Monday, February 23, 2015

Zagłada i Pewność i Powroty na ulicę Twardą

Telefon warszawski: 2 94 89 Sosnowicz Hersz, wędliniarnia, Twarda 5 - Hersz to ojciec mojej Zagladowej Cioci Marysi mieszkajacej w Paryzu. Mieszkali na ulicy Panskiej.
Telefon moich dziadków: 
tel: 1 28 40 Helena i Gabriel Rozental, Warszawa, Twarda 3 m 78. 




Twarda 10 ciemny budynek i Twarda 8 przed wojna fotografowane spod domu Twarda 7 lub Twarda 5 w kierunku Placu Grzybowskiego i we wrzesniu lub pazdzierniku 1939 r (prawe zdjecie) fotografowane w kierunki ulicy Marianskiej.


Klisze zachowują się, ludzie nie!



Zagłada mojej rodziny sięga czasów drugiej wojny światowej. ... Ale wydaje mi się - mam taką nadzieję, może nawet pewność, że ktoś po nią sięgnie, przeczyta moje wypociny. Ktoś - to moje dzieci i wnuczki. 
Ulica Twarda 10, tam był fotograf. Twarda 8 - naprzeciwko na Twardej 5 była wędliniarnia Hersza Sosnowicz. Twarda 6 sie zachowała, naprzeciwko na drugim podwórku mieszkala moja mama z siostrami i moim dziadkami, tam gdzie jest cien jakiegos slupka. Był, była, był, była....

Warszawskie Getto przestało istnieć w trzy miesiące. Ocaleli nieliczni. Deportacja na Umschlagsplatz oznaczała w 99.99% śmierć. Straszna ta pewność.

Ta wojenna, Zagładowa trauma zawierająca pewność pozostała na długo, jest wręcz dziedziczna.

U mnie objawia się to między innymi szukaniem. Szukaniem miejsc, nie ludzi, bo ta cyfra 99.99% jest jest wręcz zamrażająca jeżeli chodzi o szukanie osób, rodziny z okresu Zagłady lub ich potomków.

Moja Zagładowa trauma to szukanie miejsc gdzie żyli, dowodzenie że żyli mimo że po nich nic nie pozostało, czasami nawet nie ma ich zdjęcia.

Moi rodzice nie opowiadali o swoich rodzinach, o domach w których mieszkali albo gdzie była ich pierwsza szkoła lub gimnazjum. Właśnie takie miejsca mnie interesują by udokumentować te 99.99% zamordowanych.


Dlatego wracam znów na Twardą, usilnie wyszukuję zdjęcia na internecie i mam nadzieję ze nagle odnajdą się jakieś archiwa fotograficzne, np. z studia fotograficznego na ulicy Twardej i zobaczę rodzeństwo i rodziców mojej mamy, mam taką nadzieję...



Ulica Twarda 1 - tam był Bazar. Twarda 3 - tam mieszkali dziadkowie i moja mama, Twarda 5 - to była wędliniarnia Hersza Sosnowicz. Twarda 3 - tam gdzie * czyli na drugim podwórku mieszkała moja mama z siostrami i moim dziadkami. 



Zdjęcie z maszerującymi Zydami do przymusowej pracy eskortowani przez Wermacht na ulicy Twardej nie jest do konca zidentyfikowane. Mnie sie wydaje ze to moze byc ten sam dom co na jednym z filmików na Youtube (dolne zdjęcie). Twarda 5 gdzie byla wądliniarnia? Ciemny dom Twarda 7 róg Marianskiej?


Twarda na Youtube

www.youtube.com/watch?v=LgsDvdscmfY
www.youtube.com/watch?v=EKnRFvH-IYU