Monday, May 1, 2017

Anders Zorn i Warszawa - Jag identifierade ett av hans fotografier

Anders Zorn "Marknad i Warszawa", 1903.

Jag älskar Anders Zorn. Som fotograf beter sig Anders Zorn som en modern bildskapare. 

På en av hans bilder ser man "Marknad i Warszawa". Bilden tog han i Polen 1903.
Jag kände direkt platsen. På min tid hette den "Hala Gwardii" och tillhörde en boxningsklubb som hette "Gwardia Warszawa" och inne fanns det en stor arena för boxningsmatcher. Den enda matchen jag såg på riktigt var just där. Senare tror jag där rysk cirkus. Hallen (den"östra" av två "Hale Mirowskie" på platsen) var precis nybyggd när Zorn besökte Warszawa.

Direkt efter kriget var hallen använd som bussgarage.



Samma del av byggnad som syns på Zorns bild. Den bilden är tagen ett år tidigare (1902).





Samma plats efter kriget (1948) då hallen användes som garage för stadens bussar. Bussen en fransk Chausson, typ APH 47.