Saturday, November 22, 2014

Gotte - Godfried M. Roomans - vän

Godried Roomans två doktoravhandlingar.

Wenner-Grens Institut. Norrtullsgatan 16. Huvudentré. Bakom syns i snöyran Matteusskolan. Här träffade jag Gotte för första gången.


Godfried M. Roomans till höger och vår gemensamma handledare Björn A. Afzelius i mitten. Stockholms Stadshus 1980 eller 1981.

Ett ljus jag tände hemma i Stockholm då jag fick beskedet om Gottes bortgång

Det är svårt att mista plötsligt en riktig vän. Jag  blev faktiskt lite arg att han lämnade mig så här. Fast det är svårt att vara arg på Gotte.

Den översta bilden visar två doktorsavhandlingar. Den ena från december 1978 från Holland och den andra från försommaren 1980 som Gotte försvarade i Stockholm.
Två doktorsavhandlingar med helt olika innehåll som han försvarade inom 18 månader. Jag tog bilden på avhandlingarna inte bara att visa Gottes kapacitet men också visa hans sätt att hantera problem. Stockholms Universitet började göra små problem med att godkänna hans avhandling och då tyckte Gotte att det är lättare att forska vidare, publicera nya upptäckter och slutligen försvara "en äkta svensk avhandling"!

Det speciella med Gotte var hans förhållande till studenter och vice versa. Alla studenter avgudade honom. Inte bara de under grundutbildningen men även alla doktorander.

Hans doktorander är en hel och lång berättelse. Det gäller inte bara antalet. Det handlar även om all annan hjälp. Gotte sökte åt de bostäder och även arbete för deras make eller maka. De som hade brister i svenska och engelska fick gå språkkurser. Han hade alltid tid för de. Både för vetenskapliga diskussioner och mindre vetenskapliga ämnen.


Gotte har somnat in