in bakom stängslet till lägret i Treblinka.