Friday, August 28, 2015

I Sverige har man Wallenberg "gömd" som en rekvisita på en teater


Tyvärr, så vill man i Sverige ha Raoul Wallenberg "gömd" som en rekvisita på en teater som man enbart tar fram och dammar av "när man måste" som nu på Wallenbergdagen! 

Han tycks vara obekväm för Sveriges regeringar genom tiderna dels för att han hjälpte Judar och av andra ökända och okända orsaker!


I Wallenbergsrummet på Armémuseum visar man numera en kopia av Wallenbergskontor i Budapest

ABBA-gruppen har ett helt museum medan Wallenberg har ett rum på Armémuseum och ett torg med krypande svarta utomjordingar.

Annars så det var för 80 år sedan han blev klar med sina studier vid University of Michigan.

Jag blev stoppad häromdagen på Strandvägen utanför Svenskt Tenn av ett par utländska turister som ville se Pippi Långstrump Museum och Raoul Wallenbergs museum. Jag hänvisade de till Junibacken och sa om Wallenbergsrummet på Armémuseum och så ljög jag att man håller på och planerar ett stort museum ägnat enbart för honom. 

Jag ljög för att jag skämdes för Sverige!