Wednesday, February 12, 2014

Ingemar Johansson - Ingo och Stanisław Królak - Är Królak levande?

Ingemar Johansson - Ingo blev världsmästare i tungviktsboxning 1959. Hans knockoutseger mot Floyd Patterson inför 30 000 åskådare på Yankee Stadium i New York är en av svensk idrottshistorias största ögonblick. Ingo blev på nytt folkets hjälte 1981 då han inför 250 tusen åskådare sprang Stockholm Marathon. 

Ingemar Johansson - Ingo blev på nytt folkets hjälte 1981 då han inför en kvarts miljon åskådare sprang Stockholm Marathon.  Här på Flemminggatan innan högersvängen mot St:Eriksgatan.
Alla ville se Ingo! Levande! Levande legend!

År 1981 sprang han Stockholm Marathon för första gången, 112 kg tung, på tiden 4.40.12. Därefter sprang han ytterligare två gånger, lika bejublad.
Stanisław Królak var en polsk cyklist, vinnare av Fredsloppet (Course de la Paix). Fredsloppet är en cykeltävling i Centraleuropa. Tävlingen var fram till Östblockets sammanfall det största etapploppet för amatörer. Involverade stater var i början Polen och Tjeckoslovakien, sedan 1952 även Östtyskland. Tre kommunistiska tidningar var arrangörer av loppet.  Loppet genomfördes mellan tre huvudstäder Warszawa–Berlin–Prag i olika riktningar och variationer av startplatsen och målet. Sträckan var på ca. 2400 indelad i ett större antal (12-13) etapper!

Stanisław Królak som var en polsk vinnare av Fredsloppet år 1956 blev i Polen en levande legend, precis om Ingo i Sverige.

Fredsloppets åskådare som ville se "levande Królak"


Stanisław Królak var en polsk vinnare av Fredsloppet år 1956. Han blev i Polen, en levande legend, precis om Ingo i Sverige.

Jag minns när min far tog mig till Marszalkowskagatan i Warszawa för att se loppet passera. Pappa hittade en plats på en lastbilens flak och sedan fick jag sitta på hans armar. Cyklister kom från Królewska gatan tror jag. 

Alla skrek: Królak, Królak, Królak.

På väg hem till Królewskagatan nr. 2 frågade jag min far: 
Czy ten Królak jest żywy?
Pappa är den här Królak levande?