Saturday, February 15, 2014

Astrid Lindgren hjälpte mig varje gång jag var sjuk


Jag hade alltid problem med förkylningar och infektioner som härstammade från mandlarna i halsen. Låg ofta hemma. Då läste jag böcker av Astrid Lindgren. Om och om igen. Efter att ha flytt till Sverige förstod jag Astrids gärning. Träffade henne en gång, ville säga till henne hur mycket hon betydde för mig och vilket "lindgring" läsande av hennes böcker gav mig som liten. Fick inte fram orden. Varje gång jag är med mina barn och barnbarn i Vasaparken riktat jag blicken mot hennes hus med en ljus tacksamhets hälsning!

Först bara Dzieci z Bullerbyn, på svenska Barnen i Bullerbyn som den första polska utgåvan (1956) av alla tre böcker  om Bullerbyn hette.

Därefter kom Rasmus i włóczęga, således Rasmus på luffen (1956).


Varje gång jag är med mina barn och barnbarn i Vasaparken riktat jag blicken mot hennes hus (här i mitten) med en ljus tacksamhets hälsning!